Sáska Géza

Csend, rend, fegyelem

  • Sáska Géza
  • 2012. május 5.

Publicisztika

A Belügyminisztérium törvénytervezetet jelentetett meg a honlapján "az egyes rendészeti feladatokat ellátó szervek tevékenységéről, valamint egyes törvényeknek az iskolakerülés elleni fellépést biztosító módosításáról" címmel, amelyben sok egyéb mellett az iskolakerülés megnehezítése mellett ún. iskolaőr foglalkozás megteremtését bocsátotta társadalmi vitára.

A társadalmi egyeztetés korszerű módja a kormányzati honlapon történik, bárki olvashatja és egymástól függetlenül akár több millióan is elmondhatják a magukét. A törvénytervezet készítői pedig többnyire az önnön koncepciójukat javító elemeket emelik be, kifelé mutatva nyitottságukat és demokratikus gyakorlatukat. Ez a technika nem a Fidesz találmánya, hanem Nagy Imréé a társadalom valamennyi érdekét képviselni képes Hazafias Népfronttal. Azóta élt is ezzel a praktikus örökséggel mindegyik kormány. A konzervatív elmék számára megnyugtató lehet, hogy hosszú idők óta nem a törvények koncepcióját bocsátják vitára, azt, hogy mit és miért akar az államot irányító politikai csoport elérni, hanem a kodifikált szöveg tervezetét. Jogászias vita kerekedik, tele gyanakvással, félreértésekkel, szakmázással, miközben a kormányzat keze továbbra is szabad marad. Ezért is érdemes megspórolniuk a demokráciát mérsékelten kedvelő politikai és szakmai köröknek annak kimondását, hogy mit is akarnak, és ezért is érdemes a laikusokat távol tartani a szakmaivá tett közügyektől. Most sincs másképpen.

Miről is szól a tervezet?

A tankötelezettség és a lógás

Huzamosabb ideje homályban van a tankötelezettség állami kényszerének az oka, célja. A hadkötelezettség eltörlésével ez az egyetlen olyan dolog, amelynek államérdekből engedelmeskedni kell. Amikor még Rákóczi kurucai az elnyomókkal szemben a magyar függetlenségért küzdöttek (pedagógiai szempontból kétségtelenül példaértékűen és eredményesen), a német fejedelemségekben egy-egy uralkodó, többek között Nagy Frigyes apja elrendelte, hogy a települések a saját költségükön iskolát állítsanak, és a nép gyermekeinek tegyék kötelezővé a tanulást. Nálunk hét-nyolc évtizeddel később Mária Terézia tette ugyanezt.

El kellett rendelni az iskolába járást, mert a nép és a gyermeke az istennek sem akart olyasmit tanulni, amelynek hasznát ő alig, az állam érdekeit szem előtt tartó felvilágosult központi akarat annál inkább látta. A szorgos nép úgy utált iskolába járni, mint katonának menni, inkább látta a gyerekét a mezőn dolgozni, állatokra vigyázni, mint az iskolában ülni. A gyerekek, ha lehetett, lógtak maguktól, gyakran szülői segítséggel. Az írás, olvasás, számolás megtanulásának kényszerével szemben szabadságát vívó diáki magatartást a néptanító a maga sajátos pedagógiai büntető eszközeivel próbálta megtorolni - hisz a hatóság rajta kérte számon e munka eredményességét, a neveltjeinek iskolába és templomba járásának nyilvántartását, a központi tantervben foglaltak teljesítését. Nagyon utálták ezt a porosz rendszert, minden okuk meg is volt rá.

