Olvasói levelek

  • .
  • 2011. október 27.

Olvasói levelek

Szeressük egymást, gyilkosok! Magyar Narancs, 2011. október 13. A morgolódás joga Pengeéles logikával vezeti le legutóbbi lapszámukban Révész Sándor, miért kell elhatárolódni mindenféle rasszizmusról, jöjjön balról akár, mint Kertész Ákos sokat idézett szerencsétlen cikke is a magyarságról úgy általában.
Az írás oly meggyőző és világos, hogy tanítani kellene a középiskolásoknak társadalomismeret órán. Legalább a leendő szavazópolgárok nem hinnék el a mai kormányzat köznevelőinek, hogy minden liberális és/vagy baloldali nézet az "ördögtől való"! Mondom, nagy örömmel olvastam a közbeszédből sokat hiányolt megfogalmazását a rasz-szizmus fogalmáról, a kirekesztők érzelmileg motivált észjárásáról, és magam sem értettem első olvasásra, miért is maradt bennem mégis valamiféle hiányérzet. "Márpedig annál fontosabb megérteni valamit, minél borzalmasabb dolgok következhetnek belőle" - mint Révész is megállapítja.

Második olvasásra döbbenek rá, hogy a rutén paraszt antiszemita felfogásának ismertetéséből mi hiányzott nekem. Annak elemzése, hogy a ma élő magyarok nézetei vajon azonosíthatók-e a kárpátaljai kis népek száz évvel ezelőtti tudatvilágával. Konkrétan: nem értem, vajon Révész Sándor szerint a megélt élményekből lehet-e levezetni egy-egy társadalmi csoport történelmi téves eszméit, vagy annak forrása a média, a manipuláció is lehet? Lehet-e azt mondanunk: azért lett nálunk egy fiatal generáció nagy számban jobbikos szavazópolgár, sőt vonulgatni szerető "masírozógép", mert megélte a zsidó bankárok "szorítását" és a roma polgártársak "antiszociális életmódját", mert egzisztenciája miattuk veszélybe került, vagy azért, mert erre a nézetre tanították?

A rasszizmus, az antiszemitizmus mindenkor lappangott az európai társadalmakban (hiszen az emberek keresztényként is szemben álltak a "mózeshitűeknek" nézett és lenézett zsidókkal), de hivatalossá, állami ideológiává csak az első világháború után emelkedett ez, miként a másik kirekesztő politikai ideológia, a bolsevizmus is. Közhely, hogy a vesztes háborúk okozzák a tömegek dühét, ami faji vagy osztály-előítéletben kicsúcsosodva bosszúra sarkallhat egyébként normálisnak látszó embereket is. Én ehhez a magyarázathoz szívesen hozzátenném azt a társadalompszichológiai szempontból nem érdektelen tényt, hogy az 1920-as években apa nélkül nevelődtek fel az új, ideológiai alapú identitás első vállalói. Ezek a felnövekvő emberek már nem azt harsogták elsődlegesen, hogy keresztények, mint apáik nemzedéke, hanem azt, hogy fasiszták, nácik, bolsevikok. És elhitték vezéreiknek, hogy ők modernebbek és hősiesebbek apáiknál! A lövészárokban elhunyt apák helyett más kapaszkodót kerestek és találtak a fiatalok, példaképük volt Hitler, Mussolini és Sztálin, és szívesen játszottak "katonásdit" a 30-as években, nem is sejtve, hogy hasonló sorsra jutnak gyűlölködő politikusaik miatt, mint apáik nemzedéke.

Révész védi a mai időket, mondván, még nincs fasizmus nálunk, még vannak ellenzéki pártok, még van némi szabad médiafelület is, még élhetünk a morgolódás jogával, ha náci szellemű színházat gründol az általunk megválasztott főpolgármester. Igaz, igaz! De vajon kik olvassák el a mi sorainkat? És vajon akik Kertész Ákostól elvették a Kossuth-díjat és a díszpolgárságot, olvasták-e az inkriminált cikkét? Azt képzelni sem merem, hogy valaha olvasták az író sikerregényét, a Makrát, amelyben nem is annyira latensen benne van, mitől félt, mitől irtózott a Kádár-érában egy melós, aki zsidónak és/vagy cigánynak látszott. A szintén melós külvárosi magyaroktól! Azért gyáva bevallani, hogy tehetséges szobrász is lehetne, azért retteg, mert irigyelni fogják és kiközösítik majd, ha kiderül, sikeresebb lehet, mint munkatársai.

Hogy és miért jutott el idáig a magyar ifjúság színe-virága is, a diplomások nagyon jelentős hányada, hogy mindenkit irigyel, aki sikeres, és gyűlöletbeszédekre hallgat, bűnbakokat keres megoldások helyett? Hiszen a fentebb vázolt történelmi feltételek egyike sem adott napjainkban! Hol rontottuk el mi, tanítók, tollforgatók? Kikre hallgat ez a generáció a felszínes műveltséget adó internetes portálokon kívül?

Valamikor számos barátunkkal vallottuk azt, jó történelemtanárokként akarunk szolgálni azért, hogy ne ismétlődhessen meg soha többé sem hazánkban, sem Európában a már két világháborút kirobbantó, önsorsrontó politika. Hol vagytok ti, régi "játszótársak"?

Domokos Zsuzsa címzetes egyetemi vezető tanár

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.