"Olvasói levelek" - Olyan, mint a levegő

  • .
  • 2010. január 7.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. december 10.

Stemler Miklós korrekt összefoglalást adott a Gandhi Közalapítvány és az általa fenntartott Gandhi Közalapítványi Gimnázium és Kollégium ez évi eseményeiről. Úgy vélem, érdemes a magyarországi közoktatás fennen hangoztatott büszkesége, a cigány/roma gyerekek középiskolai oktatását érettségi vizsgával záró Gandhi Gimnázium körüli 2009. évi események néhány mozzanatát hangsúlyozni. Baj van a közalapítvánnyal, és baj van a gimnáziummal. A fontosabb probléma a gimnázium helyzete, ez azonban elválaszthatatlan a közalapítványtól. A Gandhi Gimnázium fenntartója a Gandhi Közalapítvány, amely ezt a kötelezettségét az alapítók által választott 9 fős kuratóriumon keresztül gyakorolja. A kuratórium jelenleg működésképtelen, és ami nagyobb baj - a kuratórium elnöke, Várnai Márton retorikája ellenére -, nem rendelkezik valódi koncepcióval a közalapítvány és a gimnázium vállalt közfeladata ellátásáról. A kuratórium tavasszal néhány napot Harkányban töltött (több százezer forintot elköltve), azzal a szándékkal, hogy megfogalmazza a közalapítvány stratégiáját. Ezt a dokumentumot azonban nem hozták nyilvánosságra, s ami igazán furcsa, az alapítók elé sem tárták jóváhagyásra vagy megvitatásra. A kuratórium - jelenlegi döntésképtelen formájában is - több tízmillió forint felett rendelkezik, bőven futja tehát kampányra saját vélt igaza mellett. Ebből az "igazságból" két mozzanat hangzik el újra és újra: a gimnáziumban végzett tanulók eredményei nem elégségesek, s ennek oka a tanárok nem megfelelő végzettsége volt, illetve a gimnázium nemzetiségi jellegének hangsúlyosabb megjelenítésére van szükség. A legnagyobb problémát ez utóbbi mozzanat megjelenésében látom. Maradva egyelőre az első vélekedésnél, nyilvánvaló dilettantizmus feltételezni, hogy egy olyan szenzitív feladat ellátásában, mint a hátrányos helyzetű cigány/roma gyermekek középiskolai oktatása, szoros öszszefüggés van a tanári végzettség fokozata és a pedagógiai eredményesség között. Erre a feladatra a magyarországi pedagógusképzés nem készít fel, az ehhez szükséges tudás csak a gyakorlatban szerezhető meg. Nem látom, hogy a pedagógusképzés különösebben gyakorlatorientált lenne (legkevésbé maga a pedagógia szak ilyen), s különösen nem látom ezt a hátrányos helyzetű gyerekek oktatását illetően. Nem tudom, lehetséges-e specifikusan a cigány/roma gyerekekkel való pedagógiai tevékenységnek általánosított metódusa, s nem inkább személyre szóló, az adott gyerek vagy gyerekcsoport sajátos és konkrét problémáihoz igazodó, adekvát gyakorlatokról kellene-e inkább beszélnünk?

Úgy vélem, az utóbbi a helyes megközelítés. A Gandhiban eddig ez történt. Érdemes egyébként megnézni, hogyan változott a tanári kar végzettségbeli helyzete a vezetőváltást követően - a hírek szerint nem sokat. A Gandhit végzettek érettségi eredményei meg sem közelítik a Pécs belvárosi gimnáziumaiban végzettek eredményeit, ez akkor is igaz, ha jóval jobbak is annál, mint amit Várnai vagy a jelenlegi igazgató, Gidáné Orsós Erzsébet állít. (Egyébként bukásról beszélni a jelenleg érvényes érettségi rendszerben egyszerűen tudatlanság.) Ezek az eredmények azonban megfelelnek az országos átlagnak, s mint ilyenek, a diákok Gandhiba kerülésekor meglévő készségeit, tudását, tanulási szokásait ismerve, valódi eredmények! Egy oktatási intézményben a gyerekek nem csak tananyagot tanulnak, hanem értékrendet, viselkedésmódot, a másik emberhez való viszony, az érzelmek kifejezésének mikéntjét is. A Gandhi legfontosabb értéke nyitott, integratív, elfogadó és szeretetteljes légköre, az e mögött meghúzódó pedagógiai filozófiája és gyakorlata VOLT. Ebben volt példaadó, de főként abban, hogy ezt cigány/roma nemzetiségi gimnáziumként akarta csinálni. A Gandhi Gimnázium 2004 januárjában integrációs programmal indult útjára. Ettől most elmozdulni látszik az új iskolavezetés: a cigány/roma nemzetiségi jelleget hangsúlyozzák, a tanári karban előbbre helyezve az etnikus hovatartozást a gyakorlathoz képest, a tananyagban az etnikus tartalmakat a továbbtanuláshoz vagy az érettségihez szükséges ismeretátadáshoz képest: megszűntek a szakkörök, elküldték az angol nyelvi oktatásban (önkéntesen!) részt vállaló anyanyelvi tanárokat, kiürült a kollégiumi program. Az iskola vezetői között három cigány származású, mindhárman beások, ami megfelel a kuratórium elnöke állítólagos intenciójának, miszerint az egyik gandhis diákból lett tanár - a lovári nyelv anyanyelvi szintű tudója és oktatója - azért nem megfelelő kollégiumi vezetőnek, mert nem beás származású.

