Tompa Andrea

A béke szigete

A POSZT-ról

  • Tompa Andrea
  • 2014. július 5.

Publicisztika

Mivel a Pécsi Országos Színházi Találkozónak nincsenek lefektetett, közösen kidolgozott elvei, és sosem folyt szélesebb társadalmi egyeztetés és szakmai vita arról, hogy kinek szól, milyen céljai vannak, így a mindenkori válogatóra van bízva, miként alakítja a műsort. Idén - június 5. és 14. között - tartalmas, értelmes műsor kínálkozik, melyet a kritikus-szerkesztő Sándor L. István és Császár Angéla színész válogatott. Tökéletes egyensúlyt tartanak: 4 budapesti, 4 vidéki, 3 határon túli, 2 független darab. Nem tendenciákat, műhelyeket vagy alkotókat emelnek ki, hanem tényleg szemléznek.

Van egy látványos hiánya ennek a mostani műsornak, és most nem az egyes hiányzó előadásokról van szó, mert olyat mindig bőven találni. Az évad egyik legizgalmasabb jelensége teljesen kimarad: a politikai színház. Ez olyan előadásokat produkált ebben az évadban, melyeket mondhatnánk szimplán jónak is, de inkább a vitaképességük érdekes egy ilyen helyzetben, ahol a párbeszédnek szerepe volna. Tavaly is hasonló történt, akkor az elmúlt évad legjelentősebb darabja, a Katonából A mi osztályunk hiányzott a (bátortalan) válogatásból; így ez már-már tendencia. Idén kimarad például a vígszínházi A revizor, Pintér Béla Társulatától a Titkaink, a Radnótiból A csillagos ég. A POSZT műsorában csak a Vádli Alkalmi Színházi Társulás I. Erzsébete sorolható a politikai színház körébe, illetve a Katonában látható Vörösnek témája a múltfeldolgozás.

Erénye ugyanakkor ennek a mostani műsornak, hogy bekerült egy színházi nevelési program, A hosszabbik út. A színházi nevelés olyan megkerülhetetlen és pedagógiailag fontos jelensége ma a magyar színháznak, amely a nagyközönség számára alig látható, hiszen fiataloknak szól, és általában iskolai osztályokkal dolgozik, vagy tantermekben zajlik. Ugyanakkor a függetlenek jelenléte az idei műsorban - egy színházi nevelési előadással és a Vádli Társulattal - sovány és távolról sem reprezentálja e terület jelentőségét. Hosszan sorolhatók volnának a kiemelkedő idei előadások, ám inkább az aránytalanság feltűnő. Tavaly még riasztóbb volt a helyzet: egyetlen független volt a programban.

Pintér Bélának már van valamelyes reputációja, mint a POSZT-ra be nem válogatott szerzőnek-rendezőnek. Utoljára 2011-ben járt ott a Szutyokkal. Ezután sem a Kaisers TV Ungarn, sem az idei Titkaink nem kapott meghívást, ami nehezen indokolható. Ha hozzáteszünk egy ide nem tartozó, ám mégis a jelenség részét képező tényt, hogy 2010-től idénre pontosan megfeleződött Pintérék pályázati úton elnyerhető támogatása, akkor mégiscsak úgy tűnik, mintha a független színház zászlóshajóját nemigen értékelnék saját hazájában. (A POSZT-nál finoman szólva magasabb mércével dolgozó Bécsi Ünnepi Játékok valamiért meghívta a Titkainkat, miközben Pintér drámakötetével elnyerte az egyik legrangosabb magyar irodalmi díjat.) Hogy Pintér távol tartása a POSZT-tól hogyan volna értelmezhető, nehéz megfejteni, de egyik magyarázat sem túl szívderítő.

