Még kurtább viszontválasz

Publicisztika

TGM-nek, a közírónak (értelmiséginek), aki azzal az igénnyel ír, hogy meggyőzze, illetve befolyásolja hallgatóságát.
Felcsuti Péter válaszolt Tamás Gábor Miklós válaszára.

Azt írtam
, hogy TGM megszólalásaiból tudható, hogy... Szerintem ebben implicite benne van, hogy más megszólalásait is olvastam. Valóban olvastam, bár a dolog monotóniája miatt csökkenő érdeklődéssel. Néhány évvel ezelőtt az ÉS-ben „Az írástudók antikapitalizmusa” címmel bíráltam őt és másokat ezért a szerintem nagyon vitatható álláspontért.
Egyébként nincs elvi kifogásom a kapitalizmus elvetése ellen (inkább gyakorlati), és nem várok utópiát, pláne kormányprogramot attól, aki ezt megteszi. De ha valaki elvet/bukottként aposztrofál („már meg is bukott” írta valahol) egy társadalmi formációt, jogos igény, hogy valamit mondjon, hogy mi jön/jöhet a helyébe. Ne prófétaként, ne pártelnökként, hanem közíróként (értelmiségiként), aki kimondva-kimondatlanul azzal az igénnyel ír és lép fel rendezvényeken, hogy nézeteiről meggyőzze, illetve befolyásolja az olvasóközönséget/hallgatóságot.
A többi sem feltétlenül stimmel, de apróságokkal nem érdemes foglalkozni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.