"Olvasói levelek" - Kopott farmer, szakadt póló

  • .
  • 2008. május 29.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2008. május 15. PANKKK - lemezes pályázatok: mainstream vs.
underground

Nem lehet elvárni, hogy egy négy-ötszörös túljelentkezésnek örvendő támogatási program eredményeitől mindenki boldog legyen, de van néhány zavaró félreértés. Talán a leggyakrabban felmerülő kritikai szempont az, hogy nem csak a kiírásban definiált "piaci alapokon nem vagy csak nagy nehézségek árán megjelentethető albumok" kaptak támogatást. Erre frappáns válasz lehet, hogy a kritikusok nézzenek rá a Mahasz-listára, az tartalmazza a piaci alapon is működőképes produkciókat. Persze sokrétű a kérdés, hisz meg kellene különböztetni az undergroundot a mainstreamtől. Az internetes letöltések korában viszont elég csalóka képet mutatnak a zenekarok, hiszen egy sokat koncertező, az élő szcénában sikeresnek számító formáció ugyanúgy képtelen normális darabszámokat eladni az aktuális lemezéből, mint egy feltörekvő zenekar. Ráadásul maga az iparág is rosszabb helyzetben van, mint azt a külső szemlélő gondolná, így sok esetben a nagyobb nevek is napi anyagi problémákkal küszködnek. Ebből a szempontból tehát nincs nagy különbség a hazai színtéren; a pályázók száma és összetétele is jelzi, hogy műfajtól függetlenül minden igényes zenét játszó előadónak szüksége van a támogatásokra. Ezért jött létre 2005-ben a PANKKK.

Egy nagylemezek megjelentetését célzó pályázat esetében nem kell és nem is lehet a sikertelenséget előnyként kezelni, hiszen az első lemezes és sorlemezes zenekarok esetében egyaránt fontos, hogy legyen közönsége a megjelenő albumoknak. Tehát marad az igényesség, mint a legfontosabb fokmérő. Ez pedig sok esetben szubjektív fogalom, ezért is ragaszkodunk a nyílt és áttekinthető pályáztatási és döntési folyamatokhoz, ezért bízunk meg független szakemberekből álló kuratóriumokat, és ezért delegáljuk a javaslattevő szerepet regionális szintekre is. A regionális javaslatok alapján ez a kuratórium így döntött, a PANKKK szakmai stábja pedig kiáll a döntések jogszerűsége és tisztasága mellett.

A PANKKK kritikusai több esetben megfogalmazták azt a gondolatot, miszerint a program nem kellően segíti a feltörekvő amatőröket, és túl sok támogatást juttat a professzionális zenekaroknak. A 101 jelenlegi nyertes közül 40 első lemezes, tehát feltörekvő amatőr. A PANKKK egyéb elemeiben, így a vidéki klubkoncert-támogatási programunkban is kiemelten kezeljük az amatőröket, pl. minimális felléptetési kvótákat szabunk meg, ezáltal is kiépítve a fejlődésük útját. Azzal viszont mindenképp vitatkoznék, hogy csak őket kellene támogatni, hiszen itt a kulturális misszió mellett egy egész iparág reformjáról és felépítéséről van szó, ami profesz-szionális zenekarok és az őket kiszolgáló professzionális szervezetek nélkül elképzelhetetlen. Ha fontos a tehetségkutatás és gondozás, akkor legalább ennyire fontos, hogy az életképesnek bizonyuló zenekarok a profi világban se vesszenek el.

A PANKKK minden egyes eleme beilleszthető egy olyan kirakójátékba, amely végeredményben egy európai szinten működő, magát újratermelni képes kulturális iparág kialakítását eredményezi. A program működtetése persze állandó tanulási folyamatnak is tekinthető, hiszen egy új pályázati rendszer új játékszabályait kell megalkotnunk, ami nem csak feltételezi, de kifejezetten igényli a szakmabeliek aktív és kritikus részvételét.

A célrendszer továbbra is adott: a PANKKK egyszerre kultúrafinanszírozás, gazdaságfehérítés és iparágépítés, amely az általa gerjesztett adó-, járulék- és jogdíjbevételeknek köszönhetően már rövid távon is szinte teljes mértékben megtérül. A gazdasági tények mellett pár szó a kulturális hozadékokról. 2008-ban összesen 101 zenekar kap PANKKK-támogatást aktuális lemeze megjelentetéséhez. Ezekről az albumokról látatlanban is kijelenthető, hogy igényesek és komolyan hozzájárulnak a hazai könnyűzene fejlődéséhez, nagyjából a felükről feltételezhető az is, hogy a támogatás nélkül nem jelentek volna meg.

Berta András

programkoordinátor,

PANKKK

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.