Kinek a botránya? - A teheráni holokauszttagadó konferenciáról

  • Gadó János
  • 2006. december 21.

Publicisztika

Az előző holokausztot azért kell letagadni, hogy el lehessen követni az újabbat - nagyjából így összegezhetők az Izrael eltörlését szorgalmazó és atombombát barkácsoló iráni elnök törekvései.

Az előző holokausztot azért kell letagadni, hogy el lehessen követni az újabbat - nagyjából így összegezhetők az Izrael eltörlését szorgalmazó és atombombát barkácsoló iráni elnök törekvései.

A holokauszt erkölcsi botránykő. Ahol ezt elismerik, ott a zsidók maguk a megtestesült áldozatok, s így támadhatatlanok. A holokauszt emlékezete olyan, mint az adósságlevél, de rosszabb annál: olyan adósságot őriz, ami megfizethetetlen. A zsidók adósai vagyunk, hetedíziglen. Ahhoz, hogy ismét nyugodt lelkiismerettel ronthassunk rájuk, ezt az erkölcsi adósságot el kell törölni. Tűrhetetlen, hogy mi vagyunk a bűnösök! Azt akarom, hogy megint ők legyenek a bűnösök!

Nagyjából ez a lelki mechanizmus működteti a holokauszttagadást.

Az arab/iszlám világban elterjedt vélekedés szerint: 1. holokauszt nem volt, azt a cionisták találták ki; 2. a holokausztot a cionisták követik el a palesztinok ellen.

Erre az "érvelésre" - bármennyire abszurd - nagyon sokan fogékonyak, mert egyszerre két irányból dolgozza le a tartozást a zsidókkal szemben: 1. mi nem tettünk velük semmi rosszat, tehát nem tartozunk nekik; 2. ők nagyon sok rosszat tettek, tehát ők tartoznak nekünk. Hiába, hogy a két állítás logikailag kioltja egymást, a lelki terheken mind a kettő könnyít, s ez a fontosabb.

Az első állítás antiszemita, így a nyugati világban szalonképtelen. A második állítás anticionista, ezért ugyanitt elfogadott (noha nem hegemón). A második állítás roppant egyszerű és praktikus: a zsidók egy holokausztot kaptak, egyet adtak - nem tartozunk egymásnak semmivel. Noha ezt kimondani nem merik, nyilvánvalóan ez az üzenete az Izraelt a hitleri Németországgal, izraeli politikusokat náci vezérekkel, a palesztinokat a varsói gettó harcosaival egybevető írásoknak, rajzoknak, szónoklatoknak. Politikailag korrekt holokausztrelativizálás ez, rendkívül divatos "progresszív" baloldali körökben. A direkt holokauszttagadás ugyanakkor tűrhetetlen, művelője persona non grata minden valamirevaló nyugati társaságban.

A Teheránban tartott holokauszttagadó konferencián (december 12-13.) nem fogalmaztak meg új gondolatokat, csak épp legmagasabb állami szinten ismételték meg azt, amit eddig újságban, tévében, rádióban, mecsetben hangoztattak. Elfogadott, nagy súllyal jelen lévő ideák jutottak végre a legmagasabb szintű hivatalos elismeréshez. A jéghegy csúcsa merült fel a vízből, amint az régen várható volt.

*

Az arab/iszlám világ legnagyobb részén ugyanis az antiszemitizmus minden formája szalonképes. Ahogy Bernard Lewis, az egyik legismertebb iszlámkutató írja: "1933 után a náci Németország és különböző fedőszervei összehangolt és összességében meglepően eredményes erőfeszítéseket tettek, hogy az európai stílusú antiszemitizmust elterjesszék az arab világban. A Palesztináért folytatott küzdelem nagyban megkönnyítette a történelem antiszemita értelmezésének elfogadását, és egyeseket arra sarkallt, hogy a Közel-Kelet (és a világ) minden bajáért titkos zsidó összeesküvéseket okoljanak. Ez a felfogás áthatotta a nyilvános diskurzus nagy részét a régióban, beleértve az oktatást, a médiát és a szórakoztatóipart." (What Went Wrong?, London, 2002.)

Minderre remek példa az egyiptomi állami televízió Ló lovas nélkül című, 41 részes szappanoperája. Ennek egyik fő motívuma a szakállas, kalapos zsidók szüntelen praktikája, akik igyekeznek megakadályozni, hogy Cion bölcseinek jegyzőkönyve eljusson az igazságra szomjúhozó iszlám tömegekhez. (Az írástudatlanság gondjaival küszködő arab világban a televízió jelentősége óriási.) Miután Egyiptom az arab világ első számú kulturális exportőre, a sorozat hatása nem korlátozódik egy országra.

