Még kurtább viszontválasz

Publicisztika

TGM-nek, a közírónak (értelmiséginek), aki azzal az igénnyel ír, hogy meggyőzze, illetve befolyásolja hallgatóságát.
Felcsuti Péter válaszolt Tamás Gábor Miklós válaszára.

Azt írtam
, hogy TGM megszólalásaiból tudható, hogy... Szerintem ebben implicite benne van, hogy más megszólalásait is olvastam. Valóban olvastam, bár a dolog monotóniája miatt csökkenő érdeklődéssel. Néhány évvel ezelőtt az ÉS-ben „Az írástudók antikapitalizmusa” címmel bíráltam őt és másokat ezért a szerintem nagyon vitatható álláspontért.
Egyébként nincs elvi kifogásom a kapitalizmus elvetése ellen (inkább gyakorlati), és nem várok utópiát, pláne kormányprogramot attól, aki ezt megteszi. De ha valaki elvet/bukottként aposztrofál („már meg is bukott” írta valahol) egy társadalmi formációt, jogos igény, hogy valamit mondjon, hogy mi jön/jöhet a helyébe. Ne prófétaként, ne pártelnökként, hanem közíróként (értelmiségiként), aki kimondva-kimondatlanul azzal az igénnyel ír és lép fel rendezvényeken, hogy nézeteiről meggyőzze, illetve befolyásolja az olvasóközönséget/hallgatóságot.
A többi sem feltétlenül stimmel, de apróságokkal nem érdemes foglalkozni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.