"Olvasói levelek "- A szocreál egzisztencialista

  • .
  • 2010. február 4.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. december 17. A Rozsdatemető 11 éves koromban, 1963 őszén került a kezembe, azt követően, hogy családom felnőtt tagjai már mind elolvasták.
A regénnyel történő első ismerkedés csalódást okozott, úgy éreztem, hogy becsaptak. Mi lehet a rendkívüli Hábetlerék sorsában? Hiszen - értelmiségi hátterű szüleimen kívül - mindenki így él a környezetemben. A házastársak néha verekednek, csalják egymást, elválnak és újra összejönnek, a kis alapterületű zsúfolt lakásokban a családtagok ordítoznak, részegeskednek, hogy egyéb szörnyűségek (vö. Hábetlerék "elfelejtik" megmenteni Jani szerelmét és gyerekét; a szomszédasszony intézetbe adja az életvitelét zavaró kamasz lányát, s annak minden könyörgése ellenére még karácsonyra sem hozza haza) részleteiről már ne is essen szó.

Másodjára 1968-69-ben középiskolásként olvastam a regényt, emlékeim szerint nem kötelező, hanem ajánlott olvasmányként. Akkor "az jött le belőle" - valószínűleg nem függetlenül az éppen szárnyait bontogató Mechanizmustól -, hogy ha szorgalmasan tanulsz, viheted valamire, ember lesz belőled, s életed másként alakul, mint Pék Máriáé és családjáé.

Harmadszor már egyetemet végzett, világot (Kelet-Európa) és gyárat (óbudai Goldberger) látott felnőtt emberként, 1979-ben olvastam a Rozsdatemetőt. A könyv megrendített és kétségbe ejtett. Nekem azt üzente, hogy a Hábetler-lét nem rendszerfüggő. Amíg munkások tömegei sötét, hatalmas, gépolajtól bűzlő üzemcsarnokokban, transzmisszió által hajtott gépeken, fülsüketítő zajban drehálnak, addig nekik nincs menekvés a nehéz fizikai munka - trolibusz - vasárnap ebéd utáni hortyogás szentháromságából, a társadalom egésze számára pedig a propaganda által hirdetett boldog jövő nem egyéb hazug illúziónál.

A rendszerváltás persze megoldotta a problémát, mivel en bloc megszüntette a Rozsdatemetőben szereplő munkásosztályt, annak termelőeszközeivel együtt. Jól, rosszul, ez volt az egyedüli lehetséges megoldás - ma még nem tudhatjuk. Talán jön egy új Fejes Endre, s megírja.

Réthi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.