"Olvasói levelek" - Fogadatlan prókátorok

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. július 23. Olvasói levelek Magyar Narancs, 2009.
augusztus 13., 20. és 27.

Természetesen ott van a magánarchívumomban Kádár András Kristófnak, "a Magyar Helsinki Bizottság tagjának" 2003-as Élet és Irodalom-beli írása, kijegyzetelve. De ott van Komoróczy Géza ugyancsak az ÉS-ben megjelent írása is 2005-ből. Komoróczy a Helsinki Bizottság tiszteletbeli elnökeként azt a kérdést teszi fel a bizottságnak, hogy vajon "ezentúl védeni fogja a zsidóellenes uszítókat is? (...) kell-e védenie a Helsinki Bizottságnak a nyilaskeresztes szervezkedést? Éppen a Helsinki Bizottságnak kell? Nem, nem, nem. Ezen a ponton a liberális elv nem egyszerűen szélsőségessé vált: átfordult az ellenkezőjébe; a szabadság helyett a szabadságot felszámoló eszmék mellé állt." Ugyanis Kárpáti György is "a Magyar Helsinki Bizottság ügyvédjeként" védte Bácsfi Dianát akkor, amikor az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarának fegyelmi bizottsága elmarasztalta, mert - mint Komoróczy Géza írja - "nyílt nyilas szervezkedést vezet. Tüntetéseket szervez. Nemcsak az utcán: az Egyetemen is. Mondják, az Egyetem épületében náci karlendítéssel köszön diákoknak, tanároknak."

És ismétlem: sajnos nincsenek ott az archívumomban azok a konkrét eljárások, amelyeket a Helsinki Bizottság 2003-ban vagy 2005-ben, netán 1998 és 2002 közt kezdeményezett volna annak a jogi álláspontnak a nevében, amelyet Kádár András Kristóf az említett írásban és a bizottság a hivatkozott dokumentumban kifejtett.

A jogvédő szervezetnek tehát volt egy végiggondolt jogi álláspontja egy jogi problémáról, és nem volt, jogvédő szervezetként, ennek megfelelő gyakorlata. Ami viszont volt (hangsúlyozom, ebben a tárgykörben), az épp az ellenkezőjéről szólt: "a szabadságot felszámoló eszmék védelméről".

Ma más a helyzet. Ma már sorozatban indítanak olyan eljárásokat, nagyon helyesen, amelyekkel a szabadságjogok elvi értelmezésének abszurd voltára akarják felhívni a figyelmet (mert abban, továbbra is állítom, nem reménykedhetnek, hogy a jogalkalmazó szerveket kényszerítik majd rá, hogy az Alkotmánybíróság és a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalásaival önkényesen szembeszegüljenek). Ezért megismétlem: ahogy a TASZ-tól, úgy a Helsinki Bizottságtól sem indokolatlan azt kérni, ha tanultak valamit a saját tapasztalataikból, ha tisztázták saját korábbi felfogásuk és gyakorlatuk ellentmondásait, ha belátták, hogy nem lehet egyszerre kiállni a náci-nyilas-rasszista szervezkedők és szónokok meg azok szabadságjogaiért, akik ezeknek az eszméknek az áldozataivá válnak, osszák meg velünk, figyelmes állampolgárokkal ezeket a tanulságokat és a hozzájuk tartozó érveket. Mi vagyunk az a közvélemény, amelyet korábbi gyakorlatukkal befolyásoltak. Ne fosszanak meg bennünket attól a lehetőségtől, hogy hozzájuk hasonlóan mi is okosodjunk.

Mihancsik Zsófia

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.