Emlékkönyvbe ez is elég

  • 2001. február 8.

Publicisztika

A múlt kedden Orbán a Vigadóban megszokott közönsége előtt játszhatott, és ez a közönség már régóta nem kérdez vissza. A miniszterelnök országértékelő beszéde ennélfogva egy pillanatra sem tudott kiszabadulni abból a referenciakeretből, aminek sokkal több köze van saját magához, mint a magyar valóság bármely szegletéhez. A kommunikáció - egyébként egy az egyben a Kádár-korszakot idéző - egyirányúsításával a jelek szerint nem lehet büntetlenül szórakozni. Az ország legnagyobb hatalmú embere immár két és fél éve menekül azokból a helyzetekből, amikor szembesülnie kellene akár megalapozott, akár igaztalan kritikai észrevételekkel, és az ebből fakadó szellemi eltunyulás szinte törvényszerűen vezet egyrészt a stilisztikai romláshoz, másrészt a valóságtól való eltávolodáshoz.

n A múlt kedden Orbán a Vigadóban megszokott közönsége előtt játszhatott, és ez a közönség már régóta nem kérdez vissza. A miniszterelnök országértékelő beszéde ennélfogva egy pillanatra sem tudott kiszabadulni abból a referenciakeretből, aminek sokkal több köze van saját magához, mint a magyar valóság bármely szegletéhez. A kommunikáció - egyébként egy az egyben a Kádár-korszakot idéző - egyirányúsításával a jelek szerint nem lehet büntetlenül szórakozni. Az ország legnagyobb hatalmú embere immár két és fél éve menekül azokból a helyzetekből, amikor szembesülnie kellene akár megalapozott, akár igaztalan kritikai észrevételekkel, és az ebből fakadó szellemi eltunyulás szinte törvényszerűen vezet egyrészt a stilisztikai romláshoz, másrészt a valóságtól való eltávolodáshoz.

Előbbi leginkább a miniszterelnök (vagy a beszédírók) már eleve kissé lapos, az elmúlt egy-két évben pedig ronggyá nyűtt metaforáiban és szóképeiben volt tetten érhető: mondjuk lehet az 1990-es Magyarországot a nyílt tengeren hányódó hajóhoz hasonlítani, csak akkor valahogy utána rögtön odakívánkozik az is, hogy evezz, evezz az élet tengerén / csak ki ne köss a bánat szigetén. Az emlékkönyvmotívum egyébként a beszéd végén konkrétan elő is került, kell-e mondani, millenniumi kiadásban, melybe egy tízéves kislány (égszemű kis tündér, mosolygós és hamis / minek néked emlék, hisz az vagy magad is) megszületendő gyermekei álmainak valóra válásáról eszközölt bejegyzést, úgy, ahogy csak az Elbától keletre fekvő országok miniszterelnökeinek beszédeiben szereplő szöszi tízévesek tudnak ilyet eszközölni. Hasonló poétikai autenticitás és költői erő sugárzott abból a képből is, melyben hősünket, a narrátor-miniszterelnököt egy öregember szólítja meg (kit dédunokája vezetetett - na, hová, banyek? - egy millenniumi zászlóátadásra), hogy beszámoljon neki arról: az ő, mármint a dédnagyapa dédnagyapja még személyesen ismerte a reformkor nagyjait: az aggastyán mintegy rábízta, örökül hagyta miniszterelnökünknek féltett kincsét, a múltat, ahogy annak idején a csepeli munkások is apróbb felajánlásokkal kedveskedtek az üzemükbe nagy számban látogató, változatos vezetéknevű elvtársaknak.

Azokra az állításokra pedig, melyeket Orbán saját kormányának két és fél éves teljesítményéről tett: hogy tudniillik 1998-ban bevezetett új gazdaságpolitikájuknak köszönhetően csökkent volna a gyermekszegénység, és megállt a magyar társadalom kettészakadása, hogy nőtt a közbiztonság, hogy minden harmadik fiatal bejuthat egyetemre vagy főiskolára, hogy a munkanélküliséget lényegében fölszámolták, hogy nyolcezer (!) roma fiatal kap állami tanulmányi ösztöndíjat, sajnos, senkinek nem nyílott alkalma rákérdezni; és így, sajnos, a miniszterelnök sem tudta hitelt érdemlően bizonyítani eme adatok helytálló voltát. De emlékkönyvbe ez is elég.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.