Olvasói levelek

  • .
  • 2011. október 27.

Olvasói levelek

Szeressük egymást, gyilkosok! Magyar Narancs, 2011. október 13. A morgolódás joga Pengeéles logikával vezeti le legutóbbi lapszámukban Révész Sándor, miért kell elhatárolódni mindenféle rasszizmusról, jöjjön balról akár, mint Kertész Ákos sokat idézett szerencsétlen cikke is a magyarságról úgy általában.
Az írás oly meggyőző és világos, hogy tanítani kellene a középiskolásoknak társadalomismeret órán. Legalább a leendő szavazópolgárok nem hinnék el a mai kormányzat köznevelőinek, hogy minden liberális és/vagy baloldali nézet az "ördögtől való"! Mondom, nagy örömmel olvastam a közbeszédből sokat hiányolt megfogalmazását a rasz-szizmus fogalmáról, a kirekesztők érzelmileg motivált észjárásáról, és magam sem értettem első olvasásra, miért is maradt bennem mégis valamiféle hiányérzet. "Márpedig annál fontosabb megérteni valamit, minél borzalmasabb dolgok következhetnek belőle" - mint Révész is megállapítja.

Második olvasásra döbbenek rá, hogy a rutén paraszt antiszemita felfogásának ismertetéséből mi hiányzott nekem. Annak elemzése, hogy a ma élő magyarok nézetei vajon azonosíthatók-e a kárpátaljai kis népek száz évvel ezelőtti tudatvilágával. Konkrétan: nem értem, vajon Révész Sándor szerint a megélt élményekből lehet-e levezetni egy-egy társadalmi csoport történelmi téves eszméit, vagy annak forrása a média, a manipuláció is lehet? Lehet-e azt mondanunk: azért lett nálunk egy fiatal generáció nagy számban jobbikos szavazópolgár, sőt vonulgatni szerető "masírozógép", mert megélte a zsidó bankárok "szorítását" és a roma polgártársak "antiszociális életmódját", mert egzisztenciája miattuk veszélybe került, vagy azért, mert erre a nézetre tanították?

A rasszizmus, az antiszemitizmus mindenkor lappangott az európai társadalmakban (hiszen az emberek keresztényként is szemben álltak a "mózeshitűeknek" nézett és lenézett zsidókkal), de hivatalossá, állami ideológiává csak az első világháború után emelkedett ez, miként a másik kirekesztő politikai ideológia, a bolsevizmus is. Közhely, hogy a vesztes háborúk okozzák a tömegek dühét, ami faji vagy osztály-előítéletben kicsúcsosodva bosszúra sarkallhat egyébként normálisnak látszó embereket is. Én ehhez a magyarázathoz szívesen hozzátenném azt a társadalompszichológiai szempontból nem érdektelen tényt, hogy az 1920-as években apa nélkül nevelődtek fel az új, ideológiai alapú identitás első vállalói. Ezek a felnövekvő emberek már nem azt harsogták elsődlegesen, hogy keresztények, mint apáik nemzedéke, hanem azt, hogy fasiszták, nácik, bolsevikok. És elhitték vezéreiknek, hogy ők modernebbek és hősiesebbek apáiknál! A lövészárokban elhunyt apák helyett más kapaszkodót kerestek és találtak a fiatalok, példaképük volt Hitler, Mussolini és Sztálin, és szívesen játszottak "katonásdit" a 30-as években, nem is sejtve, hogy hasonló sorsra jutnak gyűlölködő politikusaik miatt, mint apáik nemzedéke.

Révész védi a mai időket, mondván, még nincs fasizmus nálunk, még vannak ellenzéki pártok, még van némi szabad médiafelület is, még élhetünk a morgolódás jogával, ha náci szellemű színházat gründol az általunk megválasztott főpolgármester. Igaz, igaz! De vajon kik olvassák el a mi sorainkat? És vajon akik Kertész Ákostól elvették a Kossuth-díjat és a díszpolgárságot, olvasták-e az inkriminált cikkét? Azt képzelni sem merem, hogy valaha olvasták az író sikerregényét, a Makrát, amelyben nem is annyira latensen benne van, mitől félt, mitől irtózott a Kádár-érában egy melós, aki zsidónak és/vagy cigánynak látszott. A szintén melós külvárosi magyaroktól! Azért gyáva bevallani, hogy tehetséges szobrász is lehetne, azért retteg, mert irigyelni fogják és kiközösítik majd, ha kiderül, sikeresebb lehet, mint munkatársai.

Hogy és miért jutott el idáig a magyar ifjúság színe-virága is, a diplomások nagyon jelentős hányada, hogy mindenkit irigyel, aki sikeres, és gyűlöletbeszédekre hallgat, bűnbakokat keres megoldások helyett? Hiszen a fentebb vázolt történelmi feltételek egyike sem adott napjainkban! Hol rontottuk el mi, tanítók, tollforgatók? Kikre hallgat ez a generáció a felszínes műveltséget adó internetes portálokon kívül?

Valamikor számos barátunkkal vallottuk azt, jó történelemtanárokként akarunk szolgálni azért, hogy ne ismétlődhessen meg soha többé sem hazánkban, sem Európában a már két világháborút kirobbantó, önsorsrontó politika. Hol vagytok ti, régi "játszótársak"?

Domokos Zsuzsa címzetes egyetemi vezető tanár

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.