Uitz Renáta

A miheztartás végett

A kilencedik Alaptörvény-módosításról

Publicisztika

A járvány második hullámának derekán és a második felhatalmazási törvény margóján a kormány előállt az Alaptörvény kilencedik módosításának tervezetével. Az már szinte említést sem érdemel, hogy most is hirtelen felindulásból cselekedett; azt pedig kifejezetten hazafiatlan kukacoskodásnak hat megjegyezni, hogy alkotmányos demokráciában nem szerencsés olyan tételeket rögzíteni az alkotmányban, amelyek alapjaiban kérdőjelezik meg egyes embertársaink egyenlő méltóságát és szabadságát.

A szövegből két fő motívum rajzolódik ki. A kormánynak elege van a közhatalom gyakorlását béklyózó közjogi szabályokból, és elérkezettnek látta az időt arra is, hogy emlékeztessen a túlságosan másképp gondolkodás közjogi korlátaira. Hogy ehhez olyan fordulatokra volt szükség, mint hogy „az anya nő, az apa férfi”, az legyen a békétlenek szégyene. A kormány a maga részéről mindent megtesz, amit a szükség megkíván: a papás-mamás igazság azonnal hatályba lép, míg a különleges jogrend új szabályai a távoli jövőben, 2023. július 1-jén kelnek életre a tervek szerint.

Válasz a békétleneknek

Ki gondolta volna, hogy a két menyasszony által kötött házasság híre, pár mesekönyv vagy az SZFE hallgatóinak tüntetése az egyetem irányításának új modellje ellen villámcsapásszerű Alaptörvény-módosításhoz vezet? Lengyel pajtásától eltérően a magyar kormány ritkán enged a tiltakozásnak, és a tűréshatárt szereti közjogi eszközökkel kijelölni. Ezzel a NER logikája szerint tiszta helyzet teremtődik, hiszen az Alaptörvény rögzíti az állami működés olyan alaptételeit, mint a már említett férfi=apa, nő=anya egyenlet, vagy a hasonlóan tömör „(k)özpénz az állam bevétele, kiadása és követelése” definíció. A magyar állampolgár ebből megérti: nincs helye a kérdezősködésnek, sem a „de hát…” kezdetű mondatoknak, sem az állami kiadásokat firtató közérdekű­adat-igényléseknek.

Az alaptörvényi utasítás a közpénz definíciójáról vagy a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok jogi helyzetéről arra szolgál, hogy a polgár ne üthesse bele az orrát az állam dolgába.

Az állami működés átláthatóságának visszaszorítása pedig a felelős kormányzásnak már az esélyét is csökkenti – és minél kevesebbet tud az állampolgár a közügyek vitelének mikéntjéről, annál valószínűbb, hogy érzelmek és benyomások alapján szavaz.

Fogalmi képtelenség

A kilencedik módosítás szerint az állam olyan magánügyekbe is beleszólhat, mint a szülő-gyermek viszony. A gyereknevelés alapvető kérdéseire adott egyes válaszok állami intézményes védettség alá helyeződnek, kötelesség lesz például az „alkotmányos önazonosságon” és a keresztény kultúrán alapuló értékrend követése – ám ezzel az Alaptörvény ellentmondásba kerül önmagával, és emberi jogokat sért. Az Alaptörvény ugyanis jelenleg rögzíti, hogy a szülők joga megválasztani a gyermeküknek adandó nevelést – XVI. cikk (2) –, ezzel egyértelműen megengedve számos, nem a keresztény kultúrán alapuló nevelési elképzelést. Ez utóbbi rendelkezés egyébként megfelel az emberi jogi egyezményekbe foglalt védelmi szintnek – a szülők nevelési szabadsága akkor is érvényesül, ha egy állam világnézetileg nem semleges. Az államegyházat működtető (vagyis világnézetileg nem éppen semleges) Egyesült Királyság nem írja – és nem írhatja – elő az ott élő több ezer magyar szülőnek, hogy az anglikán egyház tanításainak megfelelően, netán királypárti szellemben nevelje a jövő választópolgárait. De úgy tűnik, a magyar állam alkotmányos önazonossága erőteljesebb védelmet érdemel, mint az angol koronáé.

A gyerek születési nemének megfelelő ön­azonosságához való jogának állami védelme a maga nemében egyedülálló alkotmányos képződmény. Először is a modern alkotmányok és emberi jogi dokumentumok az ellenkezőjét tartják, amikor kifejezetten tiltják a társadalmi nemen (idegen szóval: gender) alapuló hátrányos megkülönböztetést. Másodszor: az ön­azonossághoz való jog – az emberi méltóság és a szabadság összejátszásának eredményeképpen – épp azt hivatott biztosítani, hogy minden emberi lény önmaga határozza meg, hogyan kívánja élni az életét.

