Szűcs Attila

Az okozat és az ok

Járványnapló

  • Szűcs Attila
  • 2020. május 23.

Publicisztika

„Az Auschwitzot járt asszony egyszer minden átmenet nélkü̈l azt találta nekem mondani, hogy a művészeten kívül az égvilágon semminek nincs értelme.” Nádas Péter: Arbor mundi/ Barbara Klemm mágikus feketéje

Most, hogy a legfőbb tartótiszt (már nem először) kimutatta a foga fehérét, és beláthatatlan időre rendeleti kormányzást vezetett be, senki számára nem lehet kétséges, hogy új idők jönnek. Nemcsak a turizmusnak, de úgy általában a parlamentáris demokráciának is „kampó”. A Covid-19 vírus persze idővel levonul, de a demokráciadeficit és az elszegényedett, vagyonukat vesztett emberek tömege velü̈nk marad. Az mindenesetre nyugtalanító, hogy e sorok írója a járvány kihirdetése óta arra jártában minden alkalommal kígyózó sort lát az Attila úti fegyverbolt előtt. Valamitől ezek az emberek félnek, valamilyen „eshetőségtől” tartanak.

Sokan kérdezték tőlem mostanában, hogy milyen változást hozott a munkámban a karantén. Nos, az elvonulást illetően nem sokat; napjaim nagy részét eddig is egyedül, önkéntes magányban töltöttem a műtermemben. Gondolom, ezzel hasonlóan van a képzőművész-társadalom többsége. A napok, hetek kissé összemosódnak. Hosszúra nyúlt hétvége lett az időből; általános gyakorlattá vált a fotelben, olvasással eltöltött nap. Azt látom, hogy ismeretségi körömben mindenki több időt fordít olvasásra. A karantén egyértelműen pozitív hozadéka a szövegekkel való intenzívebb kapcsolat.

Hogyan jelenik meg a változás a műtermi munkában? Festészeti programomnak régóta visszatérő eleme a disztópikus jövő jelenbe vetítése. Ez most kapott egy apokaliptikusabb felhangot. Ugyanakkor azt nem állítanám, hogy közvetlen, kronológiai összefü̈ggés mutatkozna mű és készü̈lésének ideje és/vagy környezete között. A hatások áttételesen, időben eltolódva, sokszor lóugrásszerűen jelentkeznek. Mi több, a művészetben, bármilyen hihetetlen is, az ok néha az okozat után kullog. Hogy csak egy példát említsek; március 7-én nyílt a balatonfü̈redi Vaszary Galériában a TOP10 Magyar Kortárs című csoportos kiállítás. Egyik résztvevőként magam is berendeztem egy termet. A kiállított festményeim között szerepel egy, még 2019 elején befejezett mű, a „katedrális”. A háttérben a kölni dóm apró buborékokká széteső tömege előtt bukolikus jelenetnek vagyunk tanúi; lengén öltözött fiatal hölgy interjúvol meg egy talpig vegyvédelmi ruházatba öltözött, gázmaszkos férfit. Ki gondolta volna egy évvel ezelőtt, hogy ennek az álomszerű jelenetnek napi aktualitást kölcsönöz a Covid-19 vírus megjelenése?

A karanténban töltött első hetek kényszerű nyugalma vihar előtti csendtől terhes. Ebben a csendben számos, okosabbnál okosabb fejtegetést olvashattunk a járvány és az ezt követő gazdasági világválság okairól, következményeiről, a lecsengés utáni (hol van az még?) megváltozó életről. Időnk éppenséggel most van. Rá­érü̈nk felü̈lvizsgálni a kapitalizmus által gerjesztett fenntarthatatlan fejlődési pályát, a bővített újratermelés hamis mítoszát, a hatékonyságfetisizálást, a profitmaximalizálási kényszert, a természeti környezet számára elviselhetetlen termelés, fogyasztás és szennyezés tempóját. Továbbra is nagy kérdés azonban a sokat emlegetett Moore-törvény jelen pillanatban még éppen érvényes exponencialitása és az ebből következő technológiai szingularitás bekövetkezése. Az előzetes spekulációk szerint a mesterséges intelligencia (természetéből fakadóan) az emberiség számára nem felfogható módon veszi át az irányítást. Az egyik lehetséges (és konteóként elvetett) forgatókönyv szerint az MI már itt van; tanításának eszköze maga a vírus, célja a föld ökoszisztémájának megmentése. Kérdés, hogy képesek vagyunk-e felfogni a tanulságot.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.