Vít Lukás: Az örökség (A Benes-dekrétumok és a cseh identitás)

  • 2002. március 7.

Publicisztika

ABenes-dekrétumok néven ismertté vált törvények sora véglegesen és visszavonhatatlanul megváltoztatta a háború utáni Csehszlovákia etnikai, majd politikai térképét. A kollektív bűnösség jogi alapra való emelése előtt a korabeli kusza nemzetközi helyzet, a müncheni trauma és a cseh társadalomban tapasztalható feszültségek, csalódások és a jövőbe vetett remények sajátságos keveréke nyitott utat. A mai napig roppant kényes témának nem csak jogi, anyagi, politikai és morális vetülete van - képes arra is, hogy alaposan összezavarja a csehek saját múltjukról, jelenükről és nemzeti létükről szőtt mítoszait.
ABenes-dekrétumok néven ismertté vált törvények sora véglegesen és visszavonhatatlanul megváltoztatta a háború utáni Csehszlovákia etnikai, majd politikai térképét. A kollektív bűnösség jogi alapra való emelése előtt a korabeli kusza nemzetközi helyzet, a müncheni trauma és a cseh társadalomban tapasztalható feszültségek, csalódások és a jövőbe vetett remények sajátságos keveréke nyitott utat. A mai napig roppant kényes témának nem csak jogi, anyagi, politikai és morális vetülete van - képes arra is, hogy alaposan összezavarja a csehek saját múltjukról, jelenükről és nemzeti létükről szőtt mítoszait.

H

A Benes-dekrétumok 1989 utáni történetének első jelenete 1990. január 2-án játszódott le, és bizonyos értelemben folytatása volt a róluk szóló, 60-as évekbeli eszmecserének, majd a Svedectví című emigráns cseh folyóirat lapjain lezajlott vitának.

Ezen a napon az újdonsült cseh elnök, Václav Havel hivatalos németországi látogatása során bocsánatot kért az úgynevezett "vad kitelepítés" során történt atrocitások miatt, és elítélően nyilatkozott a kollektív bűnösség elvéről. A csehek e gesztusra igen hevesen és úgyszintén elítélően reagáltak. Havelt szinte egyöntetűen németbérencnek, hazafiatlan, pimasz fickónak és elvtelen hazaárulónak nevezték, népszerűsége hirtelen visszaesett. A közvélemény-kutatásokból pedig kiderült, hogy a csehek 76 százaléka azonosul a Benes-dekrétumokkal, és lezártnak tartja az ügyet; miközben 46 százalékuk T. G. M.-et - tudniillik Tomás Garrigue Masarykot - tartotta a legnagyobb cseh államférfinak. ´t az utolsó Habsburg császár, I. Károly (egy személyben, és IV. Károly néven az utolsó magyar király) követte - míg a harmadik, még érmes helyre Edvard Benes futott be. Havel kezdeményezése kudarcot vallott, és bár azóta aláírták az új cseh-német szerződést, és létrejött az a cseh-német vegyes bizottság, amelynek a közös történelmi múlt feldolgozása a feladata - a Benes-dekrétumok még mindig szilárd végvárnak, axiómának számítanak mind a politikában, mind a vissza-visszatérő kárpótlási perek lefolytatásánál.

