"Olvasói levelek" - A történelmi alkalmazott

  • .
  • 2009. szeptember 10.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. július 2. Olvasói levelek Magyar Narancs, 2009.
augusztus 6.

Válasz Ladányi Andrásnak

Nagy érdeklődéssel fogtam hozzá A történelmi alkalmazott című korábbi esszémre reagáló olvasói levél olvasásának, de elég hamar be kellett látnom, hogy Ladányi András írása nem az, amire cikkem közreadásakor titkon számítottam. Én ugyanis abban reménykedtem - hiszen többek között ez a célja az Elsüllyedt szerzők című sorozatnak -, hogy valamilyen vita, diskurzus alakulhat ki Váci életműve, alakja, s az alakját övező, mára jócskán megkopott kultusz körül. A Váci Mihály Kör titkárának válasza azonban, félreértései és rosszindulatú feltételezései miatt, alkalmatlan a párbeszédre. Így röviden néhány alapvető tévképzetét szeretném csak tisztázni.

Természetesen semmiféle politikai szándék, különösen "gyűlölet" és "elvakultság" nem lappang írásom hátterében. Engem ugyanis elsősorban esztétikai, irodalomszociológiai szempontból foglalkoztatott Váci karrier- és recepciótörténete. Csakhogy egy olyan életművet, mely saját értelmezési horizontját folyton irodalmon kívüli területekre igyekezett kiterjeszteni, az újraolvasás során nem lehet a szövegekben megnyilvánuló társadalmi-politikai szerepvállalás aspektusának mellőzésével megvizsgálni. Sajnos, a terjedelmi korlátok miatt Váci esszéire már nem volt lehetőségem részletesen kitérni, de nyilván Ladányi András is emlékszik Az író képviselő munkája című programadó szövegre, melyben Váci a következőképpen fogalmaz: "Másrészről az író rendelkezik annak a fentebb említett, magas szintű agitációs, felvilágosító munkának a leghitelesebb és leghatásosabb eszközeivel: a líra, a költészet, a regény, a romantika hatásával felmérhetetlen mértékben értetheti meg emberek ezreivel az országépítésnek egyébként talán számszerűen hatástalan, vagy csak sokára szétosztottan jelentkező tényeit és jelenségeit." A költészet, az irodalom ilyen agitációs eszközként való felfogásának köszönhető elsősorban, hogy Váci írásai néhány évtized alatt érvényüket veszítették.

Amikor a "hitelesség hiányáról" beszélek, akkor tehát alapvetően arra gondolok, hogy a váteszköltő szerepének reflektálatlan felvétele, s a politikai líra romantikus vonulatának lényegileg újraértelmezés nélküli továbbírása az ötvenes-hatvanas évek irodalmi, társadalmi körülményei között már nem hozhatott létre érvényes beszédmódot. Érdekes, hogy amikor én az irodalmi szöveg hitelességéről beszélek, azt Ladányi "a mai napi politika" szóhasználatának véli, s cáfolatára Illyés (egyébként meglehetősen problematikus) előszavát idézi. Tehát a költői hitelesség fogalma csak nálam politikai, Illyés Gyulánál már esztétikai. Hogy is van ez?

Bevallom, az Egy-rangú nép idézett sorai ("Olyan kis ország a hazám, / - ha szívemre szorítanám: / átütne rajta szívverésem, / mint szivárgó vér a kötésen.") is inkább a költői szerep aránytévesztésére, s a - bármennyire is jó szándékú - képzavar veszélyeire hívják fel a figyelmemet, semmint a Váci-lírában ma is fellelhető hitelességre.

Azt sem látom be igazán, hogy miért is tartozom én a "sértett" irodalmárok táborába, azok közé, akik Vácit valamiféle irigység, vagy egyenesen "politikai érdek" következtében szeretnék kiretusálni az irodalomtörténetből. És egyáltalán, kikre gondolhat itt Ladányi András? Szinte mindegy is, hiszen ezzel éppen ellenkezőleg, én azért írtam Váciról, mert bár irodalmi értéket alig-alig találok életművében, irodalomtörténeti szempontból azonban azt gondolom, hogy karrierje egyike a Kádár-korszak jellegzetes történeteinek, melyek ismeretében az egész időszak megértése könnyebbé válhat. Ez a megértés pedig az olyan generációk számára, amilyen a sajátom is (amely már a rendszerváltás után szocializálódott), elengedhetetlenül fontos, de egyáltalán nem könnyű. Én úgy látom tehát, hogy nem kiretusálni, éppen ellenkezőleg, megmutatni kívántam Váci Mihály életművét, csak hát egy szükségszerűen kritikus olvasatban.

Végezetül még egy félreértést hadd tisztázzak. Ladányi azt állítja, hogy én gúnyt űzök Váci halálából, amikor azt írom, hogy "ő lett a vietnami háború egyetlen magyar 'hősi halottja'". Ha alaposabban elolvasta volna a cikkemet, látná, hogy nem Váci halálával, hanem Hidvégi Ferenc 1976-os, Kortárs-beli cikkének beszédmódjával mint a Váci-kultusz kései megnyilvánulásával ironizálok.

Ha már az alapos olvasásnál tartunk, Ladányi András így fejezi be levelét: "Talán ha Krusovszky Dénes el is olvassa Váci Mihály műveit - nem csak ír róluk -, akkor meg is válaszolhatja jelen időben a saját kérdését: 'hogyan lehetett Váci Mihály költészete valamikor oly népszerű?'" Azt hiszem, az a reakció, mely ebből az olvasói hozzászólásból látszik, egy kultusz működésmódjára is felhívja a figyelmet, tehát valóban közelebb visz a Váci-jelenség értelmezéséhez, s ezért végül is köszönettel tartozom.

Krusovszky Dénes

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.