Az államilag meghatározott önazonosság olyan, mint az államilag szabályozott gondolatszabadság: fogalmi képtelenség. Ennek az új alaptörvényi rendelkezésnek egyetlen haszna van: minden kétséget kizáróan bizonyítja az állam zsarnokságát.

A távoli jövő

A különleges jogrend a magyar közjogban az olyan közjogi vészhelyzetek beceneve, mint például az ostromállapot háborús támadás idején. Az Alaptörvény 2011-ben átvette a korábbi Alkotmány logikáját, és részletesen igyekezett szabályozni a közjogi végveszély eseteit, igazodva a veszélyforrások természetéhez – pontosabban megkísérelve a jövőbe látást, és így megelőlegezve az elképzelhető legrosszabb forgatókönyveket. Ebben a magyar megoldás semmiképp sem volt kivételes: tisztességes modern alkotmányok igyekeznek előre rögzíteni a vészforgatókönyveket. Hagyományosan (a régi rómaiak óta) azért ruháznak fel állami hivatalnokokat vészhelyzetben kivételes minőségű és mértékű hatalommal, hogy mihamarabb helyreállítsák az alkotmányos rend normális működésének kereteit. A régi rómaiak egyébként diktátornak nevezték ezt a normális rend helyreállításával megbízott hivatalnokot.

Bár nincs egyetemes recept, modern alkotmányos demokráciákban jobb híján sokszor a végrehajtó hatalom (parlamenti demokráciákban a kormány, elnöki rendszerekben az elnök) kapja a kivételes felhatalmazást, általában a parlamenttől, általában meghatározott időre és komoly, előre rögzített korlátokkal. Mivel a kivételes hatalommal kivételesen súlyos következményekkel lehet visszaélni, újabban szokás az alkotmányokban fokozatosan egyre nehezebben teljesíthető feltételekhez kötni a kivételes felhatalmazás meghosszabbítását.

Az Alaptörvény hatályba lépése óta némiképp elburjánzottak a magyar jogban a különleges közjogi helyzetek. Az Alaptörvénybe a kezdeti fél tucat variáció mellé utólag került be külön nevesítve a terrorveszélyhelyzet, aztán ott van a kormány által saját hatáskörben kezelt tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet (jelenleg 2021. március 7-ig meghosszabbítva), hogy a járványügyi felhatalmazásról ne is szóljunk. A kilencedik módosítás három esetet különböztet meg (hadiállapot, szükségállapot és rendkívüli állapot), és mindhárom esetben a kormányt jelöli ki a helyzet kezelésére, kétharmados országgyűlési felhatalmazással.

A módosítás szerint a vészhelyzet alapesetben 15 nap helyett 30 napra szól majd, és a módosítás megduplázná a különleges jogrendben hozott kormányrendeletek alapeseti szavatossági idejét. A közvetlen parlamenti ellenőrzés helyett a módosítás beéri a kormány folyamatos tájékoztatási kötelezettségének rögzítésével; valószínűleg azért, mert az alapelképzelés szerint a különleges jogrend idején az Országgyűlés és az Alkotmánybíróság zavartalanul kellene, hogy működjék. Az Országgyűlés akadályoztatása esetén azonban a köztársasági elnök is meghosszabbíthatja majd a kormány különleges jogrendi hatásköreit.

A kormány minden bizonnyal a pillanatnyi járvány kezelésének tanulságai alapján egyszerűsítené a saját dolgát.

Az a járvány közepén is látszik, hogy a módosítás különösen a békétlenekkel szemben kívánja megkönnyíteni a kormány dolgát 2023 nyarától.

A módosítás ugyanis lehetővé tenné a szükséghelyzet elrendelését az alkotmányos rend felforgatásáért (tehát nemcsak a megdöntéséért) avagy a súlyos, jogellenes (de nem fegyveres) tömeges rendbontásért. Az Alaptörvény kilencedik módosítása a választási szabályok tervezett módosításával együtt a békésen vezérelt, kevés ellentmondást tűrő jövő képét vetíti elő 2022 utánra.

