Tompa Andrea

A béke szigete

A POSZT-ról

  • Tompa Andrea
  • 2014. július 5.

Publicisztika

Mivel a Pécsi Országos Színházi Találkozónak nincsenek lefektetett, közösen kidolgozott elvei, és sosem folyt szélesebb társadalmi egyeztetés és szakmai vita arról, hogy kinek szól, milyen céljai vannak, így a mindenkori válogatóra van bízva, miként alakítja a műsort. Idén - június 5. és 14. között - tartalmas, értelmes műsor kínálkozik, melyet a kritikus-szerkesztő Sándor L. István és Császár Angéla színész válogatott. Tökéletes egyensúlyt tartanak: 4 budapesti, 4 vidéki, 3 határon túli, 2 független darab. Nem tendenciákat, műhelyeket vagy alkotókat emelnek ki, hanem tényleg szemléznek.

Van egy látványos hiánya ennek a mostani műsornak, és most nem az egyes hiányzó előadásokról van szó, mert olyat mindig bőven találni. Az évad egyik legizgalmasabb jelensége teljesen kimarad: a politikai színház. Ez olyan előadásokat produkált ebben az évadban, melyeket mondhatnánk szimplán jónak is, de inkább a vitaképességük érdekes egy ilyen helyzetben, ahol a párbeszédnek szerepe volna. Tavaly is hasonló történt, akkor az elmúlt évad legjelentősebb darabja, a Katonából A mi osztályunk hiányzott a (bátortalan) válogatásból; így ez már-már tendencia. Idén kimarad például a vígszínházi A revizor, Pintér Béla Társulatától a Titkaink, a Radnótiból A csillagos ég. A POSZT műsorában csak a Vádli Alkalmi Színházi Társulás I. Erzsébete sorolható a politikai színház körébe, illetve a Katonában látható Vörösnek témája a múltfeldolgozás.

Erénye ugyanakkor ennek a mostani műsornak, hogy bekerült egy színházi nevelési program, A hosszabbik út. A színházi nevelés olyan megkerülhetetlen és pedagógiailag fontos jelensége ma a magyar színháznak, amely a nagyközönség számára alig látható, hiszen fiataloknak szól, és általában iskolai osztályokkal dolgozik, vagy tantermekben zajlik. Ugyanakkor a függetlenek jelenléte az idei műsorban - egy színházi nevelési előadással és a Vádli Társulattal - sovány és távolról sem reprezentálja e terület jelentőségét. Hosszan sorolhatók volnának a kiemelkedő idei előadások, ám inkább az aránytalanság feltűnő. Tavaly még riasztóbb volt a helyzet: egyetlen független volt a programban.

Pintér Bélának már van valamelyes reputációja, mint a POSZT-ra be nem válogatott szerzőnek-rendezőnek. Utoljára 2011-ben járt ott a Szutyokkal. Ezután sem a Kaisers TV Ungarn, sem az idei Titkaink nem kapott meghívást, ami nehezen indokolható. Ha hozzáteszünk egy ide nem tartozó, ám mégis a jelenség részét képező tényt, hogy 2010-től idénre pontosan megfeleződött Pintérék pályázati úton elnyerhető támogatása, akkor mégiscsak úgy tűnik, mintha a független színház zászlóshajóját nemigen értékelnék saját hazájában. (A POSZT-nál finoman szólva magasabb mércével dolgozó Bécsi Ünnepi Játékok valamiért meghívta a Titkainkat, miközben Pintér drámakötetével elnyerte az egyik legrangosabb magyar irodalmi díjat.) Hogy Pintér távol tartása a POSZT-tól hogyan volna értelmezhető, nehéz megfejteni, de egyik magyarázat sem túl szívderítő.

