Csák János visszavonulót fújt, de közben az ajtóban felejtette a bakancsát

Publicisztika

Újra kiírja a Zeneakadémia rektori pályázatát a minisztérium, hátha csitulnak az egyetem autonómiájáért aggódó hangok. De Csák János közben elszólta magát.

„Olyan kell, aki érezte a rivaldafényt” – mondta Csák János kultuszminiszter az ATV-ben, miután bejelentette, hogy újra kiírják a Zeneakadémia rektori pályázatát. A minisztérium önkénye immár védhetetlen volt, miután az egyetem 206 oktatója névvel, aláírással bírálta a pályázatot, mondva, az súlyosan diszkriminatív. Ugyanerről írt a Széchenyi Tudományos Akadémia és a Magyar Tudományos Akadémia Zenei Bizottsága is levélben a miniszternek.

Ha valaki lemaradt volna róla: a Zeneakadémia az ország utolsó felsőoktatási intézményei között van, amelyik még nem esett áldozatul a „modellváltásnak” becézett einstandnak, október 31-én pedig lejár a modellváltásnak ellenálló rektor, Vigh Andrea mandátuma. Az állampárt az egyik lábát már betette az egyetemre, miután idehelyezte a BME problémás kancellárját, Kotán Attila Bertalant, akivel azóta igencsak elmérgesedett az egyetem szenátusának a viszonya. A kulturális kormányzatnak minden jel szerint a rektori pozícióra is megvan a maga jelöltje Keller András személyében, akinek előretörését riadtan figyelik a szakmában.

Csák János a tévében rendkívül kompromisszumkésznek mutatkozott. Megköszönte a bírálatokat „levelezőpartnereinek”, akik „hol nyers, hol pedig fontolgató stílusban” megtették észrevételeiket, majd bejelentette, hogy az új pályázatot kiterjesztik az alkotóművészekre, hogy a jazzművészek, népzenészek és mások elindulhassanak. Egyetlen dologban nem tud engedni, abban, hogy

„ez az intézmény kerüljön föl abba a pozícióba, ahol nemzetközileg lennie kell”

– mondta. „Ehhez kell egy karizmatikus vezető, olyan, aki állt már a világ nagy színpadain, tudja, hogy milyen zsűriben lenni, lemezeket adott ki, olyan ember kell, aki világtótoronyként vonzani fogja a nemzetközi hallgatókat, nemzetközi oktatókat.”

Úgy tűnhet, Csák visszavonulót fújt, de nem szabad ilyen könnyen hinni neki. Az interjú egy pontján ugyanis elszólta magát a miniszter: elárulta, hogy aznap, kedden a Magyar Muzsikusok Szövetségének küldöttségével találkozott, hogy megvitassák a rektorpályázathoz tartozó igényeket.

Azt nem tette hozzá, pedig így kerek a kép: a Muzsikusok Szövetségének elnöke éppenséggel Keller András, a szervezetet idén áprilisban jegyezte be a bíróság. (Az egyesület létrehozása 2022 júliusában kezdődött.)

Éppen a héten írtunk arról, hogy a Zeneakadémia rektora már időpontot sem tud kérni a miniszterhez, Hankó Balázs kulturális államtitkár pedig a telefont sem veszi fel.

Eközben Csák János azzal a karmesterrel folytat látszategyeztetéseket, aki az ő favoritjuk, de a szenátus támogatását nem bírja.

A muzsikusszakmának ugyanis szemernyi kétségbe sincs afelől, hogy a Zeneakadémia rektori pályázatát Keller András karmesterre szabták: ő az, aki nemzetközi porondon – úgy, ahogy – elismert, rangos lemezkiadóknál megjelent és aktívan koncertező muzsikus. És ő az, akit Vashegyi György MMA-elnök és az egyetem összeférhetetlen, Fidesz által „delegált” kancellárja, Kotán Attila Bertalan is támogat. Csák János pedig éppen a napokban adományozott Kellernek egyetemi tanári címet – nem tudományos eredmények által, hanem a két éve elnyert Kossuth-díjára hivatkozva. (És nem csak neki: a Facebookon megjelent díszes társaságban ott találjuk Kiss-B. Attilát, Rátóti Zoltánt, Káel Csabát és Kelemen Barnabást is.)

Para és paramnézia

Mindez persze túlságosan ismerős: az Operaház igazgatóválasztási mizériája ugyanezen forgatókönyv mentén zajlott. Nem véletlenül írtuk a rektorpályázatról szóló első cikkünkben, hogy a Zeneakadémia szenátusának semmi oka megbízni abban a Csák Jánosban, aki Ókovácsot is a szakmai javaslat ellenében nevezte ki operaigazgatónak.

Ugyanakkor a zenészszakmának azt is érdemes észrevenni, hogy Csák határozottan elzárkózik a Zeneakadémia szenátusának jelöltjétől. A miniszter ugyanebben a tévés interjúban mindössze annyit mondott Kutnyánszky Csabáról: „Nem ismerem.” A karvezető, aki jelenleg rektorhelyettes és a doktori iskola vezetője, az egyetem szenátusának támogatását bírja, a szélesebb szakma pedig ártalmatlannak tartja ugyan, de igazán megfelelőnek őt sem – miniszterünket pedig végképp nem lehet meggyőzni az alkalmasságáról.

Most a magyar zenekultúra iránt valódi felelősséget érző muzsikusok térfelén pattog a labda. Ha sikerül olyan rektorjelöltet találniuk, aki a miniszternek és az egyetem szenátusának egyaránt tetszik, akkor akár meg is nyerhetik ezt a csatát.

A háborút azonban nehezebb lesz. A NER tizennegyedik évében immár kizárólag a kontraszelekció a közigazgatás szervezőelve: a lojalitás, a hatalomvágy és a párton belüli csatározások szülnek tisztségviselőket, nem a hozzáértés. Normális embernek eszébe sincs közigazgatási állásokra pályázni, ha azt látja, hogy a hatalmasok rendre félresöprik a szakmai szempontokat. A Zeneakadémia helyzete ráadásul, legfőképpen az egyetem kancellárjának áldatlan tevékenysége folytán, tényleg válságos, a jövőbeli rektornak pedig várhatóan meg kell küzdenie a modellváltáspártiak ostromával és a szűkülő anyagi források miatt is fájhat a feje.

A rektori pályázat újrakiírása inkább csel, mint valódi gesztus, és semmi sem garantálja, hogy a minisztériumot valóban érdeklik a tiltakozó hangok.

Ha kerül olyan muzsikus, aki jelen helyzetben a rektori székkel járó nyűgöt vállalja és a minisztérium feltételeinek is megfelel, miért is töltene fáradságos éjszakákat pályázatírással, ha a vége ugyanaz, amit az Operaházban már végignéztünk: a keményfejű miniszter kinevezi azt, akit a szakmai bizottság a legkevésbé támogat, pusztán azért, mert telebeszélték a fejét a hozzá közel álló lobbisták.

HELYESBÍTÉS: Cikkünk korábbi változatában tévesen állítottuk, hogy a Magyar Muzsikusok Szövetsége idén júliusban jött létre. Ezzel szemben az igazság az, hogy a szövetséget 2023. április 18-án jegyezte be a bíróság, az alapszabály 2023. február 23-i keltezésű. A Magyar Muzsikusok Szövetsége egyesület létrehozása 2022 júliusában kezdődött. A bíróságra a bejegyzéséhez szükséges papírok 2022 szeptemberében kerültek beadásra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.