Soós Károly Attila

Lyukas zsebbel avagy miért fizet sokat a hitelért az Orbán-kormány?

  • Soós Károly Attila
  • 2020. június 15.

Publicisztika

Litvánia messze van, és nemrégiben még szegény kis szovjet köztársaság volt; aligha jutott volna eszünkbe Magyarországot hozzá hasonlítani. Lényegében ma is hasonló a helyzet, csak fordítva.

Az ország egy lakosra jutó GDP-je (vásárlóerő-paritáson számolva) 1995-ben 64 – és még 2010-ben is csak 93 – százaléka volt a miénknek; tavalyelőtt viszont már 14 százalékkal meghaladta azt. Nem kevésbé irigylésre méltó a litván kormány költségvetési gazdálkodása, amely tükröződik hitelképességi mutatóiban, és – ami a lényeg – fontos gazdasági következményekkel jár.

Persze a 2008-ban kezdődött gazdasági válság az ő hitelképességüket is megtépázta. Náluk azonban ez már egyértelműen a múlt. A három nagy hitelminősítő intézet közül a Fitch Ratingsnél elérték a válság előtti szintet, a Moody’snál egy, a Standard and Poor’snál két fokozatot javítottak is rajta, és mindháromnál a „fölső közepes fokozat” három osztályzatának valamelyikén állnak. Ezt – például a Standard and Poor’s által tavaly februárban adott minősítéshez fűzött indoklás szerint – a gyors növekedés mellett „fegyelmezett költségvetési politikájukkal” vívták ki. Nevezetesen, a két válság közötti időszakban, 2014–2019-ben a költségvetés átlagos többlete a GDP 0,1 százaléka volt.

Bruttó és nettó

Nálunk ugyanebben az időszakban a GDP 2,2 százaléka volt az átlagos hiány. Orbán az idei évértékelőjén fogadkozott, hogy az ilyen, „hitelre alapozott” gazdálkodást hamarosan megszüntetik. Igen, csak ezt épp a már mögöttünk lévő válságközi időszakban kellett volna megtenniük (Gyurcsányék is könnyebben kezelhették volna a 2008-ban kezdődött válságot, ha nem költekeztek volna túl 2005–2006-ban).

Varga Mihály megszámolta, hány kormány van a Mercedesben

Varga Mihály pénzügyminiszter, aki valójában ortodox gazdaságpolitikát vinne

Fotó: MTI/Ujvári Sándor

Azt ugyan Orbánék sem tudhatták előre, hogy most orkánerejű válság jön, de felelősen gondolkodó kormány számára az is elég lett volna az óvatossághoz, a rosszabb időkre való tartalékoláshoz, hogy előre lehetett látni a konjunktúra jelentős romlását – azt pedig minden kicsit is hozzáértő előre látta. Figyelmeztettek maguk a hitelminősítők is. Például a Fitch tavaly augusztusban úgy döntött, nem javít a minősítésünkön, és ezt a „prociklikus politikával” indokolta. (Így nevezzük a jó konjunktúra ellenére folytatott deficites gazdálkodást.) Ehhez a Standard and Poor’s egy korábbi, tavaly februári kommentárja a szakpolitikai döntések kiszámíthatatlanságát és a magas államadósságot is hozzátette.

Világos, hogy a deficiteket halmozó pénzszórásnak köszönhetően maradt magas az adósság. Manapság a kormánypropaganda többet beszél az államadósság Orbán-kormány által megvalósított csökkentéséről, mint beszélt 60 évvel ezelőtt a vas, az acél és a gépek országának megteremtéséről. De ne dőljünk be neki! A 2010-es kormányváltáskor magas volt a (Magyar Nemzeti Bank számláin őrzött) állami devizatartalék, amelyet természetesen hitelekből finanszíroztunk.

E hitelek visszafizetésével csökkent a tartalék meg a bruttó államadósság, de a nettó – a tulajdonképpeni – államadósság nem változott. Az utóbbi 2010-től máig jóval kisebb mértékben csökkent a GDP nagyságához képest, mint amennyivel (a GDP mintegy 10 százalékával) nőtt az állam jövőbeni nyugdíjfizetési kötelezettsége azzal, hogy elkobozta, megszüntette a magánnyugdíjalapokat. Tehát az, amit „államadósságnak” szoktunk nevezni, csökkent, de az állam összes jövőbeni fizetési kötelezettsége nőtt a GDP-hez képest.

A hitelminősítők a mindenkori gazdaságpolitikához és annak eredményeihez igazították az osztályzatainkat. Ezt 2010 előtt – „természetesen” csak a leminősítéseknél – a Fidesz is így látta. 2010 után viszont az ilyen lépése­ket

Magyarország elleni támadásként értékelték.

A föntiek fényében nem meglepő, hogy mi, a legtöbb más országtól eltérően, még 2012 után is kaptunk leminősítéseket. Fölminősítéseket csak a 2010-es évek közepétől adtak nekünk, de csak érdemeink szerint, azaz nem sokat (noha a propaganda a kormány jó munkájának elismeréseként nagyon ünnepelte azokat).

