Szira Judit

Kaliforniában a fű kövér

A kannabiszliberalizáció mérlege hat év után

  • Szira Judit
  • 2022. október 19.

Publicisztika

Marihuána-kistermelők, az iparágban dolgozó munkások és cégtulajdonosok gyűltek össze 2021. január elején a kaliforniai főváros, Sacramento törvényhozásának épülete előtt. Pár héttel korábban még levélben igyekeztek felhívni a kormányzó figyelmét: válságban van az ágazat, csak komoly adócsökkentés mentheti meg a csődtől a kistermelőket. 

Több tucat termelő és a kannabiszlegalizáció egykori szószólói írták alá a segítségkérő beadványt, de hiába panaszolták, hogy nem győzik a versenyt a még mindig sokkal erősebb illegális termesztői és kereskedői hálózatokkal. Pár héttel később kétségbeesésükben az utcára vonultak.

Hosszú út a büntetlenségig

A marihuána legalizálásáról szóló első népszavazást 2010-ben tartották Kaliforniában, de akkor a próbálkozás még kudarcot vallott. A 2016-os elnökválasztással egy időben tartott második referendumon azonban megszavazták a legalizálást a kaliforniaiak. Az eredmény hitelesítésének pillanatától kezdve a kannabisz birtoklása, fogyasztása és termelése megszűnt büntetendő cselekménynek lenni, 2018. január 1-jétől pedig már szabadon lehet árulni is a füvet.

A kampány idején az ellenzők azt hangoztatták, hogy a legalizálás veszélyes lépés, megnő a fogyasztók száma, könnyebben rászoknak majd a fiatalok, romlik az iskolai teljesítményük, több lesz a közlekedési baleset, és a legalizálás aláássa a közmorált is. A támogatók a közegészség és közbiztonság javulásával kampányoltak; erős iparágban bíztak, komoly állami adóbevételt reméltek, és a feketepiac megszűnését vagy legalábbis látványos visszaszorulását várták.

Úgy tűnik, az ellenzők és a legalizálás támogatói is tévedtek.

Az ellenzők rémálmai a betépett iskolások ezreiről nem váltak valóra. A közúti balesetek terén árnyaltabb a kép. A szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA adatai szerint a marihuána az alkohol után a második azon szerek listáján, amelyek a balesetekben szerepet játszanak. Az elmúlt tíz évben általában is növekedett a drogok szerepe a közúti balesetekben, köztük a marihuánáé is. Nehéz azonban tisztán látni, hogy mi okozza ezt, mivel a beszívott és balesetet okozó sofőrök több mint fele ivott is, mielőtt autóba ült. Tény az is, hogy míg a legalizálást követő hónapokban 4 százalékkal nőtt a közúti balesetek száma, a növekedés később csökkent.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk