Bernard Guetta: Mi következik a török elnökválasztás eddigi eredményéből?

Publicisztika

Az egyik tanulság, hogy nem elég összefogni a demokratákat a politikai spektrum minden szegmenséből ahhoz, hogy szembe lehessen szállni az új jobboldallal.

A közvélemény-kutatások semmivel sem megbízhatóbbak, mint a jóslatok. Ez az első következtetés, amit le lehet vonni a törökországi elnökválasztás eddigi eredményéből. A másik két tanulság sem túlságosan konkrét, ugyanis normális esetben a hiperinfláció, a szabadságjogok elfojtása és a korrupció a lehető legmegalázóbb vereséget kellett volna, hogy eredményezze Recep Tayyip Erdogan és pártja számára.

A második tanulság: hogy mindez nem történt meg, és fél Törökország mindezek ellenére hű maradt hozzájuk, az azért van, mert a választások már nem elsősorban a gazdasági kérdéseken dőlnek el. Már nem igaz, amit Bill Clinton és előtte politológusok több nemzedéke vallott („it' s the economy, stupid”), mert a világ annyira bizonytalanná vált, és az utóbbi évtizedek fejleményei olyan komoly aggodalmakat keltenek az emberek nagy részében, hogy szinte mindenütt minden második választó a nemzeti határok és a mitikus múlt menedékében, a másik elutasításában és a nacionalizmus feltámadásában keres védelmet.

Törökországban éppúgy, mint az Egyesült Államokban, Afrikában vagy az Európai Unió országaiban, a nők felszabadulása és az erkölcsi értékrend rohamos átalakulása teljes zavart okoz társadalmaink széles rétegeiben, ami beindít egyfajta vágyakozást, hogy térjünk vissza az elavult, de ismert normákhoz – ezt nevezik „reakciónak”. A régóta háttérbe szorult reakciós jobboldal mindenütt új erőre kapott, és minden országban, ahol megjelentek, velük párhuzamosan a bevándorlási hullámok is félelmet keltenek, idegengyűlöletet szülnek, amely rasszizmushoz és olyan képzelgésekhez vezet, mint hogy megkezdődött a megszokott környezet más civilizációkkal való „lecserélése”. Különböző mértékben, de minden országban ugyanaz történik: az egyre komolyabb és egyre kuszább félelmek keverednek az ismert vallási és családi normák összeomlása miatti pánikkal. Az erősödő bevándorlás miatt sokan megkérdőjelezik új szabadságjogokat, és a bevándorló csoportok általában maguk sem néznek jó szemmel az abortuszra, a szekularizmusra vagy a homoszexualitásra.

És ez még nem minden. Ahogy a nyugati lakosság és a nyugati elitek rájönnek, hogy már nem egyedül ők uralkodnak a világon, és hogy az új hatalmak gazdasági növekedése új birodalmi ambíciókkal járhat együtt, visszatérnek a protekcionizmushoz és az idegen világoktól való félelemhez. „Vagy ők, vagy mi” – mondogatják maguknak egyre gyakrabban, miközben az általuk gyarmatosított vagy félreállított nemzetek nyíltan történelmi visszavágásról, a nemzetközi egyensúlyok felborításáról álmodoznak.

Visszatértünk a nemzetközi dac korszakába. Az Egyesült Államoktól Törökországig, az olyan kis országoktól, mint Izrael vagy Magyarország az olyan hatalmasokig, mint India vagy Kína, a reakciós nacionalizmus új jobboldali erők helyét szilárdítja meg a hatalmi elitben, legyenek azok trumpisták, orbánisták, erdoganisták, putyinisták, netanjahisták vagy bolsonaristák. Ezek a jobboldali csoportok a gazdasági, politikai vagy nemzetközi helyzettől függően néha visszaesnek, néha erőre kapnak, de akár kedvező számukra a pillanat, akár nem, léteznek, és gyökeret vernek a szélsőjobboldal, a hithű jobboldal, a legelesettebb rétegek és a keresztény, muszlim, zsidó vagy buddhista fundamentalisták tömörülésében.

Ezt láttuk most Törökországban. Nemrég Izraelben és Magyarországon pedig azt is láttuk, hogy

nem elég összefogni a demokratákat a politikai spektrum minden szegmenséből ahhoz, hogy szembe lehessen szállni ezzel az új jobboldallal. Ez a török választás harmadik általános tanulsága.

A félelemmel és a múltba meneküléssel szemben többre van szükségünk, mint a szabadság fuvallatára, a modernitás szeretetére és a demokrácia zászlajára. Program, jövőkép és egyfajta mértékletesség kell, amelyek elég megnyugtatóak ahhoz, hogy meggyőzzék az embereket, és győzzenek a választáson.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.) 

(Címlapképünkön: Recep Tayyip Erdogan török elnököt hallgatják támogatói pártjának, az Igazság és Fejlődés Pártjának 〈AKP〉 ankarai székháza előtt a török parlamenti és elnökválasztás éjszakáján, 2023. május 15-én. Fotó: MTI/EPA/Necati Savas)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."