A tökéletes áldozat

  • 1999. április 22.

Publicisztika

A tökéletes áldozat

Ha valakinek esetleg még volna kedve kételkedni bármiben is, az most megnyugodhat: Kunos Péter mehet vissza a börtönbe, a magyar jogszolgáltatás ismét rendíthetetlennek bizonyult, továbbá be lett bizonyítva, hogy ebben az országban nem lacafacáznak a delinkvensekkel, és akirõl egyszer bebizonyosodott valami, arról az a valami be lesz bizonyosodva egyszer és mindenkorra, még akkor is, ha menet közben kiderül a bizonyítékról, hogy marhaság, és hogy a vád egész konstrukciója (a vesztegetõk nélküli vesztegetés) nem csak jogi, de formállogikai nonszensz is. Kunos Péterrõl például menet közben kiderült, hogy nem követett el bûncselekményt, továbbá nem károsított meg senkit, sõt, épp ellenkezõleg: az általa menedzselt hitelek segítségével néhány életképes ötletbõl virágzó vállalkozás lett. Kunos ugyanazt mûvelte, mint amiket más bankárok mûvelni szoktak, ha értik a dolgukat; legfeljebb õ nem a megfelelõ politikusokat vásárolta meg, ami viszont kétségtelenül elemi hiba egy bankár részérõl. Kunos Péteren így aztán el akarta verni a port az elõzõ kormány is, és el akarta verni ez az új is, és mind a kettõ többé-kevésbé ugyanazért. Kunos a rendszerváltás elõtti utolsó pillanatban, a Németh-kormány idején vezetõ beosztású hivatalnok volt a pénzügyminisztériumban; aztán magánvállalkozó lett, aki az állam által nyújtott hiteleket helyezte ki. A tranzakciók részletei e ponton érdektelenné is válnak. Kunos bármit tehet, akkor is õ lesz a volt nomenklaturista, aki régi kapcsolatait felhasználva gyanús üzleteken zsírosodik. A magyar társadalmat mételyezõ korrupció emblematikus figurája, a rendszerváltásnak nevezett szabad rablás haszonélvezõje, a fehérgalléros bûnözõ, a bankárszármazású bankár, aki a legjobban bilincsbe vert kézzel mutat a híradókban. A fantom, amit a gyûlölet hív elõ, a megalázottak, az önhibájukból vagy önhibájukon kívül lecsúszók, a vesztesek gyûlölete a gazdagok iránt, és amit tévedhetetlenül és ösztönös rutinnal használnak fel a mindenkori hatalom társadalomtechnológusai. .

Kunos ügyében ezért aztán intézkedett a még hivatalban lévõ Horn Gyula, aki, hogy hogy nem, épp a másodfokú tárgyalás elõtt tette tiszteletét az Országos Igazságszolgálati Tanácsnál; a "bûnös bankárokról és brókerekrõl" immár ebben a ciklusban intéztek habzó szájú fideszesek kérdést a parlamentben saját igazságügyminiszterükhöz, olcsó hecckampánnyá fokozva le a parlamenti demokráciát; és Kunos ügye arra is jó volt, mintegy bónuszként, hogy az igazságügyminiszter, vagy inkább azok, akik kezében az igazságügyminiszter póráza végzõdik, megalázhassák a köztársasági elnököt.

De ez a per nem csak azt bizonyította be, hogy Magyarországon a politika elõtt elõbb-utóbb vigyázzba kell állnia a gazdaságnak épp úgy, mint az igazságszolgáltatásnak. Nem egyszerû justizmord történt. Ez a per a gyávaságról szólt. Nem csak az igazságszolgáltatás politikával szembeni gyávaságáról. Hanem azok gyávaságáról, akik nem bíznak másban, mint a csõcselék ítéletében. És akik, hogy a maguk bõrét mentsék, most Kunost dobták eme ítélet elé.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.