A tankötelezettség a népnek, meghatározóan a földműveseknek, munkásoknak szólt, teljesítése a népiskolában történt. A többiek, "királyok, hercegek, grófok, naplopók és burzsoák" többnyire magánúton teljesítették kötelezettségüket, és a formális oktatásba önként, a tankötelezettséget követő időszakban és életkorban léptek. A gimnázium, az egyetem elvégzése sokat ígért, a tanulás kényszerét a szülő, és nem az állam gyakorolta. A népiskolákban a néptanító fenyített, a nagy, a többosztályos iskolákban pedig, főként a gimnáziumokban, ezt az alantasnak, de szükségszerűnek tekintett feladatot a pedellusra, az iskolaszolgára bízták.

Az általános jólét növekedése feleslegessé tette a gyermekmunkát, és akik korábban dolgoztak, az iskola falai közé kerültek - ez az egyik értelme a tankötelezettségi korhatár emelésének, ami növelte a műveltséget, és fellazította a hajdan erős rendet és pedagógusi tekintélyt. A 14 évig tartó tankötelezettséget (1942!) először az 56-os forradalom után növelték 15 évre, hogy ne az utcán, hanem tanári szemek előtt legyenek a fiatalok. A távlatos cél a 18 év volt; három évvel később végül 16 éves korig rendelték el; ennyit elegendőnek láttak a szocializmus alapjainak lerakásához.

Azóta egy-két tized százalék híján mindenki sikerrel befejezi az alsófokú tanulmányait, és egy-egy generáció háromnegyede középiskolai végzettséget szerez. Az érettségi azonban messze nem ér annyit, mint mondjuk Eötvös József korában, és a tudásvágy szórása meglehetősen nagy. Sokak szerint az iskolának nem is kell az életre felkészíteni - mint mondják, nem a jövőre készülünk, hanem most élünk. (Azaz a fogyasztásra, és nem a beruházásra tolódott át a hangsúly.) Bő 40, 50 évvel ezelőtt ez még a diákok körében is bajnak számított. 1968-ban azt sérelmezték, hogy "parkoltatják" őket, kivonják őket a versenyből, a felnőttek világából.

A hihető és teljesülő ígéretet adni nem tudó iskolák jó része pedig tartaná a régi rendet, ha tudná - ám leginkább infantilizál. Az effajta iskola diákja számára az iskolai fegyelem éppen olyan terhes, mint a pedagógusoknak a központi tanterv betartása, az iskolán kívüli világ, a felnőtti viselkedés, életmód, öltözködés pedig vonzóbb, mint a kétszikű növény szárszerkezetének felismerése. Most az az alternatíva, hogy vagy az iskolában, pedagógusi felügyelet mellett nő fel a tinédzserek növekvő hányada, vagy ki tudnak alóla bújni. Ha sikerül, azt hívják iskolakerülésnek.

A nyilvánosságra hozott törvénytervezet ezt a magatartást szeretné korlátozni, és a pedagógusok felügyelete alá helyezni ezeket a főként a népiskolai kultúrát megőrző iskolákba járó fiatalokat. Csak róluk van szó, hiszen éppen a kemény és szigorú intézmény hírében álló iskolák diákjai körében a legalacsonyabb mértékű a lemorzsolódás. Ők jól tudják, hogy a lógás ára a sikertelen felvételi a szelektív egyetemekre.

Tudtommal az iskolakerülőkkel szemben a rendőrök eddig is hasonlóképpen jártak el, a törvénytervezet a már meglévő gyakorlat törvényességi alapját adja. A rendőrnek jogában áll, hogy "azt a tanköteles tanulót, aki nem tudja hitelt érdemlően igazolni, hogy a tanítási napon a tanítási órától vagy az iskola által szervezett kötelező foglalkozástól engedéllyel maradt távol, vagy arról engedéllyel távozott el, a nevelési-oktatási intézmény vezetőjéhez kísérheti vagy a nevelési-oktatási intézménnyel történt előzetes egyeztetést követően oda útba indítja."