Hogy mi legyen egy nemzeti fesztivál tartalma, arról valójában folyamatos vita kellene, hogy legyen, hiszen ennek a tartalomnak időről időre, a színház (esztétikai, strukturális) jelenségeivel párhuzamosan, az élő valósággal együtt lélegezve újra kéne definiálnia magát. A nemzetköziség felé alapítása óta sosem sikerült nyitnia, nem is állt szándékában. Pedig a magyar színház iránt legalább másfél évtizede folyamatos a nemzetközi érdeklődés. A találkozó a legjobb hely és idő lett volna, hogy akár a versenyprogrammal, akár speciálisan a külföldieknek szánt szemlével 4-5 napra ide hívjon, itt tartson megfigyelőket. Hogy erről miért nem gondolkodott a fesztivál, nehéz megérteni.

Régen az OFF-program is kompenzálta az esetleg kevésbé sikerült válogatást, de főleg az volt a fontos, hogy közös térben legyen minden, ami előadó-művészet, zene, tánc, főiskolai darab, sok-sok apróbb-nagyobb forma és esztétika. Az OFF elszegényítése érthető: ne legyen versenytársa a főprogramnak. Értéke a POSZT-nak a dramaturgok Nyílt Fóruma, egy független program, ahol friss drámákat olvasnak fel; ez szakmailag mindig is tartalmas volt.

Nem árt emlékeztetni: a POSZT tulajdonosi szerkezetváltáson ment keresztül, amikor 2012-ben az egyre nagyobb lobbierejű, akkoriban még a vidéki színházakat tömörítő Magyar Teátrumi Társaság (MTT) tulajdonrészt szerzett a fesztivált irányító kft.-ben (kétharmad Pécs városáé, a maradék egyharmadon osztozik az MTT és a korábbi tulajdonos, a Magyar Színházi Társaság). Egy új erőről van szó, színházi civil szervezetről, megjelenése egy ilyen fesztiválban normális lett volna, ha nem válik ez erődemonstrációvá, és ha nem a két, jobbosnak és balosnak mondott szervezet megegyezése lenne a POSZT talpon maradásának záloga. Ahogy normális volna például a függetleneket tömörítő szervezet, a FESZ vagy éppen egy határon túli szervezet társulása. A POSZT a tulajdonosi szerkezetváltás óta a konfliktuskerülésről, a kompromisszumokról szól. Nincs sem vezetője, sem produkciós háttere, önálló szervezete, ami egy nemzeti fesztiváltól, mondjuk így, meglepő. Ahogy a válogatók személye is kompromisszum: nehéz elképzelni, hogy egy hivatásos kritikus, aki több évtizede figyeli szakmáját, és egy színművész, aki alkalmilag jár színházba, és munkakapcsolatban áll számos teátrummal, hasonló súllyal, szempontokkal tudna válogatni. Jövőre Balogh Tibor kritikus, a debreceni színház volt irodalmi titkára és Perényi Balázs kritikus, drámatanár állítja össze a műsort.

Eddig is ritkán volt tartalmas és előremutató viták helyszíne a POSZT, legfeljebb az indulatoké - bár az sem fölösleges, ha ezek felszínre kerülnek. Valódi vitákat nehéz folytatni a mi és ti táborának korában, amikor közös célok, gondolatok, értékek nincsenek, vagy nem lehet bevallani, hogy volnának. A POSZT nem tudhatja nagy erővel javítani, gyógyítani a kapcsolatokat, de igyekezete sem látszik - ahogy például a Katona próbálja kultúrpolitikai sorozatában egymás mellé ültetni azokat a szereplőket, akiknek meg kellene hallaniuk és érteniük egymás szavát. A szókimondás, reflektáló elemzés olyannyira eltűnt a POSZT-ról, hogy már az egyes előadások sem kerülnek mérlegre őszintén: korábban a szakmai vitákon felkért hozzászólók mondtak hideget-meleget, ám az elmúlt évek gyakorlata szerint a színházak maguk döntik el, hogy akarnak-e beszélgetést, és kivel. Ez már a béke szigete.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.