Gárdonyi Máté: Szemben az új pogánysággal (II. János Pál és Kelet-Európa)

  • 2003. október 16.

Publicisztika

Október 16-án lesz 25 éve II. János Pál pápává választásának. Abban az évben - a II. Vatikáni Zsinat reformjait a gyakorlatba átültető VI. Pál, majd a csak 33 napig pontifikáló I. János Pál halála után - immáron másodszor szállt fel a fehér füst a bíborosok pápaválasztó gyűlése, a konklávé végét jelezve, s az ősi szertartásrendnek megfelelően a Szent Péter-bazilika főerkélyéről elhangzott a bejelentés: Habemus papam! Van pápánk! Az összegyűlt rómaiak és a világ legnagyobb meglepetésére a kardinálisok 455 év után ismét Itálián kívüli főpapot választottak Róma püspökének és Szent Péter utódának: Krakkó 58 éves érsekét, Karol Wojtylát.
Október 16-án lesz 25 éve II. János Pál pápává választásának. Abban az évben - a II. Vatikáni Zsinat reformjait a gyakorlatba átültető VI. Pál, majd a csak 33 napig pontifikáló I. János Pál halála után - immáron másodszor szállt fel a fehér füst a bíborosok pápaválasztó gyűlése, a konklávé végét jelezve, s az ősi szertartásrendnek megfelelően a Szent Péter-bazilika főerkélyéről elhangzott a bejelentés: Habemus papam! Van pápánk! Az összegyűlt rómaiak és a világ legnagyobb meglepetésére a kardinálisok 455 év után ismét Itálián kívüli főpapot választottak Róma püspökének és Szent Péter utódának: Krakkó 58 éves érsekét, Karol Wojtylát.

Amennyire a konklávéról kiszivárgott kevés információból kiviláglik, a váratlan döntést befolyásolhatta az a körülmény, hogy az olasz püspökök két fontos kérdésben megosztottak voltak: egyrészt abban, hogy miként vigyék tovább a zsinat utáni reformokat, másrészt abban, hogy a Moro-gyilkosság után milyen vonalat kell követnie az egyháznak az igen kényessé vált olasz belpolitikai helyeztben. De ennél nagyobb súllyal eshetett latba, hogy a 20. század folyamán a katolikus egyház valóban világegyházzá vált, s ezt a változást mindennél jobban reprezentálhatta egy nem olasz pápa megválasztása. "Királycsinálóként", vagyis a lengyel főpap legfőbb támogatójaként azt a Franz König bécsi bíboros-érseket szokták emlegetni, aki részben egyházmegyéje földrajzi adottságai miatt, részben a Nemhívők Pápai Tanácsának elnökeként viszonylag sokat utazott a keleti tömb országaiba, hivatalos és nem hivatalos küldetésekben (például a Mindszenty-ügy) egyaránt, s így jól ismerte ezen egyházak helyzetét és püspökeit. Nagyra értékelte Krakkó főpásztorának karizmatikus személyiségét, munkabírását, nyelvtudását. Emellett úgy látszott, hogy személye hidat verhet a bíborosi testület "haladóknak" és "konzervatívoknak" mondott csoportjai közé, hiszen Wojtyla egyrészt a zsinat lelkipásztori szemléletének híve volt, sőt maga is részt vett a nagy jelentőségű Gaudium et spes lelkipásztori konstitúció kidolgozásában, másrészt később, a születésszabályozás körüli vitában a tradicionálisabb álláspontot képviselte.

H

Az új pápa bemutatkozó beszéde elején újabb meglepetést keltett, amikor azt a köszöntést használta, ami a Habsburg Birodalom volt országaiban máig él, az Örök Városban azonban a 18. század óta nem dívott: Sia laudato Gesú Cristo! Dicsértessék a Jézus Krisztus! II. János Pál ezzel a sajátos közép-európai hagyománnyal lépett a nyilvánosság elé, s ennek fényében joggal felvethető a kérdés, hogy a katolikus egyház legfőbb pásztoraként az elmúlt negyedszázad alatt megfogalmazott-e olyan tanítást, mely speciálisan Közép- és Kelet-Európa népeinek szól. Hangsúlyozottan tanításról és nem politikáról beszélünk, mert igaz ugyan, hogy II. János Pál politikus pápának tekinthető, amennyiben következetesen hozzászól a világ dolgaihoz, s nem pusztán saját híveit szólítja meg, ám megnyilatkozásai - mindenekelőtt immár száz fölé emelkedett utazásai során elmondott beszédei - hangsúlyozottan vallási-etikai s nem aktuálpolitikai jellegűek.