Elsőre mindez rendben volna, ám az iskolák különböző időpontban tartanak rendezvényeket, a tanítás idejét is különbözőképpen szervezik, a délutáni foglalkozások rendje is változó. Túl bonyolult és bürokratikus minderről "hitelt érdemlő" igazolást kiállítani. Érdekes kultúráról árulkodik, hogy minden gyanús időszakban a diáknak szabályos szülői vagy orvosi igazolást kellene magánál tartani; mit fog tenni a rendőr, ha a plázában délelőtt lófráló gyerek ilyet mutat fel? Mindez csak azért állhat elő, mert a diáknak kell magát igazolnia, s nem a rendőrnek kell bizonyítania a lógás tényét. Felhívhatná például az iskola igazgatóját.

A pedellus

A törvénytervezet másik eleme az iskolaszolga modernizált formáját, az iskolaőrt teremtené újra, zavarosan meghatározott feladatokkal.

Az őr dolga az iskola belső világának védelme lenne, s annyiban kapcsolódna teendője az iskolakerülés megakadályozásához, hogy a diákok kiszökésének kellene az útját állnia, ha erre az iskola házirendje, azaz a tantestület felhatalmazná. Ezt a feladatot hagyományosan és változatos hatékonysággal a portások és a beléptetőtechnika szokta ellátni. E téren az őr mitől lenne különb? Az iskola kapuját ő sem tudná jobban nyitni vagy zárni, mint a portás.

Az őr három esetben rendészeti feladatot is kapna, amelyek közül kettőben, ahogy a tervezet mondja, testi kényszert alkalmazhatna. Erőszakkal megakadályozhatja a jogtalan belépést, és eltávolíthatja az iskolában jogtalanul benn lévőket egyfelől, másfelől pedig a bűncselekmény és a szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt el kell fognia.

Az első esetben nem tudni, hogy valójában mit akarnak elérni a tervezet készítői a "jogtalan belépés" és "jogtalan benn tartózkodás" gumifogalommal. Ki adja meg e jogásziasnak és szakmainak mutatott kifejezés tartalmát? A tantestület, a fenntartó vagy éppen e törvény készítője fogja-e majd rendeletben meghatározni, hogy ügynököket, árusokat, hittérítőket vagy haragos és kiabáló szülőket, más iskola hívatlan diákjait, az iskolai rendezvényeken a randalírozókat kell-e kipenderíteni az iskola épületéből? Tudnunk kellene, hogy miről van szó, mit akarnak elérni ezzel a szöveg készítői, s kik ellen irányul - mert e nélkül szabad kezet kapnak a pedellusok főnökei, bárki belépését és eltávolítását kedvük és érdekeik szerint elrendelhetik. Ez pedig mindenütt, nem csak az iskolában, megengedhetetlen. Ez az ellenszenves és elfogadhatatlan, a tekintélyen és az erőszakon alapuló intézkedés nem homályosítja el a tényt, hogy valóban probléma, amiről fentebb beszéltem - még akkor is, ha (a heves reflexiókból is kivehetően) az alsóbb néposztályok megregulázása lehet a jogszabálykészítők egyik motívuma.

A törvénytervezet szerint az iskolaőr akár testi erőszakkal is elfoghatná a bűncselekmény és a szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt. Hogy is van ez? Ha az őr lopáson ér tetten diákot, pedagógust, besurranó idegent, bárkit, ugyanúgy bánhat vele, mint a vécében dohányzó, a padot megrongáló, ablakot betörő diákkal? Ugyan már, és egyáltalán! Ez a szabályozási-politikai kultúra vonzódik az erőhöz, a megtorláshoz és az egyszerű, katonaidőmből származó kifejezéssel élve sallangmentes megoldásokhoz. A legalizált erőszakot viszi be az iskolába, és az elrettentésre épít. A meglévő problémák megoldásának ez a módja az alapvető baj.

