Mélyi József

Donnarumma és Internacionálé

A futball-Eb tanulságai

Publicisztika

A kezdet már a múlt ködébe vész. Az emlékezetből dalfoszlányok bukkannak elő, üvöltések visszhangjai, fekete pólós emberek meg félmeztelen tetováltak vonulásának képtöredékei. A helyszín a Felvonulási tér, a régi május 1-jékhez képest a fekete kórus visszafelé, negatívban vonul: nemzetivé lesz holnapra a világ.

A kezdeti drámai történések is a régmúltból sejlenek fel; Eriksen messziről nézve már jobban hasonlít Patrokloszra, akinek gerincét mintha egy láthatatlan isten ütötte volna meg „szétfeszitett tenyerével”, s mint egy színpadra rendezett mitikus háborúban, a súlyosan sebesültet a bajtársak körbeállják, hogy eltakarják az avatatlan szemek elől. És a legvége is drámai, angolok és olaszok zengik a himnuszaikat, majd tényleg azon múlik minden, hogy a szereplők egy pillanatra megremegnek-e. Végül egyetlen rezzenéstelen alak áll a Wembley gyepén, az utolsó, kivédett tizenegyes után; a diadalmenetet megint Rómában rendezik.

A végpontok között a történet két felvonásra tagolódott, az első rész kóristáira, oroszokra, lengyelekre, törökökre már nem is emlékezünk. Mi is abban a szakaszban kaptunk epizódszerepet, mégsem könnyen feledhetőt. A forgatókönyv alapján ugyan pontosan tudtuk, hogy nem a győzelem napjai jönnek – a biztonság kedvéért a vonulásokat is a meccsek előtti időpontokra rendezték a láthatatlan kezek –, de talán éppen ezért minden apró momentum örömöt okozott: Gulácsi védései, Sallai cselei, Fiola felfutásai, Szalai és Schäfer góljai, azaz a külföldön élők és a külföldre vágyók jelenetei emlékezetesek maradnak. Néhány percnyi remény pedig egyébként is jóval több, mint amit egy évtizeddel vagy kettővel ezelőtt a jövőre nézve elgondolhattunk. Ezt a reményt most mindenekelőtt egy olasznak, Marco Rossinak köszönhetjük, aki meghonosodva, de nem asszimilálódva ügyesen összefogta, illetve optimalizálta a csapatot. Több mint egy évszázaddal ezelőtt a magyar kardvívás megújítására érkezett hasonló módon itáliai edző, a később legendává lett Santelli mester; Rossi ebben a világban iskolateremtővé már nem válhat, de legalább legendás GIF-ek maradnak majd fenn róla.

Míg az első felvonásban – ahogy ez a piaci alapon sokszereplőssé tett futballtornákon mostanában lenni szokott – szinte teljes mértékben a papírforma érvényesült, kiestek a kiesendők, továbbjutottak az erre predesztináltak, a másodikban egy másik bajnokság kezdődött, ahol a mi dalainkra már csak az UEFA ellenőrei emlékeztek. Előre sejthető volt azért, hogy színen maradnak majd néhányan a „mikutyánkkölykei” közül, így lettek kisebb vagy nagyobb hősök a csehek, az ukránok és a horvátok. (Ilyen alkalmakkor mindig arra gondolok, hogy egy magamhoz hasonlóan ötvenes cseh, horvát vagy ukrán rajongó hányszor több futballörömben részesült élete során, mint én, akár beleértve, akár kivonva a csehszlovák, a jugoszláv és a szovjet időket.) És futottak még egészen sokáig a svájciak és a dánok, a távoli nézők és a közvetítők szemében az előbbiek mint a népek olvasztótégelye, az utóbbiak mint a poszt­traumás vizsgálat tárgyai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.