Csák János visszavonulót fújt, de közben az ajtóban felejtette a bakancsát

Publicisztika

Újra kiírja a Zeneakadémia rektori pályázatát a minisztérium, hátha csitulnak az egyetem autonómiájáért aggódó hangok. De Csák János közben elszólta magát.

„Olyan kell, aki érezte a rivaldafényt” – mondta Csák János kultuszminiszter az ATV-ben, miután bejelentette, hogy újra kiírják a Zeneakadémia rektori pályázatát. A minisztérium önkénye immár védhetetlen volt, miután az egyetem 206 oktatója névvel, aláírással bírálta a pályázatot, mondva, az súlyosan diszkriminatív. Ugyanerről írt a Széchenyi Tudományos Akadémia és a Magyar Tudományos Akadémia Zenei Bizottsága is levélben a miniszternek.

Ha valaki lemaradt volna róla: a Zeneakadémia az ország utolsó felsőoktatási intézményei között van, amelyik még nem esett áldozatul a „modellváltásnak” becézett einstandnak, október 31-én pedig lejár a modellváltásnak ellenálló rektor, Vigh Andrea mandátuma. Az állampárt az egyik lábát már betette az egyetemre, miután idehelyezte a BME problémás kancellárját, Kotán Attila Bertalant, akivel azóta igencsak elmérgesedett az egyetem szenátusának a viszonya. A kulturális kormányzatnak minden jel szerint a rektori pozícióra is megvan a maga jelöltje Keller András személyében, akinek előretörését riadtan figyelik a szakmában.

Csák János a tévében rendkívül kompromisszumkésznek mutatkozott. Megköszönte a bírálatokat „levelezőpartnereinek”, akik „hol nyers, hol pedig fontolgató stílusban” megtették észrevételeiket, majd bejelentette, hogy az új pályázatot kiterjesztik az alkotóművészekre, hogy a jazzművészek, népzenészek és mások elindulhassanak. Egyetlen dologban nem tud engedni, abban, hogy

„ez az intézmény kerüljön föl abba a pozícióba, ahol nemzetközileg lennie kell”

– mondta. „Ehhez kell egy karizmatikus vezető, olyan, aki állt már a világ nagy színpadain, tudja, hogy milyen zsűriben lenni, lemezeket adott ki, olyan ember kell, aki világtótoronyként vonzani fogja a nemzetközi hallgatókat, nemzetközi oktatókat.”

Úgy tűnhet, Csák visszavonulót fújt, de nem szabad ilyen könnyen hinni neki. Az interjú egy pontján ugyanis elszólta magát a miniszter: elárulta, hogy aznap, kedden a Magyar Muzsikusok Szövetségének küldöttségével találkozott, hogy megvitassák a rektorpályázathoz tartozó igényeket.

Azt nem tette hozzá, pedig így kerek a kép: a Muzsikusok Szövetségének elnöke éppenséggel Keller András, a szervezetet idén áprilisban jegyezte be a bíróság. (Az egyesület létrehozása 2022 júliusában kezdődött.)

Éppen a héten írtunk arról, hogy a Zeneakadémia rektora már időpontot sem tud kérni a miniszterhez, Hankó Balázs kulturális államtitkár pedig a telefont sem veszi fel.

Eközben Csák János azzal a karmesterrel folytat látszategyeztetéseket, aki az ő favoritjuk, de a szenátus támogatását nem bírja.

A muzsikusszakmának ugyanis szemernyi kétségbe sincs afelől, hogy a Zeneakadémia rektori pályázatát Keller András karmesterre szabták: ő az, aki nemzetközi porondon – úgy, ahogy – elismert, rangos lemezkiadóknál megjelent és aktívan koncertező muzsikus. És ő az, akit Vashegyi György MMA-elnök és az egyetem összeférhetetlen, Fidesz által „delegált” kancellárja, Kotán Attila Bertalan is támogat. Csák János pedig éppen a napokban adományozott Kellernek egyetemi tanári címet – nem tudományos eredmények által, hanem a két éve elnyert Kossuth-díjára hivatkozva. (És nem csak neki: a Facebookon megjelent díszes társaságban ott találjuk Kiss-B. Attilát, Rátóti Zoltánt, Káel Csabát és Kelemen Barnabást is.)

Para és paramnézia

Mindez persze túlságosan ismerős: az Operaház igazgatóválasztási mizériája ugyanezen forgatókönyv mentén zajlott. Nem véletlenül írtuk a rektorpályázatról szóló első cikkünkben, hogy a Zeneakadémia szenátusának semmi oka megbízni abban a Csák Jánosban, aki Ókovácsot is a szakmai javaslat ellenében nevezte ki operaigazgatónak.

Ugyanakkor a zenészszakmának azt is érdemes észrevenni, hogy Csák határozottan elzárkózik a Zeneakadémia szenátusának jelöltjétől. A miniszter ugyanebben a tévés interjúban mindössze annyit mondott Kutnyánszky Csabáról: „Nem ismerem.” A karvezető, aki jelenleg rektorhelyettes és a doktori iskola vezetője, az egyetem szenátusának támogatását bírja, a szélesebb szakma pedig ártalmatlannak tartja ugyan, de igazán megfelelőnek őt sem – miniszterünket pedig végképp nem lehet meggyőzni az alkalmasságáról.

Most a magyar zenekultúra iránt valódi felelősséget érző muzsikusok térfelén pattog a labda. Ha sikerül olyan rektorjelöltet találniuk, aki a miniszternek és az egyetem szenátusának egyaránt tetszik, akkor akár meg is nyerhetik ezt a csatát.

A háborút azonban nehezebb lesz. A NER tizennegyedik évében immár kizárólag a kontraszelekció a közigazgatás szervezőelve: a lojalitás, a hatalomvágy és a párton belüli csatározások szülnek tisztségviselőket, nem a hozzáértés. Normális embernek eszébe sincs közigazgatási állásokra pályázni, ha azt látja, hogy a hatalmasok rendre félresöprik a szakmai szempontokat. A Zeneakadémia helyzete ráadásul, legfőképpen az egyetem kancellárjának áldatlan tevékenysége folytán, tényleg válságos, a jövőbeli rektornak pedig várhatóan meg kell küzdenie a modellváltáspártiak ostromával és a szűkülő anyagi források miatt is fájhat a feje.

A rektori pályázat újrakiírása inkább csel, mint valódi gesztus, és semmi sem garantálja, hogy a minisztériumot valóban érdeklik a tiltakozó hangok.

Ha kerül olyan muzsikus, aki jelen helyzetben a rektori székkel járó nyűgöt vállalja és a minisztérium feltételeinek is megfelel, miért is töltene fáradságos éjszakákat pályázatírással, ha a vége ugyanaz, amit az Operaházban már végignéztünk: a keményfejű miniszter kinevezi azt, akit a szakmai bizottság a legkevésbé támogat, pusztán azért, mert telebeszélték a fejét a hozzá közel álló lobbisták.

HELYESBÍTÉS: Cikkünk korábbi változatában tévesen állítottuk, hogy a Magyar Muzsikusok Szövetsége idén júliusban jött létre. Ezzel szemben az igazság az, hogy a szövetséget 2023. április 18-án jegyezte be a bíróság, az alapszabály 2023. február 23-i keltezésű. A Magyar Muzsikusok Szövetsége egyesület létrehozása 2022 júliusában kezdődött. A bíróságra a bejegyzéséhez szükséges papírok 2022 szeptemberében kerültek beadásra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?