Ara-Kovács Attila: Paktumpatt (A Fidesz-RMDSZ-viszony a státustörvény után)

  • 2002. március 7.

Publicisztika

Tavaly szeptember 11-e után okkal jósolhatták a politikai elemzők, hogy növekedni fog a lakosság szimpátiája az Orbán-kabinettel szemben. A merényleteket követő nemzetközi káosz és a közel-keleti háborús előkészületek világszerte megtették hatásukat: a stabilitásigény felverte azok árfolyamát, akikre a kollektív biztonság megteremtésének feladata hárult.
Tavaly szeptember 11-e után okkal jósolhatták a politikai elemzők, hogy növekedni fog a lakosság szimpátiája az Orbán-kabinettel szemben. A merényleteket követő nemzetközi káosz és a közel-keleti háborús előkészületek világszerte megtették hatásukat: a stabilitásigény felverte azok árfolyamát, akikre a kollektív biztonság megteremtésének feladata hárult.

Nem csoda tehát, hogy ekkor sokan azt hitték: azok a kormányok - és akkor már jó ideje ilyennek számított a magyar is -, melyek addig nemigen igyekeztek figyelembe venni a szabályokat és a kontinentális elvárásokat, ráébrednek a nemzetközi együttműködés előnyeire, és külpolitikai érdekeiket nagyobb határozottsággal igazítják majd az új és mind markánsabbá váló nagyhatalmi kívánalmakhoz.

Ma már tudjuk, az Orbán-kormány esetében ez nem így történt. Sőt az addig sem túl realisztikus magyar külpolitika ekkortájt veszítette el maradék józanságát is. A demokratikus játékszabályokkal szembeni kevéssé leplezett ellenszenv hirtelen átértékelte az Amerikával kapcsolatban érzett addigi demonstratív bajtársiasságot. Oroszországgal szemben újra feléledt a látványos - ám mára oktalanná és végképp célszerűtlenné vált - provokatív hajlam. Az Európai Unió felé pedig egyre többször hangzott el imperatívuszként életterünk különlegessége: és ennek az élettérnek a vonzásában mindaz, amivel az integráció kecsegtet, a Fidesz szemszögéből egyre jelentéktelenebbnek látszik. Mindemellett körülbelül ekkorra, tavaly késő őszre ért be a státustörvény nyári vetése is: az Orbán-kabinet a kudarcot kudarcra, bakit bakira halmozó külpolitikát mintha a kisebbségi magyaroknak biztosított látványos kedvezményekkel igyekezett volna feledtetni. Ám azok, akik már idejekorán felmérték az őszi fordulat várható következményeit, minden nagyobb kockázat nélkül megjósolhatták: e kísérletek kizárólag a szomszédos fővárosokkal addig fenntartott - 1998 óta már így is lendületesen erodálódó - viszonyok teljes ellehetetlenüléséhez vezetnek majd.

Mára ez is bekövetkezett.

De mit tud a Fidesz-kormány felmutatni e teljes körű csőddel szemben?

H

Újfajta - valamelyest békésebb - viszonyt a kisebbségi szervezetekkel. És ez még akkor is igaz, ha az e kapcsolatokban rejlő kölcsönösségnek éppúgy megvan az ára, mint a határai - és túlzott illúzióink jövőjével szemben sem lehetnek.

2001 őszéig a magyar kormány határon túli kisebbségi politikáját kettősség jellemezte. Általában jónak volt mondható a viszony, ha az adott párt vagy szervezet vezetői kritika nélkül fejet hajtottak a magyar kormány őket érintő, ám jobbára belpolitikai indíttatású döntései előtt. Másrészt a Fidesz külpolitikusai igyekeztek ellehetetleníteni azokat a kisebbségi politikusokat - főként a Romániai Magyar Demokrata Szövetség, illetve a Vajdasági Magyar Szövetség választott vezetőit -, akik fenntartásokkal fogadták az orbáni politikát, és akik előnyben részesítették tagságuk érdekeit, illetve az adott szomszédos kormánnyal történő előnyös megegyezést.

A Fidesz fő célpontja a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) elnöke, Markó Béla lett, akit a legnagyobb magyarországi kormánypárt a Tőkés püspök által heccelt radikálisokkal, az úgynevezett Reform Tömörülés maroknyi parlamenti képviselőjével próbált minduntalan sarokba szorítani. A miniszterelnök számos - főként a román kormány és az RMDSZ viszonyát rontani kívánó - erdélyi útján igyekezett demonstratívan előnyben részesíteni azokat, akik Markót tekintették fő ellenségüknek. Mára már bebizonyosodott: főként a helyi magyar társadalom kettészakítását tekintette a Fidesz egyik fő politikai céljának. Az általa pozíciókba helyezett értelmiségieket klienseivé tette, a pénzért pályázó vállalkozóktól pedig RMDSZ-ellenes nyilatkozatokat követelt.