Eddig a diplomás és tanult pedagógusok szakmai (és népszerűtlen) feladatai közé tartozott az iskolai házirend betartására nevelni a diákokat. A folyosói ügyelet sosem volt a mesterség kedvelt eleme, a verekedő fiúk szétválasztása, a késve érkező diákok fegyelmezése, a kellő öltözködés és hajviselet számonkérése is a reménytelen, de szükséges feladatok közé tartozik ma is. A törvénytervezet a pedagógustól elvenné és az iskolaőr feladatává tenné az iskola, a nevelési-oktatási intézmény házirendjében foglalt előírások betartatását. Sőt, az iskola, a kollégium által elvárt viselkedés szabályainak számonkérése is az iskolaőr feladata lenne.

Mindebben nem a pedagógusi terhek minimalizálásának és a népszerűtlen feladatok elvételének a terve a meglepő, hanem a pedagógiai fegyelmezési kultúra rendvédelmi dimenzióba helyezése. Ez a megoldás még akkor is rendkívül furcsa, ha az iskolaőrnek pedagógus végzettsége volna, és mint ilyen a tantestület tagja lenne, mert a pedagógusból rendőrt csinálna. Ha nem így lesz, akkor a hagyományos pedagógiai teendőket rendőrösítené a parlament, ha a törvénytervezetet a vitára bocsátott formában fogadja el.

Meglehet, az iskolaőr alkalmazásával csökkennek a pedagógusterhek, de ezzel az oktatásra fordítható - várhatóan egyáltalán nem növekvő - pénz egy része máshova megy, kevesebb jut a pedagógusoknak.

Az iskolai konfliktusoknak az erő kultusza szerinti feloldása aligha növeli az iskola és benne a pedagógusok tekintélyét, s a felnövekvő generációnak átadott efféle, kikényszerített és nem az elfogadáson alapuló szabálykövetésre épülő kultúra mindig csak bajt okoz valamennyiünknek. Várhatóan a hagyományos normákat, szabályokat mélyen elutasító, de betartásukat kikényszerítő társadalomban élhetünk majd. Persze csak akkor, ha az iskolának van érdemleges normákat elfogadtató nevelő, szocializációs hatása, amiért érdemes a tankötelezettséget fenntartani.

Az iskolaőr alkalmazásáról szóló döntés jogának a kijelölését is ugyanez a tekintélyelvű kultúra itatja át. Az iskola fenntartójának nem is kell kikérnie a szülők, a diákönkormányzat, a tantestület véleményét, ha iskolaőrt fog alkalmazni, a fenntartó - és a legnagyobb fenntartó a magyar állam - önmagától és nyilván szakmailag tudja, hogy melyik iskolába kell iskolaőrt alkalmaznia. Nem is épít érvei elfogadtatására, csak a döntéseinek végrehajtására, elviselésére, engedelmességre, katonás rend szerint.

Ahol az utak elválnak

Az Európai Unió magyar elnökségének idején az oktatási államtitkár felkérésére számos oktatási miniszter elmondta, hogy a maga országában komoly probléma a lógással kezdődő kimaradás mérséklése, az iskolai erőszak visszaszorítása, az iskola vonzerejének a növelése, az aktív állampolgárság rendszerének és kultúrájának a kialakítása, s éppen ezért keresik a megfelelő pedagógiai eszközöket, és programokat fejlesztenek. A rendőrség, a gyermekvédelem, a közegészségügy, a helyi társadalom együttműködésének közös erejére építenek. Megállapodtak abban, hogy összegzik tapasztalataikat, kutatási eredményeiket, sikeres módszereiket egymás között kicserélik, hiszen a cél mindenütt ugyanaz.

Csak remélni lehet, hogy az oktatásügyért felelős vezetők végül az elfogadott zárónyilatkozat szerinti programot készítenek, amelyben a hangsúly a pedagógiára, az együttműködésre, és nem a rendőri kultúra építésére kerül. E törvénytervezet elfogadása vagy elutasítása után fogjuk tudni, hogy mire számíthatunk.

A szerző tanár, oktatási szakember, a budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium volt igazgatója, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos főmunkatársa.

Figyelmébe ajánljuk