Az unordtodoxia atyja: Matolcsy György,

Az unordtodoxia atyja: Matolcsy György,

Fotó: MTI

A három nagy intézet közül mindmáig csak egynél (a Moody’snál) sikerült a hosszú lejáratú devizaadósságunk minősítését a 2010-es kormányváltás előtti szint fölé (az „alsó közepes fokozaton” belül két osztályzattal, Baa3-ról Baa1-re) javítani. A Fitchnél a kormányváltás előtti szintre (BBB az „alsó közepes fokozaton” belül) sikerült visszakapaszkodni, a Standard and Poor’snál pedig még oda sem (az akkori BBB helyett most BBB– az osztályzatunk). Ehhez még azt kell hozzátennünk, hogy (Litvániától eltérően) a 2008 őszén kezdődött pénzügyi és gazdasági válság előtti szintet egyik minősítőnél sem értük el máig sem.

És itt számolhatunk egy kicsit. Egy most megjelent tanulmány (COVID-19, Fiscal Stimulus, and Credit Ratings, Covid Economics: Vetted and Real-Time Papers, 2020. április 29.) elemzi a kormányoknak a koronavírus-válság kezelése érdekében hozott, költségvetési kiadásokat növelő, bevételeket csökkentő intézkedéseit. A matematikai statisztika eszközeivel kimutatják, hogy a jobb hitelminősítéssel rendelkező kormányok (egyéb tényezők hatását kiszűrve) bátrabbak az ilyen vállalásokban.

Egy fokozattal jobb osztályzat átlagosan a GDP 0,3 százalékával nagyobb adócsökkentéssel, kiadásnöveléssel jár együtt. Ez nem is meglepő, hiszen minél jobb a hitelminősítés, annál alacsonyabb kamattal vehető föl hitel a megnövekvő deficit finanszírozására. És persze jobb minősítéssel a hitelfölvételi lehetőségek „befagyásától”, no meg a hitelezők, köztük netán a főmumus IMF gazdaságpolitikába való beleszólásától is kevésbé kell félni.

A felelőtlenség ára

Azt persze számos más tényező is befolyásolja, hogy egy-egy kormány mekkora összegben vállal ilyen áldozatokat a válság következményeinek enyhítése érdekében, de az itt tárgyalt megfontolás nyilvánvalóan eléggé általános érvényű.

Ezért megkockáztathatunk két becslést.

  1. Először, ha Orbánék a hitelminősítésünket a válság előtti szintre (a Moody’snál négy osztályzattal, Baa3-ról A2-re, a másik két intézetnél egy-egy osztályzattal, BBB-ről BBB+-ra, összesen 6, átlagosan két osztályzattal) visszaemelték volna, akkor most a GDP 0,6 százalékával, 297 milliárd forinttal nagyobb költségvetési intézkedéscsomagot vállalnának a koronavíruskárok mérséklésére.
  2. Másodszor, ha a mostani saját szintünkről Litvániáéra (az egyik hitelminősítőnél négy osztályzattal, a másik kettőnél három-hárommal, összesen tízzel, átlagosan 3,3-del) emelték volna a hitelminősítésünket, akkor 491 milliárd forinttal lenne nagyobb az intézkedéscsomag.

Ezek a becslések finoman szólva is hozzávetőlegesek, de ez nem riaszthat vissza bennünket egy újabbtól. Ebben az állampapírok hozamából (kamatából) indulunk ki. A 10 éves lejáratú litván állampapírok évi átlagos hozama a múlt hónap végén 0,3 százalékon állt. A hozam (amelyet legtöbbnyire amerikai nagymamák nyugdíjalapjait forgató befektetési intézményeknek fizetünk) a minősítésekhez hasonlóan az adós hitelképességének kifejezője, csak épp egy másik „nyelven”.

Orbán Viktor és Varga Mihály görnyed a 2021-es költségvetési terv felett

Orbán Viktor és Varga Mihály görnyed a 2021-es költségvetési terv felett

Fotó: Facebook/Orbán Viktor

A magyar államot ezek az intézmények is sokkal kevésbé biztonságos adósnak tartják a litvánnál. Úgyhogy mi többet fizetünk: nálunk (euróban és forintban is) 2 százalék volt a megfelelő adat. Ezt a (nem az utóbbi egy-két évben kialakult) hozamkülönbséget jogos a teljes, az elmúlt év végén 31,7 ezermilliárd forintnyi államadósságra vetítenünk, amivel 539 milliárd forint éves többlet-kamatkiadást kapunk eredményül. Ennek megspórolásával éppen meg lehetne ötszörözni Rogán Antal propagandaminisztériumának költségvetését, vagy 17 százalékkal (tehát egy 13. és egy 14. havival) lehetne növelni a nyugdíjak összegét.

Én az utóbbi sem tartanám igazán jó ötletnek. Csak arra szeretnék rámutatni, hogy a kormányzati felelőtlenség árát nem milliókban és nem milliárdokban, hanem százmilliárdokban mérik. Mely utóbbiak egy súlyos válságban fájnak leginkább.

A szerző közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.