Kürti Emese

Miért állítunk emlékműveket?

  • Kürti Emese
  • 2014. március 6.

Publicisztika

"És a nemzeti eszme domborodjék ki. Meg aztán erő, de persze, akiben nincs, az hiába... Meg szerkezet. Az ősforráshoz kell visszamenni, onnan venni a formát, és azt teletölteni nemzeti eszmével. Mert hiába, az már el van ismerve, hogy azok tudtak a legtöbbet. Az utókor már elismerte. Azok tökéleteset csináltak. Hogy gondoljunk mi arra, hogy jobbat csináljunk? (...) Nemzeti eszme, erő, szellemi képesség! Ez a fő. A többit aztán bízzuk az utókorra."

Szinte kihallani az ünnepélyességet a századfordulós Magyarország legfoglalkoztatottabb emlékműszobrásza, Stróbl Alajos szavaiból, ahogy kis karimájú zöld vadászkalapját tisztelettel megemelte. De az utókorral szemben túlságosan megengedő volt, mert nemcsak a kompetenciájában bízott, hanem abban is, hogy képes lesz majd az általa képviselt - konzervatív - értékeket, mint a tradíció tisztelete és a formai minőség, folyamatosan fenntartani. Ám az utókort ebből a halmazból csak a politikai tartalom: a "nemzeti eszme" érdekli, az már csöppet sem, hogy a tárgy (szobor) kivitelezése milyen esztétikai minőséggel társul, vagyis az, hogy van-e jelenbeli érvényessége, kortársi aktualitása.

A német megszállás emlékműve projektcímen futó Szabadság téri terv körüli diskurzusok (és tiltakozások) nagyjából kimerítették a téma politikai tartalmát, sőt még az esztétikai minőségét is többen kifogásolták, senki sem kérdőjelezte meg azonban az emlékműállítás mint olyan szükségességét. Bár a tervezet anakronisztikus és retrográd jellegét szóvá tették, nem vonták kétségbe a műfaj kortársi létjogosultságát. Majdnem ötven évvel Marcel Duchamp halála után a magyar kultúrpolitika és a magyar közvélemény olyan műfajt támogat a magyar köztéri szobrászat újabb és újabb, botrányos műveinek a megrendelésével, illetve elfogadásával, amely tökéletesen szembemegy a művészet saját átrendeződésének, önreflexiójának kérdéseivel. Magyarán: nem az a gond elsősorban, hogy egy szobor borzalmasan rossz, förtelmes, gyomorforgató, vagy épp ellenkezőleg: kibírhatatlanul negédes és bájos, hanem hogy miért állítunk még mindig emlékműveket. Miért teszünk még mindig úgy, mintha a 20. század eleje óta nem történt volna semmiféle paradigmaváltás a képzőművészetben? Miért hozzuk létre még mindig a 19. századi akadémikus szobrászat figuratív hagyományának és a Kádár-korszak szintén hatalmi erővel legitimált zsánereinek ötvözetét, ezt a legújabb kori vizuális perverziót?

Meggyőződésem, hogy e konzervatív hagyományátörökítés tekintetében nem sok különbség van a "baloldali", illetve a jobboldali kormányok preferenciái tekintetében, de hát most épp az utóbbiak vannak abban a pozícióban, hogy közpénzből rendeljenek meg olyan szobrokat, amelyek miatt csak csukott szemmel lehet elhaladni - például - a Zeneakadémia előtt. A Fidesz-kormány udvari szobrásza, Párkányi Raab Péter legújabb műve (a következő a Szabadság téri lesz) Solti György karmestert mintázza, amint mutatóujjával derűsen kiemelkedik a majdnem kört formázó, csavart és trombitákkal ékes bronzelemek közül, amelyek "keretként" fogják össze az áradó zenét. Párkányi Raab "stíluselemei" néhány szobor tanulmányozása után evidenssé válnak: mindig egy nagyszabású metaforikus elképzelésen alapulnak, majd a kivitelezésben a konvencionálisan (realistán) megalkotott figura különböző testrészeit "szétdobálja" a kompozíció különböző pontjain, hogy a különböző anyag és faktúraminőségeket ütköztetve "modernnek" hasson. A probléma az, hogy sem a Nemzeti Színház előtti sivatagban álló, általa készített hat szobor, sem az összes többi nem nevezhető modernnek vagy kortársnak (ami a kultúrpolitika laza terminológiájában ennyit jelent: biológiailag aktív), mert a kortárs művészet problémái nem ezek.

