"Olvasói levelek" - Fogadatlan prókátorok

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. július 23. Olvasói levelek Magyar Narancs, 2009.
augusztus 13., 20. és 27.

Természetesen ott van a magánarchívumomban Kádár András Kristófnak, "a Magyar Helsinki Bizottság tagjának" 2003-as Élet és Irodalom-beli írása, kijegyzetelve. De ott van Komoróczy Géza ugyancsak az ÉS-ben megjelent írása is 2005-ből. Komoróczy a Helsinki Bizottság tiszteletbeli elnökeként azt a kérdést teszi fel a bizottságnak, hogy vajon "ezentúl védeni fogja a zsidóellenes uszítókat is? (...) kell-e védenie a Helsinki Bizottságnak a nyilaskeresztes szervezkedést? Éppen a Helsinki Bizottságnak kell? Nem, nem, nem. Ezen a ponton a liberális elv nem egyszerűen szélsőségessé vált: átfordult az ellenkezőjébe; a szabadság helyett a szabadságot felszámoló eszmék mellé állt." Ugyanis Kárpáti György is "a Magyar Helsinki Bizottság ügyvédjeként" védte Bácsfi Dianát akkor, amikor az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarának fegyelmi bizottsága elmarasztalta, mert - mint Komoróczy Géza írja - "nyílt nyilas szervezkedést vezet. Tüntetéseket szervez. Nemcsak az utcán: az Egyetemen is. Mondják, az Egyetem épületében náci karlendítéssel köszön diákoknak, tanároknak."

És ismétlem: sajnos nincsenek ott az archívumomban azok a konkrét eljárások, amelyeket a Helsinki Bizottság 2003-ban vagy 2005-ben, netán 1998 és 2002 közt kezdeményezett volna annak a jogi álláspontnak a nevében, amelyet Kádár András Kristóf az említett írásban és a bizottság a hivatkozott dokumentumban kifejtett.

A jogvédő szervezetnek tehát volt egy végiggondolt jogi álláspontja egy jogi problémáról, és nem volt, jogvédő szervezetként, ennek megfelelő gyakorlata. Ami viszont volt (hangsúlyozom, ebben a tárgykörben), az épp az ellenkezőjéről szólt: "a szabadságot felszámoló eszmék védelméről".

Ma más a helyzet. Ma már sorozatban indítanak olyan eljárásokat, nagyon helyesen, amelyekkel a szabadságjogok elvi értelmezésének abszurd voltára akarják felhívni a figyelmet (mert abban, továbbra is állítom, nem reménykedhetnek, hogy a jogalkalmazó szerveket kényszerítik majd rá, hogy az Alkotmánybíróság és a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalásaival önkényesen szembeszegüljenek). Ezért megismétlem: ahogy a TASZ-tól, úgy a Helsinki Bizottságtól sem indokolatlan azt kérni, ha tanultak valamit a saját tapasztalataikból, ha tisztázták saját korábbi felfogásuk és gyakorlatuk ellentmondásait, ha belátták, hogy nem lehet egyszerre kiállni a náci-nyilas-rasszista szervezkedők és szónokok meg azok szabadságjogaiért, akik ezeknek az eszméknek az áldozataivá válnak, osszák meg velünk, figyelmes állampolgárokkal ezeket a tanulságokat és a hozzájuk tartozó érveket. Mi vagyunk az a közvélemény, amelyet korábbi gyakorlatukkal befolyásoltak. Ne fosszanak meg bennünket attól a lehetőségtől, hogy hozzájuk hasonlóan mi is okosodjunk.

Mihancsik Zsófia

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.