Elvbarátaim, vitapartnereim és nem elvbarátaim szinte egyként arról beszélnek, hogy a kisebbségek, és köztük a cigányok/romák integrációja a kívánatos cél egy magát demokratikusnak valló társadalomban. Ennek ma két oldalról mondanak ellent: a szélsőjobb kirekesztő nacionalistái, és azok a jelenlegi gandhis iskolacsinálók, akik arról beszélnek - és ennek megfelelően cselekszenek -, hogy a legfontosabb érték a cigány/roma származás a Gandhi számára. A Gandhi példa volt - ma nem az - és példa lehet arra, amiről a józanul gondolkodó cigány/roma értelmiségiek is beszélnek: az összefogásra, lehetőségre a cigányok/romák számára a saját sorsuk alakulásáról való döntésre, az emberi méltóság megélésére. A közös cselekvésre azokkal, akik ugyanezt akarják, függetlenül etnikus vagy bármilyen más identitásuktól.

Mindez visszavisz minket a fenntartó körüli anomáliák problémájához. A Gandhi Közalapítvány alapítói között az oktatási minisztérium alkalmazottja különös súllyal van jelen: a működéshez szükséges pénzt biztosító állam képviseletében. Kajtárné Botár Borbála az elmúlt napokban ügyészségi állásfoglalást kért a működésképességét vesztett kuratórium ügyében, kinyilvánítva, hogy a 2009. június 26-án megválasztott kuratórium bírósági bejegyzésével látja normalizálhatónak a kialakult helyzetet. Ennek jelenleg két alapító, Varga Ilona és a Szedresi Roma Szervezet (Konrád Imre képviseletében) az akadálya, akik nem írják alá az alapítók többsége által elhatározott változásokat tartalmazó Alapító Okiratot. Ha ez a helyzet így marad, akkor a bíróság vélhetően új fenntartói szervezet létrehozására szólít fel. Kérdés, hogy KIT? A jelenlegi alapítókat, 16 szervezetet (köztük a Magyar Köztársaság Kormányát) és 9 magánszemélyt, vagy a kormányt, mint a közfeladatok ellátásának finanszírozóját? Várnai többször kinyilvánított törekvése - legutóbb a Roma Magazinban beszélt erről -, hogy a Gandhi Gimnázium állami fenntartású intézmény legyen. Erre magam más példát nem tudok, nem tudjuk, milyen lenne ennek a konstrukciónak a szervezeti felépítése, működési gyakorlata. Azt pedig végképp furcsának tartanám, hogy egy nemzetiségi intézményt közvetlenül a kormányzat (az oktatási tárca) irányítson! Hogyan tarthatnák ezt az intézményt a cigányok/romák magukénak? (A jelenlegi 25 alapító közül 11 cigány/roma.) Mi lesz a jelenlegi alapítók további szerepe? Ki, milyen grémium tárgyal az átalakulásról? Jelenleg szinte semmilyen kommunikáció nem zajlik ezekről a kérdésekről. A közalapítvány és a gimnázium jelenlegi képviselői és a más elveket vallók között semmilyen kapcsolat nincs, a fal másik oldalára való átkiabálásokon, üzengetéseken kívül. Kár. Nagy szükség lenne egy olyan találkozóra, ahol végre kibeszélhetők lennének a kölcsönös sérelmek, s még nagyobb szükség egy olyan fórumra, ahol megbeszélhető lenne, milyen sorsot szánunk a magyarországi romák büszkeségének, a Gandhi Gimnáziumnak.

Vörös István, a Gandhi Gimnázium (volt) alapító tanára

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."