H

Talán furcsán és anakronisztikusan hangzik, de a csehek többsége még ma is nagyjából egyetért a németek kitelepítésével. A magyarokról nemigen esik szó: egyrészt mert szlovák ügynek számít, másrészt - főleg - pedig azért, mert a csehek keveset tudnak a történelem eme, számukra kissé "folklorisztikus" és igazából érdektelen fejezetéről. Aki viszont a németeket védelmezi, az a cseheket támadja, sőt nemzeti, politikai, területi és fizikai létüket veszélyezteti. Öntudatukba gázol. Az, aki bírálja a Benes-dekrétumokat, magát Benest is támadja, rajta keresztül pedig Masarykot, Csehszlovákiát, a csehszlovák gondolatot, az egész versailles-i berendezkedés jogosultságát - sőt talán még magát a cseh államalapítás történeti jogát is. Ugyanakkor minden cseh számára kényes kérdéseket vet fel. Vajon mi volt a németek szerepe az újkori cseh történelemben? Hogyan és miért jött létre a Monarchia bukásakor Csehszlovákia? Komoly ország volt, vagy csak valamilyen botcsinálta segédkonglomerátum, a nagy történelmi változások mellékterméke? És elképzelhető-e, hogy egy egész nép, egy nemzet tévedjen? Nem volt-e mégis jobb nekünk a Monarchia? És Csehszlovákiának kellett volna-e harcolnia a hitleri Németországgal? Milyen tulajdonképpen a mostani cseh állam helyzete? És kik ezek a szlovákok, akikkel évtizedeken át egy államban éltünk? Nem kisebb dologról van tehát szó, mint egyfajta nemzeten belüli vitáról, a cseh kérdésről, amelynek nyilvános, higgadt taglalására, megvitatására mindeddig nem került sor. És arról, hogy e vita lefolytatása - merőben racionális okokból - nem is kívánatos, szinte teljes a közmegegyezés.

H

E hallgatásnak súlyos ára van. Ma sem biztos, hogy mindenki tisztában van a demográfiai-statisztikai tényekkel - és ezt a gyanút a közvélemény-kutatások csak alátámasztják. A kommunista agymosás, a fekete-fehér partizánosdi után, ahol a bátor, rettenthetetlen és ravasz cseh állampolgárok - hathatós orosz támogatással -mindig győzedelmeskedtek az elvetemült fasiszták fölött, ezen nem is csodálkozhatunk. Innen nézve a "német probléma" nem is létezik, és ha mégis, akkor nem morális, hanem merőben anyagi kérdésként jelentkezik. Csehországban ugyanis elképzelhetetlen, hogy a németek a - bármilyen címen is elkobzott - vagyonukat valaha visszakapják. A csehek számára maga a kérdésfeltevés is természetellenes, idegen a közgondolkodástól. Emiatt aztán sokan sokként, valóságos csapásként élték át újbóli felbukkanását a sajtóban. Mintha felnőtt korunkban szereznénk tudomást arról, hogy a kedvenc, mosolygós nagybátyánk nem derék masiniszta, hanem amatőr hóhér volt, aki hivatását ráadásul a kellő szeretettel gyakorolta.

H

A cseh válasz minderre a következő lenne.

A németek keményen "megdolgoztak" a sorsukért, azért, hogy ez lett a jussuk. Az ártatlan áldozatokat lehet sajnálni, de nem mi kezdtük a háborút. Nem mi állítottuk fel a koncentrációs táborokat, nem mi támadtunk elsőként, nem mi küldtük kényszermunkára az embereket. Mindaz, ami a háború után történt velük, logikusan következett a cseh-német kapcsolatokból. Kegyetlen volt, de érthető. Szükséges történelmi elégtételt jelentett. Benes egy csapásra, véglegesen megoldotta a több száz éves problémát, minek köszönhetően az utókor számára csak akadémikus kérdés marad az, ami apáink számára létkérdés volt. A kollektív bűnösség elve nem valami szép dolog, de akkor nem lehetett volna másképpen elbánni velük. Csak még nagyobb bajnak vettük elejét.

Nincs miért bocsánatot kérnünk.

H

Pedig a közvélemény-kutatások szerint a németek több mint fele elvárná ezt a gesztust - amiről komolyan elgondolkodni a csehek csak hét százaléka hajlandó. Az ellenállás a cseh oldalon olyan erős, hogy már maga a "deportálás", illetve "kitelepítés" szavak használata sem kívánatos: a politikailag korrekt cseh álláspont még mindig az "elmozdítás" kifejezést alkalmazza.