Hogy mi legyen egy nemzeti fesztivál tartalma, arról valójában folyamatos vita kellene, hogy legyen, hiszen ennek a tartalomnak időről időre, a színház (esztétikai, strukturális) jelenségeivel párhuzamosan, az élő valósággal együtt lélegezve újra kéne definiálnia magát. A nemzetköziség felé alapítása óta sosem sikerült nyitnia, nem is állt szándékában. Pedig a magyar színház iránt legalább másfél évtizede folyamatos a nemzetközi érdeklődés. A találkozó a legjobb hely és idő lett volna, hogy akár a versenyprogrammal, akár speciálisan a külföldieknek szánt szemlével 4-5 napra ide hívjon, itt tartson megfigyelőket. Hogy erről miért nem gondolkodott a fesztivál, nehéz megérteni.

Régen az OFF-program is kompenzálta az esetleg kevésbé sikerült válogatást, de főleg az volt a fontos, hogy közös térben legyen minden, ami előadó-művészet, zene, tánc, főiskolai darab, sok-sok apróbb-nagyobb forma és esztétika. Az OFF elszegényítése érthető: ne legyen versenytársa a főprogramnak. Értéke a POSZT-nak a dramaturgok Nyílt Fóruma, egy független program, ahol friss drámákat olvasnak fel; ez szakmailag mindig is tartalmas volt.

Nem árt emlékeztetni: a POSZT tulajdonosi szerkezetváltáson ment keresztül, amikor 2012-ben az egyre nagyobb lobbierejű, akkoriban még a vidéki színházakat tömörítő Magyar Teátrumi Társaság (MTT) tulajdonrészt szerzett a fesztivált irányító kft.-ben (kétharmad Pécs városáé, a maradék egyharmadon osztozik az MTT és a korábbi tulajdonos, a Magyar Színházi Társaság). Egy új erőről van szó, színházi civil szervezetről, megjelenése egy ilyen fesztiválban normális lett volna, ha nem válik ez erődemonstrációvá, és ha nem a két, jobbosnak és balosnak mondott szervezet megegyezése lenne a POSZT talpon maradásának záloga. Ahogy normális volna például a függetleneket tömörítő szervezet, a FESZ vagy éppen egy határon túli szervezet társulása. A POSZT a tulajdonosi szerkezetváltás óta a konfliktuskerülésről, a kompromisszumokról szól. Nincs sem vezetője, sem produkciós háttere, önálló szervezete, ami egy nemzeti fesztiváltól, mondjuk így, meglepő. Ahogy a válogatók személye is kompromisszum: nehéz elképzelni, hogy egy hivatásos kritikus, aki több évtizede figyeli szakmáját, és egy színművész, aki alkalmilag jár színházba, és munkakapcsolatban áll számos teátrummal, hasonló súllyal, szempontokkal tudna válogatni. Jövőre Balogh Tibor kritikus, a debreceni színház volt irodalmi titkára és Perényi Balázs kritikus, drámatanár állítja össze a műsort.

Eddig is ritkán volt tartalmas és előremutató viták helyszíne a POSZT, legfeljebb az indulatoké - bár az sem fölösleges, ha ezek felszínre kerülnek. Valódi vitákat nehéz folytatni a mi és ti táborának korában, amikor közös célok, gondolatok, értékek nincsenek, vagy nem lehet bevallani, hogy volnának. A POSZT nem tudhatja nagy erővel javítani, gyógyítani a kapcsolatokat, de igyekezete sem látszik - ahogy például a Katona próbálja kultúrpolitikai sorozatában egymás mellé ültetni azokat a szereplőket, akiknek meg kellene hallaniuk és érteniük egymás szavát. A szókimondás, reflektáló elemzés olyannyira eltűnt a POSZT-ról, hogy már az egyes előadások sem kerülnek mérlegre őszintén: korábban a szakmai vitákon felkért hozzászólók mondtak hideget-meleget, ám az elmúlt évek gyakorlata szerint a színházak maguk döntik el, hogy akarnak-e beszélgetést, és kivel. Ez már a béke szigete.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.