Bernard Guetta: A történelem tartozik Oroszországnak a szabadsággal

Publicisztika

Az orosz birodalom szétesése a kommunizmus következménye, nem pedig külföldi hatalmak műve volt - mondta a francia európai parlamenti képviselő egy Ukrajna mellett és Putyin ellen tartott demonstráción.

Vasárnap 30 ország 75 városában tartottak tüntetést oroszok Ukrajna mellett, Putyin rendszere és az ukrajnai háború ellen. A demonstrációkat külföldön élő orosz állampolgárok és emberi jogi aktivisták szervezték Oroszok a háború ellen címmel. Párizsban a Place de la Bastille téren mintegy három-négyszázan gyűltek össze. A tüntetésen mások mellett felszólalt Lev Ponomarev emberi jogi aktivista, Szergej Gurijev közgazdász és Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja. „Győzelmet Ukrajnának, szabadságot Oroszországnak!” - skandálták a jelenlévők. Bernard Guetta beszédében - melyet az alábbiakban a képviselő kiegészítésével közlünk - arra hívta fel a figyelmet, hogy a szabadságszerető oroszokon múlik, mikor sikerül eltávolítani a hatalomból Vlagyimir Putyint.

„Három hónapja gyakran látom magam álmomban, amint a moszkvai Puskin téren szónokolok a járókelőknek, ahogy a disszidensek és ellenzékiek tették az 1980-as években. Hallom magam, ahogy kiemelem, hogy európaiként szólok hozzájuk, európaiakhoz, mert mindannyian európaiak vagyunk, és arról beszélek nekik, hogy a mai Oroszország sorsa egyáltalán nem egyedülálló, hiszen ugyanabban a században, a 20. században vesztette el birodalmát, mint a franciák, a britek vagy nem sokkal az oroszok előtt a portugálok.

Aztán elmondom nekik, hogy ezen egykori birodalmak egyikének a vezetője sem volt olyan ostoba, hogy vissza akarta volna csatolni a függetlenné vált területeket, mert ami megtörtént, azt nem lehet visszacsinálni, ahogy a történelmet sem lehet újraírni. Aztán arról beszélek, hogy a britek vagy a franciák sem mentek tönkre vagy törlődtek ki a világból birodalmuk elvesztése miatt, és hogy a mai napig erősek, sőt bensőségesek a kapcsolataik az egykori birtokaikkal, mert a közös kultúra és történelem olyan kötelékeket teremt, amelyek sokkal mélyebbek, mint az uralom brutalitása.

Elmondom nekik, még mindig álmomban, még mindig a Puskin téren, hogy senki sem akarja megszállni Oroszországot, vagy elcsatolni egyetlen faluját sem; hogy senki nem forralt semmilyen tervet az orosz birodalom ellen, csak Oroszország maga: azzal, hogy felszabadította magát a kommunista diktatúra alól. Hogy senki sem akarja bekeríteni, és hogyha Putyin nem rohanta volna le Ukrajnát 2014-ben, akkor az ukránok nem fordultak volna az Atlanti Szövetséghez védelemért, amelyhez a közeledést egészen addig tömegesen el is utasították.

Azt is elmondom nekik, hogy a szüleik és nagyszüleik, és ők maguk is, ha elmúltak 50 évesek, akik a jelcini szakítást részesítették előnyben a gorbacsovi evolucionizmussal szemben, és hogy minden, ami ezután következett, a társadalmi kegyetlenség, az évszázados birodalom brutális szétesése és a privatizációnak nevezett nagyszabású lopás az ő kollektív hibájuk, egy rossz orosz választás eredménye, és nem egy Oroszország meggyengítésére irányuló külföldi terv volt.

És most, Franciaországban és már nem Oroszországban, a Bastille téren és már nem a Puskin téren, azt szeretném mondani önöknek: Ne szégyelljék magukat! Ne gondolják, hogy az önök népe passzívabb lenne, és természetesebben beletörődne a diktatúrába, mint mások, mert egyetlen nép sem lázad fel azelőtt, hogy felragyogna a változás reménye. A megszállt Franciaország sem csatlakozott az ellenálláshoz, amíg az ellenállás nem állt győzelemre. Még csak három hónapja tart az ukrajnai háború. Az ukránok számára ez már egy hosszú pokol, de az oroszok számára csak egy távolba vesző átalakulás kezdete, és

önökön múlik, hogy belevágnak-e, hogy kimennek-e a Puskin térre, nem a valódira, azt most nem lehet, hanem az újra, a virtuálisra, a képernyőkön láthatóra, és elmondják-e polgártársaiknak, hogy a mai Oroszország sorsa...”

A többit tudják. Nem fogok mindent megismételni, de tudniuk kell, hogy Vlagyimir Putyin egy letűnt évszázad embere, kimerült és jövőtlen, miközben Oroszországban eljön a szabadság ideje, mert az abszolutizmus, a kommunizmus és a putyinizmus után az oroszok erre törekszenek, és a történelem most már tartozik nekik ezzel.

(Címlapképünk illusztráció. Forrás: MTI/EPA/Stephanie Lecocq)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.