"Olvasói levelek" - Kopott farmer, szakadt póló

  • .
  • 2008. május 29.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2008. május 15. PANKKK - lemezes pályázatok: mainstream vs.
underground

Nem lehet elvárni, hogy egy négy-ötszörös túljelentkezésnek örvendő támogatási program eredményeitől mindenki boldog legyen, de van néhány zavaró félreértés. Talán a leggyakrabban felmerülő kritikai szempont az, hogy nem csak a kiírásban definiált "piaci alapokon nem vagy csak nagy nehézségek árán megjelentethető albumok" kaptak támogatást. Erre frappáns válasz lehet, hogy a kritikusok nézzenek rá a Mahasz-listára, az tartalmazza a piaci alapon is működőképes produkciókat. Persze sokrétű a kérdés, hisz meg kellene különböztetni az undergroundot a mainstreamtől. Az internetes letöltések korában viszont elég csalóka képet mutatnak a zenekarok, hiszen egy sokat koncertező, az élő szcénában sikeresnek számító formáció ugyanúgy képtelen normális darabszámokat eladni az aktuális lemezéből, mint egy feltörekvő zenekar. Ráadásul maga az iparág is rosszabb helyzetben van, mint azt a külső szemlélő gondolná, így sok esetben a nagyobb nevek is napi anyagi problémákkal küszködnek. Ebből a szempontból tehát nincs nagy különbség a hazai színtéren; a pályázók száma és összetétele is jelzi, hogy műfajtól függetlenül minden igényes zenét játszó előadónak szüksége van a támogatásokra. Ezért jött létre 2005-ben a PANKKK.

Egy nagylemezek megjelentetését célzó pályázat esetében nem kell és nem is lehet a sikertelenséget előnyként kezelni, hiszen az első lemezes és sorlemezes zenekarok esetében egyaránt fontos, hogy legyen közönsége a megjelenő albumoknak. Tehát marad az igényesség, mint a legfontosabb fokmérő. Ez pedig sok esetben szubjektív fogalom, ezért is ragaszkodunk a nyílt és áttekinthető pályáztatási és döntési folyamatokhoz, ezért bízunk meg független szakemberekből álló kuratóriumokat, és ezért delegáljuk a javaslattevő szerepet regionális szintekre is. A regionális javaslatok alapján ez a kuratórium így döntött, a PANKKK szakmai stábja pedig kiáll a döntések jogszerűsége és tisztasága mellett.

A PANKKK kritikusai több esetben megfogalmazták azt a gondolatot, miszerint a program nem kellően segíti a feltörekvő amatőröket, és túl sok támogatást juttat a professzionális zenekaroknak. A 101 jelenlegi nyertes közül 40 első lemezes, tehát feltörekvő amatőr. A PANKKK egyéb elemeiben, így a vidéki klubkoncert-támogatási programunkban is kiemelten kezeljük az amatőröket, pl. minimális felléptetési kvótákat szabunk meg, ezáltal is kiépítve a fejlődésük útját. Azzal viszont mindenképp vitatkoznék, hogy csak őket kellene támogatni, hiszen itt a kulturális misszió mellett egy egész iparág reformjáról és felépítéséről van szó, ami profesz-szionális zenekarok és az őket kiszolgáló professzionális szervezetek nélkül elképzelhetetlen. Ha fontos a tehetségkutatás és gondozás, akkor legalább ennyire fontos, hogy az életképesnek bizonyuló zenekarok a profi világban se vesszenek el.

A PANKKK minden egyes eleme beilleszthető egy olyan kirakójátékba, amely végeredményben egy európai szinten működő, magát újratermelni képes kulturális iparág kialakítását eredményezi. A program működtetése persze állandó tanulási folyamatnak is tekinthető, hiszen egy új pályázati rendszer új játékszabályait kell megalkotnunk, ami nem csak feltételezi, de kifejezetten igényli a szakmabeliek aktív és kritikus részvételét.

A célrendszer továbbra is adott: a PANKKK egyszerre kultúrafinanszírozás, gazdaságfehérítés és iparágépítés, amely az általa gerjesztett adó-, járulék- és jogdíjbevételeknek köszönhetően már rövid távon is szinte teljes mértékben megtérül. A gazdasági tények mellett pár szó a kulturális hozadékokról. 2008-ban összesen 101 zenekar kap PANKKK-támogatást aktuális lemeze megjelentetéséhez. Ezekről az albumokról látatlanban is kijelenthető, hogy igényesek és komolyan hozzájárulnak a hazai könnyűzene fejlődéséhez, nagyjából a felükről feltételezhető az is, hogy a támogatás nélkül nem jelentek volna meg.

Berta András

programkoordinátor,

PANKKK

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.