A tökéletes áldozat

  • 1999. április 22.

Publicisztika

A tökéletes áldozat

Ha valakinek esetleg még volna kedve kételkedni bármiben is, az most megnyugodhat: Kunos Péter mehet vissza a börtönbe, a magyar jogszolgáltatás ismét rendíthetetlennek bizonyult, továbbá be lett bizonyítva, hogy ebben az országban nem lacafacáznak a delinkvensekkel, és akirõl egyszer bebizonyosodott valami, arról az a valami be lesz bizonyosodva egyszer és mindenkorra, még akkor is, ha menet közben kiderül a bizonyítékról, hogy marhaság, és hogy a vád egész konstrukciója (a vesztegetõk nélküli vesztegetés) nem csak jogi, de formállogikai nonszensz is. Kunos Péterrõl például menet közben kiderült, hogy nem követett el bûncselekményt, továbbá nem károsított meg senkit, sõt, épp ellenkezõleg: az általa menedzselt hitelek segítségével néhány életképes ötletbõl virágzó vállalkozás lett. Kunos ugyanazt mûvelte, mint amiket más bankárok mûvelni szoktak, ha értik a dolgukat; legfeljebb õ nem a megfelelõ politikusokat vásárolta meg, ami viszont kétségtelenül elemi hiba egy bankár részérõl. Kunos Péteren így aztán el akarta verni a port az elõzõ kormány is, és el akarta verni ez az új is, és mind a kettõ többé-kevésbé ugyanazért. Kunos a rendszerváltás elõtti utolsó pillanatban, a Németh-kormány idején vezetõ beosztású hivatalnok volt a pénzügyminisztériumban; aztán magánvállalkozó lett, aki az állam által nyújtott hiteleket helyezte ki. A tranzakciók részletei e ponton érdektelenné is válnak. Kunos bármit tehet, akkor is õ lesz a volt nomenklaturista, aki régi kapcsolatait felhasználva gyanús üzleteken zsírosodik. A magyar társadalmat mételyezõ korrupció emblematikus figurája, a rendszerváltásnak nevezett szabad rablás haszonélvezõje, a fehérgalléros bûnözõ, a bankárszármazású bankár, aki a legjobban bilincsbe vert kézzel mutat a híradókban. A fantom, amit a gyûlölet hív elõ, a megalázottak, az önhibájukból vagy önhibájukon kívül lecsúszók, a vesztesek gyûlölete a gazdagok iránt, és amit tévedhetetlenül és ösztönös rutinnal használnak fel a mindenkori hatalom társadalomtechnológusai. .

Kunos ügyében ezért aztán intézkedett a még hivatalban lévõ Horn Gyula, aki, hogy hogy nem, épp a másodfokú tárgyalás elõtt tette tiszteletét az Országos Igazságszolgálati Tanácsnál; a "bûnös bankárokról és brókerekrõl" immár ebben a ciklusban intéztek habzó szájú fideszesek kérdést a parlamentben saját igazságügyminiszterükhöz, olcsó hecckampánnyá fokozva le a parlamenti demokráciát; és Kunos ügye arra is jó volt, mintegy bónuszként, hogy az igazságügyminiszter, vagy inkább azok, akik kezében az igazságügyminiszter póráza végzõdik, megalázhassák a köztársasági elnököt.

De ez a per nem csak azt bizonyította be, hogy Magyarországon a politika elõtt elõbb-utóbb vigyázzba kell állnia a gazdaságnak épp úgy, mint az igazságszolgáltatásnak. Nem egyszerû justizmord történt. Ez a per a gyávaságról szólt. Nem csak az igazságszolgáltatás politikával szembeni gyávaságáról. Hanem azok gyávaságáról, akik nem bíznak másban, mint a csõcselék ítéletében. És akik, hogy a maguk bõrét mentsék, most Kunost dobták eme ítélet elé.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.