Ezek a művek - Konok Péter kifejezését kölcsönözve - olyan "premodern díszek", amelyek a magyar szobrászat (mint a képzőművészet legmerevebb "ága") történeti progressziójának ellenében, a "közérthetőség", "szerethetőség" fogalmai, vagyis a kollektív tudatra irányuló politikai manipuláció anakronisztikus tárgyi elemeiként sajátítják ki a demokratikus közteret. Dekorációs funkciójuk van "a nemzeti eszme" kiüresedett terminusának védelme alatt, így senki nem meri megkérdőjelezni (a "baloldalon"), hogy emlékezetpolitikai funkciójuk valóban szükséges. A "szoborgyalázás" bűntette független a tartalomtól vagy a szobor esztétikai minőségétől: a konszenzus szerint ha már felállították, a szobornak mágikus funkciója van, tehát védendő. Az, hogy a kortárs művészet egyik jellegzetessége a médiumról való gondolkodás, a tradícióhoz való kritikus viszony és az öndefiníció szükséglete, itt nem is kérdés, mint ahogy az sem, hogy miért kellene kegyeletesnek lenni egy irreleváns, nem kívánt és a közre erőszakolt tárggyal szemben.

A "nemzeti eszme" és a centralizáció együttese pedig kitermeli a maga produktumait: nem nehéz észrevenni, hogy a kormány szoborállítási szenvedélyét a Magyar Művészeti Akadémia elégíti ki. Párkányi csak fiatalsága miatt (46 éves) nem tag, de már 1998-ban megkapta az MMA arany oklevelét. Mestere pedig az MMA-tag Melocco Miklós, akinek figuratív dagályossága minden szobrászati zsűri elnöki posztját biztosítja jelenleg számára, így például a Szabadság téri emlékmű és a Kossuth térre reprodukálandó Andrássy-szobor esetében is. (Utóbbi kivitelezője a szintén MMA-tag Bencsik István szobrász művészeti kft.-je.)

Szintén az akadémia képzőművészeti tagozatába (melynek egyetlen nőtagja sincs) tartozik a kárpátaljai Nagy János, akinek jelenleg a Szász Jenő számára alapított Nemzetstratégiai Intézet leginkább nyitott részében, a Kárpát-haza Galéria nevű helyen rendeztek kiállítást. (A megnyitón Szász Jenő "megemlítette, hogy éppen a kiállítás napján szentelte fel a galériát Erdő Péter bíboros úr".) A Párkányi-féle álmodernséghez hasonlóan Nagy János bronzszobrai is csak egy lépésre távolodnak el az akadémikus szobrászattól. Szürkemarha hátán éppen fennmaradó meztelen figura egyensúlya, ágaskodó, kicsavarodó testű lovak - megannyi egyéni kihívás a szobrászat, ha nem is a művészet számára. Megint az MMA honlapját idézem: "Nagy János műveinek értő elemzésével Szemadám György, a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának vezetője szolgált. Megállapította, hogy Nagy János is azok közé a művészek közé tartozik, akik úgy vélik, a kortárs magasművészet képviselőinek a magyarság képzőművészeti formavilágának és motívumkincsének ősi örökségét kutatva az ősi sztyeppei nomádok világáig el kell merészkedniük." Ebből az egészből azonban csak annyi derül ki, hogy létezik egy minden hatalommal megtámogatott, párhuzamos világ, amelyet nem a kormány és nem az MMA hozott létre, de még senkinek sem volt bátorsága lebontani.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.