A Keletről jött pápa megválasztása sokakban felvetette a kérdést, vajon miként fog viszonyulni a Szentszéknek XXIII. János által ötletszerűen megkezdett, majd VI. Pál idején valódi diplomáciai tevékenységgé fejlesztett "keleti politikájához". Röviddel székfoglalása után a pápa fogadta az ukrán görög katolikusok római száműzetésben élő nagyérsekét, Szlipijt, aki arra ösztönözte őt, mint "szláv a szlávot", hogy szakítson a VI. Pál pápa alatt követett, s a nagyérsek szerint "hamis alapokon nyugvó" dialógussal, úgy a kommunista kormányok (Ostpolitik), mint a moszkvai patriarchátus (ökumenizmus) vonatkozásában. A pápa egyik kérésnek sem tett eleget, hiszen rövidesen azt az Agostino Casarolit tette meg államtitkárává, akit a tárgyalásokra és a "kis lépésekre" épülő Ostpolitik "építőmesterének" szoktak titulálni, pápai programjának egyik pillére pedig éppen az ortodoxiával való kiengesztelődés szolgálata lett, abból a teológiai megfontolásból kiindulva, hogy a kereszténység az ókortól kezdve "két tüdővel lélegzik", vagyis a görög és a latin egyház hagyományából merít ihletet. Persze II. János Pálnak sem a létező szocializmus valódi mechanizmusairól, sem a moszkvai patriarchátus totális állami ellenőrzése felől nem voltak illúziói. A VI. Pál-féle irányvonal továbbvitele pusztán abból a belátásból fakadt, hogy a hitélet beszűkült kereteinek tágítása vagy legalább fenntartása a gyakran szélmalomharcnak tűnő tárgyalásokkal mégiscsak a megmaradt híveket szolgálja, illetve hogy az igen fáradságos katolikus-ortodox párbeszédnek a távlata szélesebb kell legyen, mint ami az orosz egyház megnyomorított állapotából aktuálisan következik.

A Szentszék korábbi diplomáciai tevékenységének folytatása mellett egyház és kommunizmus viszonyában különös jelentőségre tettek szert II. János Pál lengyelországi útjai (1979, 1983, 1987). A lengyel kormány - mind a szükségállapot bevezetése előtt, mind utána - mindahányszor igen kényes helyzetbe került, hiszen a lengyel pápa hazalátogatásának hatása legalábbis kétesélyes volt: hozzájárulhatott a rendszer stabilizálásához, ám erősíthette a társadalmi ellenállást is. A pápa azonban sikeresen elkerülte mind azt a csapdát, hogy a rezsim bábja legyen, mind azt, hogy a politikai felbujtás vádját varrják a nyakába. Beszédei hangsúlyozottan lelkipásztori jellegűek voltak, ügyelt a nemzetközi protokoll betartására, bár azt sem tette soha kétségessé, hogy melyik oldallal szimpatizál. A pápa a súlyos korlátozások között és a szabadság híján élő honfitársaihoz autonóm módon szólt, s ezzel megerősítette a lengyel egyháznak mint a nemzeti öntudat őrzőjének kétszáz éves tradícióját. Az is egybeesett a pápa szándékával, hogy ebben az időszakban a katolikus egyház, a "szelíd erő" jelentette a menedéket a rendszerkritikus lengyel értelmiség számára, megerősítve a "szabadság kis köreit" a totalitárius rezsimben. Nyilván a diktatúráról szerzett személyes tapasztalatai is közrejátszottak abban, hogy II. János Pál meggyőződésévé vált: a vallás- és lelkiismereti szabadság az emberi szabadságjogok amolyan lakmusz-papírja, s ahol ez sérül, ott a többi is csak a hangzatos jelszavak szintjén létezik. Egyébként annak deklarálása, hogy a katolikus egyház saját működési szabadságát összekapcsolja a vallás- és lelkiismereti szabadság egyetemes eszméjével, új fejleménynek volt tekinthető a II. Vatikáni Zsinaton, az elfogadásához - úgy tűnik - hozzájárult a kötelező ateista propagandától és egyházüldözéstől sújtott kelet-európai egyházak sorsa.