Európai távlatok

Nehéz megmondani, miért van sürgősen szükség ezekre a változtatásokra a naponta száz áldozatot szedő járvány közepén. Hacsak nem arról van szó, hogy a módosítás egyik kiemelten fontos közönségét Európa távoli politikai színterein kell keresni. Ebben az esetben ugyanis a kilencedik egy alaposan kifundált politikai kommunikációs stratégia része. A magyar kormány lengyel szövetségesével együttműködve előretolta a labdát, hogy az EU hétéves költségvetésének elfogadását követően jó pozícióból indulhasson az Európa jövőjéről szóló politikai fordulóban. A cél az, hogy a jogállamiság, a demokrácia vagy a kisebbségi jogok tiszteletben tartása helyett a keresztény értékek védelméről folyjék parázs vita az EU-ban.

Az uniós költségvetési tárgyalások kellemetlenül érintik a magyar kormányt, amióta 2018 májusában a bizottság javaslatot tett az európai források kifizetésének és az EU alapvető értékei (mint például a jogállamiság) tiszteletben tartásának közvetlen összekapcsolására. A jogállamisági feltétel beemelését a magyar kormány – a lengyelhez hasonlóan – a kezdetektől fogva ellenezte, olyannyira, hogy a miniszterelnök (legutóbb épp lapzártánk idején – a szerk.) kilátásba helyezte a hétéves uniós költségvetés megvétózását. A költségvetési eljárás idén nyáron fordult komolyabbra, immár kiegészülve a járványügyi gazdasági mentőcsomagról folytatott egyezkedéssel: míg az Európai Tanács (a tagállami kormányok fóruma) enyhített volna a jogállamisági feltételen, az Európai Parlament (a testület, ahol az ellenzéki pártok képviselői nem csak dísznek vannak jelen) keményebb szankciókat követelt. A november elején kialkudott – és végleges elfogadásra váró – kompromisszum a jogállamiság alapelveinek megsértéséért abban az esetben engedi pénzügyi szankciók kivetését, ha ezek a kihágások veszélyeztetik az unió pénzügyi rendjét is. A részletszabályokban a korábbiakban hangsúlyosabb a közpénzügyi higiéné, úgy is mint a közpénzekkel való gazdálkodás átláthatósága és a korrupció elleni fellépés.

Bár a magyar kormány továbbra is berzenkedik a jogállamisági feltétel hallatán, a gyakorlatban elég valószínűtlen a magyar költségvetési vétó, mivel az nemcsak a jogállamisági feltételnek állna útjába, hanem egyúttal elzárná az uniós pénzcsapot, véget vetve a mezőgazdasági támogatásoknak éppúgy, mint az újonnan megnyitott (és a magyar kormány által rögvest kihasznált) járványügyi válságkezelő forrásokból, például az ún. Szükséghelyzeti Támogatási Eszközből esedékes kifizetéseknek. Emlékeztetőül: augusztusban 504 millió eurót kapott a kormány a munkahelyvédelmet szolgáló SURE-program keretében (és eredetileg ennek közel a dupláját kérte).

Vétó helyett a kormány az Alaptörvény friss módosításával megy elébe a jogállamisági feltétel alkalmazásának.

Egyrészt megteremti a közpénzek eltüntetésének közjogi alapját, másrészt igyekszik átvenni az irányítást az unió alapvető értékeiről szóló vitában, a jogállamiság alapelveinek tiszteletben tartása helyett a keresztény Európa értékeire terelve a szót. A kilencedik módosítás kiváló folytatása a miniszterelnök a Magyar Nemzetben szeptemberben megjelent, Együtt sikerülni fog című programadó írásának és annak az abortuszellenes nyilatkozatnak, amelyet a magyar kormány brazil, amerikai, lengyel, egyiptomi és ugandai partnerekkel írt alá „a családok védelmében”.

A közpénzek ügyében könnyű azt hinni, hogy az Alaptörvény módosítása nem befolyásolja az uniós elszámolási rendet. A gyakorlatban a közérdekű adatokhoz való hozzáférésen alapuló háttérjelentések és oknyomozó újságírás hiányában kisebb eséllyel derülnek ki a tagállami pénzügyi visszásságok. Részben azért, mert a rendellenességek feltárásához használt algoritmus is erősen támaszkodik a nyilvánosságra került forrásokból elérhető adatokra és információkra. A közpénzek felhasználásának átláthatatlansága tehát a mindenkori kormány malmára hajtja a vizet.

A kilencedik módosítás újabb kiváló példája a kereszténynek csúfolt illiberális alkotmányos működésnek: némi sunyítás az anyagiakról, erőből alázás és jó adag fenyegetés a miheztartás végett. A 2022-es választásokat követően tényleg csak a balettben lehet majd ugrálni.

A cikk a Magyar Narancs 2020. november 19-i számában jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.