Bernard Guetta: Máglyán fog égni az őrült cár, aki elpusztítja Kijevet!

Publicisztika

Az orosz elnök csak rossz és rosszabb forgatókönyvek között választhat - és tulajdonképpen már készülhet a hágai törvényszék elé az elmúlt húsz év alatt elkövetett háborús bűnei miatt. 

Nem mennék odáig, hogy sajnáljam, de nem szeretnék a helyében lenni. A hadseregének, a tankjainak és a bombáinak ellenálló ukránokkal szemben Vlagyimir Putyin csak rossz és rosszabb lehetőségek közül választhat.

Megpróbálhatja elfoglalni az egész ukrán partvidéket Odesszával együtt, minden erejét összpontosíthatja erre a célra, sikerrel is járhat, ki is kiálthatja magát győztesnek, de aztán mi lesz? Kijev a „náci drogosok” kezében marad? Vajon megelégedne a Kreml ura Ukrajna felosztásával? Ez nem lenne túl dicsőséges kimenetel, és még a hírekkel való bűvészkedésben igen jártas orosz televíziónak is meggyűlne vele a baja, hogy a vereséget győzelemmé varázsolja.

Ha egyike lennék azoknak a tanácsadóknak, akiket ön, úgy tűnik, elég felelőtlenül nélkülöz, eltanácsolnám ettől, Putyin elnök úr, mert a gyengeség ilyen szintű beismerése sokaknak adhat ötleteket az ön közvetlen környezetében, olyanoknak, akik nagyot koppantak a hatalmas meggyőződéssel előadott rövidlátása miatt.

Nem. Ezen a ponton már ne engedjen semmiből. Makacsolja meg magát, és ha Kijev nem öltözik darócruhába és nem szór hamut a fejére, akkor törje-zúzza össze, tegye a földdel egyenlővé, ahogyan Groznijban, majd Aleppóban tette.

Végül is három háborús bűntett vagy egy, különösen az ön korában, mit változtat már a hágai törvényszék várható ítéletén?

De azért, amíg elér odáig, inkább gondolja át alaposan, mit tesz.

Oroszország Kijevben vette fel a keresztséget több, mint ezer évvel ezelőtt. Kijev az orosz ortodoxiának olyan, mint a katolicizmusnak Róma, vagy a francia történelemnek Reims. Vigyázzon! Az orosz fejedelem, az őrült cár, a moszkovita Néró, aki elpusztítja Kijevet, olyan szentségtörést követ el, amiért nem a pokol tüzén fog elégni, hanem a nyílt színen, még életében.

Olyan bűnöket követett el, hogy ember nincs, aki sajnálná önt, vagy megbocsáthatna önnek, de akkor mégis mi lesz? Milyen választása maradt még? Felrobbantani a bolygót és vele együtt elpusztulni? Beérni azzal, hogy elismeri a hibáit? Nyilvánosan bocsánatot kérni Ukrajnától és a népétől? Ez nem az ön stílusa, és a társadalmak már csak olyanok, hogy felelősségre vonják az embert.

Ezért most az egyszer hallgasson arra az intelligenciára, amivel esetleg rendelkezik, és forduljon alázatosan, közvetlenül az ukrán néphez, kérje, hogy felejtsék el a birodalmi ambícióit, és segítsenek önnek, hogy kezet nyújthasson az Európai Uniónak, hogy Oroszország fokozatosan, tégláról téglára lerakhassa a stabilitás és az együttműködés alapjait, amelyre a közös földrészünknek sokkal nagyobb szüksége van, mint az apokalipszisre, amellyel a világot fenyegeti - és a nyomorúságra, amelyet a hősies Ukrajnára szabadít.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."