Kende Tamás

Egyet nekem, egyet nekem

Hogyan bújt ki Orbán az olajembargó alól?

Publicisztika

Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, az Európai Unió tagállamai és más, a nyugati szövetséghez tartozó államok aktívan segítik Ukrajnát az orosz agresszió elleni védekezésben, és kiterjedt gazdasági szankciókkal akadályozzák Oroszországot a „különleges katonai művelet” fenntartásában. Február vége óta a Nyugat – és ezen belül az EU – az oroszok által „vártnál” feltehetőleg jóval kiterjedtebb szankciós eszköztárat vetett be, ami elsődlegesen a Putyin-rendszer kegyeltjeit és az orosz bankszektort, légi közlekedést és tengeri szállítást, és mindezen keresztül az orosz export-import nagy részét érintette. Ám az orosz olaj- és gázszállításokat május 30-ig nem. Az orosz olajat az attól egyáltalán nem függő Egyesült Államok már hónapokkal ezelőtt szankciós listára tette.

Oroszország az Európai Unió tagállamainak fő energiaszállítója, a kontinens keleti fele, és különösen a tengerpart nélküli közép-európai államok teljesen kiszolgáltatottak az oroszok energiával kapcsolatos döntéseinek. Az energia a nyersanyagok mellett Oroszország fő exportcikke. Az oroszok az elmúlt évek energiaszállításaiból halmozták fel azt a pénzügyi tartalékot, amely az ukrajnai támadás finanszírozásához és a rákövetkező pénzügyi szankciók elviseléséhez számukra szükségesnek látszott.

Az energia Oroszország politikai fegyvere is: a Kreml – mint az az elmúlt hónapokban is világosan látszott – a hosszú távú polgári jogi vagy államközi szerződések betűjétől és szellemétől függetlenül, a baráti vagy a konfliktusban semlegesen, illetve támogatóan fellépő államoknak elad energiahordozókat, míg az általa ellenségesnek minősített államok felé (Lengyelország, Bulgária, Finnország) egyik napról a másikra leállítja a szállításokat függetlenül attól, hogy mi van a szerződésekben.

Energiaügyekben a Nyugat és Oroszország függése kölcsönös. Az oroszok csővezetékekkel láncolták magukhoz a Nyugatot, és könnyen és olcsón nekik tudnak olajat és gázt eladni, a Nyugat pedig könnyen és olcsón csak az oroszoktól tud vásárolni. Ha az ukrajnai háború miatt a szállítások megszűnnek, az Nyugaton teljes ágazatok leállásához, komoly gazdasági nehézségekhez vezethet, és hideg vagy legalábbis hűvös télhez a lakosság (másként a választók) számára. De az oroszok is függenek a Nyugattól. Olajexportjuk értékben a gázexporténak a kétszerese, a bevétel az orosz szövetségi költségvetés 40 százalékát adja, és az olaj 50 százalékát eddig az EU tagállamai vették meg. Ezen felül az olajkutakból folyamatosan jön az olaj, azt el kell tárolni vagy elszállítani – ellenkező esetben a kutakat le kell zárni, s az újraindításuk problémás vagy akár lehetetlen is lehet. Az európai értékesítésre beállt orosz olaj- és gázmezők termelését pedig nem lehet egy vállrántással Kína vagy India felé átirányítani. Évekig, akár évtizedig is eltarthat, amíg a megfelelő kapacitással rendelkező szállítási infrastruktúra kiépül. És eközben Oroszországot is élelmezni kell.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.