Bernard Guetta: Mi következik a török elnökválasztás eddigi eredményéből?

Publicisztika

Az egyik tanulság, hogy nem elég összefogni a demokratákat a politikai spektrum minden szegmenséből ahhoz, hogy szembe lehessen szállni az új jobboldallal.

A közvélemény-kutatások semmivel sem megbízhatóbbak, mint a jóslatok. Ez az első következtetés, amit le lehet vonni a törökországi elnökválasztás eddigi eredményéből. A másik két tanulság sem túlságosan konkrét, ugyanis normális esetben a hiperinfláció, a szabadságjogok elfojtása és a korrupció a lehető legmegalázóbb vereséget kellett volna, hogy eredményezze Recep Tayyip Erdogan és pártja számára.

A második tanulság: hogy mindez nem történt meg, és fél Törökország mindezek ellenére hű maradt hozzájuk, az azért van, mert a választások már nem elsősorban a gazdasági kérdéseken dőlnek el. Már nem igaz, amit Bill Clinton és előtte politológusok több nemzedéke vallott („it' s the economy, stupid”), mert a világ annyira bizonytalanná vált, és az utóbbi évtizedek fejleményei olyan komoly aggodalmakat keltenek az emberek nagy részében, hogy szinte mindenütt minden második választó a nemzeti határok és a mitikus múlt menedékében, a másik elutasításában és a nacionalizmus feltámadásában keres védelmet.

Törökországban éppúgy, mint az Egyesült Államokban, Afrikában vagy az Európai Unió országaiban, a nők felszabadulása és az erkölcsi értékrend rohamos átalakulása teljes zavart okoz társadalmaink széles rétegeiben, ami beindít egyfajta vágyakozást, hogy térjünk vissza az elavult, de ismert normákhoz – ezt nevezik „reakciónak”. A régóta háttérbe szorult reakciós jobboldal mindenütt új erőre kapott, és minden országban, ahol megjelentek, velük párhuzamosan a bevándorlási hullámok is félelmet keltenek, idegengyűlöletet szülnek, amely rasszizmushoz és olyan képzelgésekhez vezet, mint hogy megkezdődött a megszokott környezet más civilizációkkal való „lecserélése”. Különböző mértékben, de minden országban ugyanaz történik: az egyre komolyabb és egyre kuszább félelmek keverednek az ismert vallási és családi normák összeomlása miatti pánikkal. Az erősödő bevándorlás miatt sokan megkérdőjelezik új szabadságjogokat, és a bevándorló csoportok általában maguk sem néznek jó szemmel az abortuszra, a szekularizmusra vagy a homoszexualitásra.

És ez még nem minden. Ahogy a nyugati lakosság és a nyugati elitek rájönnek, hogy már nem egyedül ők uralkodnak a világon, és hogy az új hatalmak gazdasági növekedése új birodalmi ambíciókkal járhat együtt, visszatérnek a protekcionizmushoz és az idegen világoktól való félelemhez. „Vagy ők, vagy mi” – mondogatják maguknak egyre gyakrabban, miközben az általuk gyarmatosított vagy félreállított nemzetek nyíltan történelmi visszavágásról, a nemzetközi egyensúlyok felborításáról álmodoznak.

Visszatértünk a nemzetközi dac korszakába. Az Egyesült Államoktól Törökországig, az olyan kis országoktól, mint Izrael vagy Magyarország az olyan hatalmasokig, mint India vagy Kína, a reakciós nacionalizmus új jobboldali erők helyét szilárdítja meg a hatalmi elitben, legyenek azok trumpisták, orbánisták, erdoganisták, putyinisták, netanjahisták vagy bolsonaristák. Ezek a jobboldali csoportok a gazdasági, politikai vagy nemzetközi helyzettől függően néha visszaesnek, néha erőre kapnak, de akár kedvező számukra a pillanat, akár nem, léteznek, és gyökeret vernek a szélsőjobboldal, a hithű jobboldal, a legelesettebb rétegek és a keresztény, muszlim, zsidó vagy buddhista fundamentalisták tömörülésében.

Ezt láttuk most Törökországban. Nemrég Izraelben és Magyarországon pedig azt is láttuk, hogy

nem elég összefogni a demokratákat a politikai spektrum minden szegmenséből ahhoz, hogy szembe lehessen szállni ezzel az új jobboldallal. Ez a török választás harmadik általános tanulsága.

A félelemmel és a múltba meneküléssel szemben többre van szükségünk, mint a szabadság fuvallatára, a modernitás szeretetére és a demokrácia zászlajára. Program, jövőkép és egyfajta mértékletesség kell, amelyek elég megnyugtatóak ahhoz, hogy meggyőzzék az embereket, és győzzenek a választáson.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.) 

(Címlapképünkön: Recep Tayyip Erdogan török elnököt hallgatják támogatói pártjának, az Igazság és Fejlődés Pártjának 〈AKP〉 ankarai székháza előtt a török parlamenti és elnökválasztás éjszakáján, 2023. május 15-én. Fotó: MTI/EPA/Necati Savas)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.