De vajon miért nem engedhetjük meg maguknak azt a luxust, hogy "etnikailag tiszta" hazánkban szabadon vitatkozzunk a csehországi (politikailag korrekt nyelvezeten: szudéta-) németekről - miközben nagy szakértelemmel és sokszor elnéző mosollyal tesszük ezt a kisebbségi problémákkal küzdő Szerbia, Magyarország vagy Szlovákia esetében? Pedig milyen logikus és következetes dolog lenne! Miből táplálkozik ez az indulat, ez a felháborodás, ha a németkérdés szóba kerül? És min alapul ez a teljesen elutasító, az amnéziával határos struccpolitika? Vajon miért mikor és hogyan került a cseh kollektív tudatalattiba ez a pszichológiai gátlás, amely a mai napig nem hogy feldolgozni és megvitatni nem engedi a múlt eme fejezetét, de amelyet a cseh társadalom még csak fel- és elismerni sem képes?

H

Élek a gyanúperrel: itt nem csak és nem elsősorban a németekről van szó. Mintha ez az egész szomorú huzavona csak pótcselekvés lenne, valamiféle álca, amely sokkal súlyosabb belső feszültségeket takar: az identitás feszültségeit. Mintha ösztönös önvédelemről lenne szó - a nagy történelmi csapás következtében elszenvedett lelki sérülés ellen. A kisnemzeti államok logikája lép itt működésbe. Lehet, a csehek soha nem heverték ki a müncheni diktátum okozta viszontagságokat. Az alig húszéves állam szétverését, amelynek egyik főszereplője ugyanaz az ember volt, aki (többedmagával) Csehszlovákiát a világra segítette: Edvard Benes. A harc nélkül feladott ország, a demoralizált, jobb híján kollaboráló lakosság; és az ő kormánya, amely még időben és in corpore Nyugatra távozott.

Vajon hogyan lehet ezt megmagyarázni az embereknek, elfogadtatni velük ezt a kisnemzeti államok önbecsülését ily durván sértő lapsust?

A cseh lakosságot nem lehetett bántani.

Viszont a németek átmenetileg kiszolgáltatott helyzetbe kerültek. És ekkor megnyílt a nagy lehetőség: egy etapban elintézni a nemzetiségi kérdést, vagyonokat szerezni, lekötelezni embereket, csőbe húzni a politikai partnereket: a szovjet mederbe terelve minden háború utáni nyomorúságunkat, becsapni még egyszer, utoljára tulajdonképpen mindenkit.

Csehszlovákia kettéválásával, a Cseh Köztáraság létrejöttével a csehek - alighanem először a történelmükben - egyedül maradtak. Magukra vannak utalva. Nincsenek többé kéznél bűnbakok - hacsak nem ők maguk. Nincsenek velük a németek, a magyarok, még a szlovákok sem. A horror vacui lett egyedüli társuk, a nagy közép-európai űr, amelyben értelmesen, önállóan kellene berendezkedni.

De egy valami velük marad, még ha mindenki, minden nép el is hagyta őket. A történelmi múlt. Amellyel együtt kell élni, ha dicsőséges, ha dicstelen. Ezért igenis társadalmi vitát kell indítani, és végre szembenézni a tényekkel, akár a Benes-dekrétumokról van szó, akár másról. Arról, hogy ezt a belső cseh disputát tényleg le kell folytatni - természetesen sine ira et studio, valamint atyáskodó, leereszkedő külső bábáskodás nélkül -, semmi nem tanúskodik jobban, mint a megint kibontakozó "visegrádi" vita a csehországi németek deportálásáról. Hiszen nemcsak a Benes-dekrétumoknak van Janus-arca, hanem a történelemnek és a politikának is. Az egyik a múltba, a másik a jövőbe néz. Csak rajtunk múlik, melyik szempont kerül majd túlsúlyba.

A szerző történész.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.