Az RMDSZ elnöke a primitív kihívásokra mindig is higgadtan reagált, és a Budapestről érkező nyomás, illetve a helyi szélsőségesek látványos indulatai dacára megkötötte a román kormánnyal azt az együttműködési megállapodást, amely máig is garanciája a romániai politikai konszolidációnak. A román Szociáldemokrata Párt által vezetett kisebbségi kormánynak nyújtott RMDSZ-támogatás, illetve annak elfogadása a szomszédos ország politikai fejlődésében lényeges előrelépésnek számít. Ne feledjük, a ´90-es évek közepén ugyanez a Szociáldemokrata Párt, amikor hasonló támogatásra volt szüksége, a koalíciós partner kiválasztásakor még habozás nélkül a nemzetiszocialista színezetű, főként a magyarokat és a zsidókat támadó Nagy Románia Pártot részesítette előnyben.

Azt, hogy igenis hasznos a mostani együttműködés az RMDSZ és a román baloldal között, aligha kérdőjelezheti meg bárki. Igaz, elhangzottak egyéb, immáron megszokott minősítések is, melyeket azonban aligha érdemes komolyan venni. Árulkodó, hogy a magyar jobboldal átkait e téren hasonló hangnemben egészítette ki a román nemzetiek gyalázkodása; Orbán és Csurka, valamint erdélyi híveik és Tőkés püspök haza- és nemzetárulózása rímelt mindarra, amit az ügyben Corneliu Vadim Tudor elmondani volt képes. Az RMDSZ és a román Szociáldemokrata Párt korábban megkötött megállapodásának gyümölcseként viszont Romániában olyan, a magyar nyelvhasználat lehetőségeit kiteljesítő oktatási és önkormányzati törvény született, melyhez hasonlót a Romániában élő magyarok 1918 óta nemigen remélhettek.

H

Változás az orbáni politikában akkor következett be, amikor a státustörvény miatt a magyar kormány helyzete - nemzetközi és kisebbségpolitikai síkon egyaránt - végletesen ellehetetlenedett. A magyar vezetés felismerni kényszerült, hogy a magyar kisebbségi pártok támogatása nélkül teljesen egyedül marad abban a harcban, melyet a felbőszült szomszédos kormányok indítottak ellene. Az RMDSZ vezetői pedig ekkor döbbentek rá: ha nem születik megállapodás a magyar és a román fél között, ha a státustörvény ügye tartós konfrontációt okoz a két ország viszonyában, akkor ők sem újíthatják meg 2002-ben a maguk kiegyezését a román kormánnyal. Azaz reményük sem marad arra, hogy a magyar egyházak javainak visszaszolgáltatását végre törvényben rögzítsék, hogy önálló magyar karokat indíthassanak a Kolozsvári Egyetemen, hogy a föld- és erdőterületek visszaszolgáltatásáról szóló törvényt az eredeti - az RMDSZ-nek is megfelelő - formájában elfogadják. Továbbá hogy egyes középiskolákat visszajuttassanak a helyi magyarságnak (Brassóban és Marosvásárhelyen), hogy egy újabb kétnyelvű tévéstúdiót indíthassanak, hogy a meglévő magyar rádióállomásokat bővítsék és összekapcsolják, illetve hogy a már meghozott törvényeket végrehajtási rendeletekkel egészítsék ki.

Nem csoda tehát, hogy az Orbán-N‰stase-paktum ötletét - vagyis hogy a Velencei Bizottság ajánlásait a két miniszterelnök által aláírt különmegállapodásban kellene rögzíteni, és így feloldani a kialakult válságot - maga Markó vetette föl még Bukarestben. Több nyilatkozat is foglalkozott e ténynyel. Egyértelműsítette a Markó által e téren játszott szerepet, hogy az erdélyi politikus megjelent a Fidesz legutóbbi, kampánynyitó kongresszusán, ahol az átmeneti - a választásokig nyilvánvalóan még kitartó - béke szentesítése nyilvánosan is megtörtént.

Az Orbán-N‰stase-paktum ötlete nemes bosszú Markó Béla részéről, akit olyannyira megalázott a magyar kormány. Csakhogy míg a Markó-N‰stase-megállapodás számtalan haszna ma már kézzelfogható (elismerést vívott ki Európában, és olyan törvények meghozatalára kötelezi a következő egy év leforgása alatt a román kormányt, melyeket a korábbi "polgári" szövetségesek - az oktatási és a közigazgatási ügyekhez hasonlóan - minduntalan elfektettek), addig Orbán különmegállapodása a román miniszterelnökkel a legjobb esetben is csak kármentés lehetett, mely mind a magyarországi szavazópolgárok, mind pedig az európai diplomácia előtt nyilvánvalóvá tette a fideszes kül- és kisebbségpolitika kudarcát.

H

Adrian N‰stase és Orbán Viktor budapesti kézfogója óta feltűnő, ám megnyugtatónak korántsem minősíthető szélcsönd állt be a kisebbségi pártok és a magyar kormány közötti viszonyban. E fegyverszünet, ha mégoly ideiglenesnek tűnik is, tapintható riadalmat okozott Orbán korábbi - meglehetősen szélsőséges - erdélyi protezsáltjai körében. Tőkés erőteljes nyilatkozataiban nem lehet nem észrevenni e pánikot, s a magyarországi kegyvesztettség réme indokolja azt a kamikazeakciót is, mellyel az RMDSZ Orbánhoz hű élcsapata, a Reform Tömörülés hirtelen létrehozta a már a nevében is egyértelmű kötődést jelző Polgári Platformot -egy olyan pillanatban, amikor a Fidesznek ez a legkevésbé sem használt. A platformosok nyilvánvalóan színvallásra akarták kényszeríteni pesti támogatóikat, akiknek viszont - a választásokig legalábbis - inkább csöndre van szükségük, mintsem a Reform Tömörülés leplezetlen Markó-ellenes indulataira.

Az RMDSZ mérsékelt mainstreamje ebben a helyzetben várakozó álláspontra helyezkedett. Vezetői nem is csinálnak titkot abból, hogy semmi jóra nem számítanak: ha a Fidesz marad hatalmon, politikai energiáik legnagyobb részét továbbra is arra kell majd pazarolják, hogy kivédjék az ellenük irányuló, menetrendszerű budapesti konspirációkat. ´k is tudják ugyanis, hogy Fidesz-körökben közkeletű a vélekedés: ha a választások után vállalhatatlanná válik az Orbán-N‰stase-paktum, akkor azt a romániai magyar közvélemény előtt az "ötletgazda" Markó nyakába fogják varrni. Sőt ezt talán már meg is tették volna, ha a státustörvény ügyében a szlovákokkal is olyan könnyen mennének a dolgok, ahogy azt Orbánék korábban remélték, és nem kellene tartaniuk a román és a szlovák kormány magyar- és Magyarország-ellenes összjátékától.

Szomorú ugyanakkor, hogy a felvidéki Magyar Koalíció Pártjának legtöbb vezetője komoly politikushoz méltatlan fantáziátlansággal és szervilizmussal próbálja túllicitálni az orbáni kórust. Igaz, józanságukból eddig sem futotta arra, hogy felismerjék: mit is veszíthetnek, ha Mikulás Dzurindát ellehetetlenítik, csak azért, hogy a magyar miniszterelnök mini-Stoibernak, mini-Berlusconinak vagy éppenséggel maxi-Haidernek képzelhesse magát. A felvidéki magyar politikusok meglehetősen lehangolóan reagáltak a visegrádi négyes együttműködést - a benesi dekrétumok felemlegetésével - megtorpedózó orbáni politikára is. A közösségük nyilvánvaló érdekeit sértő miniszterelnöki lépésről érdemi mondanivalójuk - legalábbis eddig - nem akadt. Mintha nem akarnák megérteni, hogy a szlovák-magyar együttélést, illetve a szlovák-magyar, a cseh-magyar és lengyel-magyar kapcsolatokat súlyosan károsító botrány mögött mindössze a szélsőjobbnak tett miniszterelnöki gesztusok állnak. Nem véletlen, hogy a dekrétumokat pertraktáló kijelentések másnapján Orbán nevétől felajzott tinihorda töltötte ki a budapesti volt csehszlovák - ma szlovák - képviselet előtt azt az űrt, melyet az 1989 nyarán még ugyanott a prágai demokratikus változásokért tüntető Fidesz hagyott maga után. Így aztán - szemben RMDSZ-es kollégáikkal - a felvidéki magyar politikusok többségének működését európai mércével sehol sem jegyzik - legfeljebb a jobboldali lázálmokért mindenre kapható budapesti kancellárián. Kérdés persze, hogy ezt az intézményt lehet-e egyáltalán efféle kontinentális jelzővel illetni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.