Sausic Attila

Hitler, Putyin és a Nyugat

Analógiák és különbségek

Publicisztika

„Kemény alternatíva előtt állunk: lesújtunk, vagy előbb-utóbb megsemmisítenek minket […]. Ellenfeleink kis férgek. […] Propagandisztikus ürügyet szolgáltatok a háború kirobbantásához, és mindegy, hihető lesz-e. A győztest nem kérdezik később […]. Az erősebbnek van igaza.”

Talán Vlagyimir Putyin készítette fel így az orosz hadvezetést az Ukrajna elleni támadásra? Nem, a jegyzetfoszlányok Adolf Hitler – nem nyilvános, tábornokainak 1939. augusztus 22-én, jó egy héttel Lengyelország lerohanása előtt tartott – beszédét rekonstruálják. A háború megindítására okot adó megfontolás és a lengyelekkel szövetséges nyugati hatalmak minősítése azonban származhatott volna Putyintól is, őszinteségi rohamában ő is elismerhette volna a támadásra szolgáló ürügy – a „nácitlanítás” és a „demilitarizáció” – mondvacsinált voltát.

Pár nappal később a Wehrmacht főparancsnoka, Wilhelm Keitel így vázolta a „Führer” felfogását egyik tábornokának, hogy eloszlassa annak aggodalmait a világháború veszélyével kapcsolatban: „A francia elzüllött, pacifista nép, az angolok túlságosan dekadensek […], Amerika pedig soha nem küldene akár egyetlen katonát is Európába.” Ha nem is a konkrét megfogalmazás, de a szemlélet aligha különbözik attól, ahogyan Putyin vélekedett ellenfeleiről.

Mindkét agresszor derűlátása tapasztalatokra támaszkodhatott: Hitler akkor már túl volt Ausztria, a Szudéta-vidék és Cseh- és Morvaország többi részének megszállásán, Putyin pedig – mintegy nyolcvan évvel később – a Krím bekebelezésén és a donbaszi beavatkozáson anélkül, hogy a nyugati hatalmak bármi érdemlegeset tettek volna ellenük.

Mindketten etnikai és történelmi szempontokat hangoztattak, a kisebbségek „védelmével” igazolták a nemzetközi jog és a fennálló határok semmibe vételét: az osztrákok éppúgy nem léteztek Hitler, mint az ukránok Putyin számára, az oroszokat éppúgy „elnyomták” Ukrajnában, mint a németeket Csehszlovákiában.

Hasonlít egymásra a két konfliktus háttere is. Mind Hitler, mind Putyin egy történelmi traumát, „nemzeti tragédiát” dolgozott fel a maga módján: előbbi a versailles-i békediktátumot, utóbbi pedig a szovjet birodalom széthullását. Putyin geopolitikailag garantálni kívánt „biztonsági érdeke” is összevethető Hitler „életterével”, az egykori „orosz földek” visszaszerzésének szándéka pedig a „Heim ins Reich” szlogenjét, az elvesztett német birodalmi területek „hazahozatalát” idézi.

A Hitler–Putyin-analógia szolgálhat publicisztikai vagy propagandisztikus fogásként, de alkalmas lehet történelmi segédeszközként is annak megítéléséhez, milyen mulasztásokat követett el Ukrajna kapcsán a Nyugat, a jövőt tekintve pedig ahhoz, mi tanácsos és mi nem Putyinnal szemben.

Két logika

Németországban ritkán emlegetik ezt a párhuzamot – pár hónapja Sönke Neitzel hadtörténész vetemedett erre –, amit magyaráz az önmagában helyes közfelfogás, hogy Hitler egyedi jelenség, akinek bűntettei senkiéhez sem mérhetők. Putyin valóban nem Hitler, bár furcsa lenne érdemének tekinteni, hogy – legalábbis egyelőre – kevesebb vér tapad a kezéhez. A diktátor és a diktatúra logikája viszont nyomon követhetően azonos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.