A populáris tévésorozat - példájaként a "lesüllyedt kultúrjavaknak" - természetesen a hosszú folyamat utolsó állomása, melynek során egy gondolat az elittől eljut a tömegekig. Az elit azelőtt és azóta is szorgalmasan teszi a magáét. Amikor 1998-ban Párizsban a holokauszt tagadásáért bíróság elé állították Roger Garaudyt, az iszlám hitre tért egykori marxista dogmatikust, az arab országok elitje a szolidaritás gesztusaival halmozta el őt. Támogatásáról biztosította a Palesztin Írószövetség, a bejrúti ügyvédi kamara, Jordánia parlamenti ellenzéke és a szíriai főmufti. Az Egyesült Arab Emirátusokban és Katarban gyűjtést rendeztek számára: az előbbi helyről az uralkodó felesége 50 ezer dollárt küldött. Egyiptomban még ugyanabban az évben hősnek kijáró tisztelettel fogadták: Faruk Hoszni kulturális miniszter látta vendégül, a kairói könyvvásáron tartott előadást, interjút adott az Al Ahram című félhivatalos lapnak, a televíziónak, s maga az ottani főmufti jelentette ki, hogy minden moszlimnak támogatnia kellene őt. A másik jeles holokauszttagadó, Ernest Zündel könyvét (Did Six Million Really Die?) szintén kolumnás cikkben ismertette az Al Ahram.

Mindebből érzékelhető, hogy a holokauszt-tagadás vagy -relativizálás félhivatalos álláspont az arab/iszlám világban: a közélet fórumain domináns vélekedésnek számít, miközben nyugati használatra szánt, kincstári, angol nyelvű szövegekben kerülik a témát. A nyugati elvárások és saját radikális tömegeik között vergődő arab politikai elitek régen kialakították már azt a kettős beszédet, amely fennmaradásuk záloga: angolul konszenzuskeresés, arabul bűnbakkeresés. (Az arab és iráni médiát angolul szemléző honlapok bőséges válogatást adnak az itt cirkuláló vérvádakról, összeesküvés-teóriákról és hasonlókról: www.memri.org; www.pmw.org.il.)

Ezt a játékszabályt a közelmúltig a nyugati média túlnyomó része is tiszteletben tartotta: úgy tett, mintha csak az angol verzió létezne, és az arab/perzsa változatról nemigen vett tudomást. Az ok kézenfekvő: ha a fent leírt, nyilvánvaló gyűlöletorgiáról tudósítanának, többé nem maradhatnának közömbösek. Márpedig az arab/ iszlám társadalmak mélyen gyökerező előítéleteivel harcba szállni nem kecsegtető vállalkozás (lásd a dán Mohamed-karikatúrák esetét).

Mindkét félnek jól felfogott érdeke volt tehát, hogy ezeket a játékszabályokat betartsa. Az iráni elnök (valamint a hatalomra került Hamasz, Hezbollah és társaik) épp ezt a hallgatólagos megállapodást rúgták fel. "Ide nézzetek, mi nyíltan tagadjuk ám a holokausztot, és hirdetjük Izrael elpusztítását! Ne tegyetek úgy, mintha nem látnátok!"

A Nyugat kínos helyzetben van: nemcsak azért, mert a legnagyobb nyíltsággal köpik le alapvető normáit. Azért is bajban van, mert a politikailag korrekt anticionizmus és vállalhatatlan antiszemitizmus között néha nagyon kicsi a különbség. Izrael "válogatás nélkül gyilkol", "tömeggyilkos", "népirtó" stb. - így a nyugati média és közvélemény "progresszív" elemei. "Hiszen én is ezt mondom: a zsidók népirtók, gyerekgyilkosok, összeesküvők! Miért nem álltok mellém?" - méltatlankodik és provokál az iráni elnök, aki nem képes vagy nem akarja az anticionista és az antiszemita nyelvet megkülönböztetni.

A nyugati nyilvánosságban feltétel nélkül elítélték a teheráni konferenciát. Ez a felszín. Hogy a felszín alatt mi van, arról eddig nem sok szó esett. Ameddig ez így marad, addig nem is változik semmi.

A szerző a Szombat c. folyóirat szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.