H

A kelet-európai népek és egyházak szabadságának visszaszerzése mellett II. János Pál legalább ilyen fontos kérdésnek tekinti, hogy ezek a népek és egyházak miként fognak visszatérni az általa vizionált "közös európai házba", illetve mivel fogják gazdagítani a katolikus világegyházat. E két szempont a pápai tanításban elsősorban spirituális tartalommal bír. König bíboros már 1976-ban arról beszélt egy interjúban, hogy a szekularizált nyugati társadalomnak jót tenne az intenzívebb kapcsolat a szerinte az elnyomás ellenére is dinamikusabb kelet-európai - katolikus és ortodox - egyházakkal. Maga a pápa 1985-ben éppen azért nyilvánította Európa védőszentjeivé Szent Cirillt és Metódot, a "szlávok apostolait", hogy erre a lehetőségre felhívja a figyelmet. A kommunizmus bukása után azonban világos lett, hogy a volt keleti tömb országaiban a szekularizáció ugyanolyan erős gyökeret vert, mint Nyugat-Európában, s a keletről jövő egyházi megújulás esélye igencsak kérdésessé vált. Szintén kevés eredménye lett annak a pápai törekvésnek, hogy az Európai Unió ne csak gazdasági és érdekközösségként határozza meg önmagát, hanem figyeljen keresztény gyökereire is. Ezzel kapcsolatban vita folyt arról, hogy az európai alkotmány preambuluma utaljon-e kifejezetten Istenre és a keresztény tradícióra. A végül elfogadott, az állam szigorúan laicista megközelítését preferáló szöveggel szemben többen a - természetesen szintén világi államot konstituáló - lengyel alkotmánynak ilyen utalásokat tartalmazó bevezetőjét ajánlották mintának. A pápa a kudarccal kapcsolatban legújabban úgy nyilatkozott, hogy a keresztényeknek továbbra is feladatuk "reményt táplálni az új Európa iránt". E nehézségek ellenére II. János Pál az EU bővítését pozitív folyamatként és történelmi lehetőségként ítéli meg a régi és az új tagok számára egyaránt. Erről szólt 1999-ben a lengyel parlament előtt elmondott beszédében, és hasonló álláspontot képviselnek a tagjelölt országok püspöki karai is. A pápa ugyanakkor a régebbi tagországokat nagylelkűségre ösztönözte nemcsak az újonnan jelentkező államok iránt, hanem - elítélve az Európában újra erősödő idegenellenességet - azon egyének iránt is, akik az unió "ajtaján kopogtatnak". A pápa szeme előtt ugyanis olyan Európa lebeg, amely befogadó közösségként funkcionál.

H

1989 után a pápa arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy a diktatúra szorításából kiszabaduló helyi egyházaknak lelkipásztori látogatásai során eligazítást adjon az újonnan jelentkező társadalmi kérdésekben. 1991. augusztus 20-án, a budapesti Hősök terén elmondott beszédében arra kereste a választ, hogy mi a katolikus egyház feladata a megváltozott politikai-gazdasági környezetben. Mindenekelőtt az, mondta II. János Pál, hogy kitartóan tanúskodjon a rábízott tanításról. Majd így folytatta: "Az egyház nem úgy jelentkezik mint hatalmi központ a társadalom fölött vagy mellett, hanem mint a szolgálat helye, ahová kivétel nélkül bárki szabadon fordulhat." A pápa a feladatok sorában külön is kiemelte az egyház szociális elkötelezettségét. A kelet-európai átalakulás esetében ez a felhívás azzal a figyelmeztetéssel társult, hogy a nyugati formák túl gyors adaptálása veszélyt jelenthet, mert felerősítheti a társadalmi feszültségeket. Ami az egyház hozzájárulását illeti a társadalom problémáinak megoldásához, megállapítható, hogy ma már a Szentszék nem preferál egyetlen társadalmi berendezkedést vagy közgazdasági modellt sem mint egyedül üdvözítő megoldást, ahogy például az 1930-as években XI. Piusz pápa tette az úgynevezett korporativizmus ajánlásával. A katolikus egyház szociális tanítása manapság arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberek közötti szolidaritás mint társadalomszervező elv előnyt kell hogy élvezzen a financiális szempontokkal szemben. Ebből a perspektívából érthető meg, hogy II. János Pál miért tekinthető nemcsak a marxista kollektivizmus kritikusának, hanem legalább annyira a liberális kapitalizmusénak is: amint ugyanis az 1988-ban megjelent Solicitudo rei socialis kezdetű enciklikájában fogalmazott, mindkettő az embereket pusztán eszköznek tekintő "imperializmus tendenciáját hordozza magában", s ezért súlyosan veszélyezteti az emberi személy méltóságát.

A Jugoszlávia szétesését kísérő etnikai konfliktusra reagálva a pápa határozottan felemelte szavát az újjáéledő nacionalizmus és ennek vallási megfelelője, a felekezetiség (konfesszionalizmus) ellen. A nacionalizmusról 1994-ben a Szentszékhez akkreditált diplomaták előtt ezeket mondotta: "Új pogányság, a nemzet bálványozása előtt állunk... A katolikus egyház nem fogadhatja el ezt a szemléletet, hiszen mivoltánál fogva egyetemes és mindenki szolgálatára küldetett. Sohasem azonosul egyes nemzeti közösségekkel, hanem minden nemzetet, fajt és kultúrát befogad... Valahányszor tehát a nyugati vagy a keleti kereszténység a nacionalizmus eszközévé silányul, szívében megsérül és terméketlenné válik." Ugyanilyen egyértelműen hívta fel a pápa a térség vallási közössségeit a felekezeti ellentétek meghaladására, vagyis arra, hogy az őket körülvevő világot ne valamifajta "katolikus érdek", "ortodox érdek" vagy "mozlim érdek" szűk perspektívájában szemléljék. Ezek a megnyilatkozások illeszkednek II. János Pál azon missziójához, amellyel folytatja elődeinek a béke érdekében kifejtett tevékenységét, úgy a szokásos hithirdetésben és a diplomáciai tevékenységben, mint az egészen széleskörűen érelmezett vallásközi párbeszéd terén, amelynek szignálja a világvallások imatalálkozója volt 1986-ban Assisiben. Az utóbbi időben, mindenekelőtt Szerbia bombázása és az iraki krízis kapcsán azonban arra figyelhettünk fel, hogy a pápa a korábbi egyházi megnyilatkozásoktól eltérő felfogást vall a háborúról és a béketeremtés esélyeiről. Az 1993-ban közzétett Katolikus Egyház Katekizmusa még az igazságos háború tradicionális álláspontját képviselte, megengedhetőnek tartva "a jó és békeszerető oszágok számára utolsó lehetőségként a védekezést". Szerbia és Irak esetében azonban a NATO és az Egyesült Államok érvei az "igazságos háború" mellett süket fülekre találtak a pápánál, aki az elméleti megfontolásokkal és kimunkált érvekkel következetesen a háború áldozatait és az egyszerű polgárok szenvedéseit szegezte szembe. Szeptember 11. után hasonló eréllyel tiltakozott az ellen, hogy a terrorizmus elleni harcot a kereszténység és az iszlám konfliktusaként, új keresztes háborúként értelmezzék. Így II. János Pál szavai mindenképpen kritikusnak tekinthetők az USA vezetésével kiépülő "új világrenddel" szemben.

A szerző katolikus egyháztörténész.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.