Juhász Attila-Krekó Péter

Minek nevezzelek?

A szélsőjobboldal fogalmáról

  • Juhász Attila
  • Krekó Péter
  • 2010. április 29.

Publicisztika

Egy férfi és egy nő ül a bárban. - Lefeküdne velem egymillió dollárért? - kérdi a férfi. - Persze - vágja rá a nő. - És ezer forintért? - Dehogy. Mit képzel, ki vagyok én? - Azt tisztáztuk, hogy ki maga, most már csak az árról tárgyalunk.

Ez a vicc jutott az eszünkbe arról a kérdésről, hogy vajon lehet-e szélsőségesnek nevezni a Jobbikot. Meglehetősen abszurdnak tűnik ugyanis nem szélsőségesnek nevezni azt a pártot, amelynek egyik - egyébként már jogerősen feloszlatott - háttérszervezetéről, a Magyar Gárdáról azt állapította meg a rendőrség, hogy annak "nyíltan vállalt célja az állam rendfenntartó monopóliumának megtörése".

Persze a kérdés nem ilyen egyszerű, a Jobbik politikájának többféle értelmezési lehetősége van. Az elmúlt hónapokban indult is vita ebben a témában: előbb Tóth Csaba (Demokrácia, kirekesztés, lócitrom, Népszabadság, 2009. november 5.) és Debreczeni József (Demokratikus lócitrom, Népszabadság, 2009. október 28.; A világ legfurcsább politológusa, Népszabadság, 2009. november 13.), majd Mészáros Tamás (Tudatlanok, Népszava, 2010. április 17.) és Török Gábor (Miért tart gyávának Mészáros Tamás?, torokgaborelemez.blog.hu, 2010. április 17.) között. Miután a Political Capital több, a "szélsőjobboldallal" foglalkozó elemzést és terjedelmesebb tanulmányt közölt az elmúlt években (például a Magyar Antirasszista Alapítvánnyal közös Látlelet 2008 és 2009 tanulmányok, illetve a közelmúltban publikált Jobboldali Extremizmus Index - DEREX), fontosnak tartjuk kifejteni, hogy szerintünk miért indokolt a szóban forgó megnevezés használata.

1.) A "szélsőjobboldal" terminus nem üres ítélet, és nem "egyszavas kötelező utálkozás", hanem társadalomtudományi, politológiai kategória. A hazai és a külföldi szakirodalom adott esetben parlamenti keretek között politizáló pártok pozíciójának megjelölésére is gyakran használja a szélsőjobboldal (rechtsextremismus, far right, extreme right, right-wing extremism, extréme droite) kifejezést.

2.) A "szélsőjobboldal", a "jobboldali radikalizmus", az "új jobboldal" stb. fogalmak gyakran egymás szinonimájaként jelennek meg a szakirodalomban, és minden ellenkező híreszteléssel szemben nem húzódik közöttük egyértelmű határvonal. Ennek oka, hogy az e szavakkal leírt politikai szereplők, eszmék, szervezetek, pártok és jelenségek sem választhatók el egymástól egyértelműen. A leggyakoribb - elsősorban jogi szempontból szorgalmazott - különbségtétel szerint a radikálisok elfogadják a parlamentáris demokrácia kereteit, annak feszegetésében megmaradnak a szavak szintjén, míg a szélsőségesek tettleg fellépnek ellene. Ezzel az elhatárolással azonban több probléma is van. Egyrészt a parlamentáris demokrácia szabályainak elfogadása nemcsak meggyőződésből, hanem kényszerből is fakadhat, azaz ha elég erősek a demokratikus keretek, akkor a szélsőjobboldalnak nem marad más választása, mint azokon belül maradni. Másrészt erősen kérdéses, hogy a politikában mennyire tehető különbség a szavak és a tettek között. Harmadrészt pedig a történelmi tapasztalatok sem arról tanúskodnak, hogy egy demokratikus választáson induló, parlamentbe kerülő párt szükségszerűen elveti a szélsőséges elveit és eszközeit - gondoljunk csak a német nemzetiszocialisták vagy a magyar nyilaskeresztesek példájára. Mindezek következtében a fogalmi tisztázás még ott sem sikerült, ahol erős törekvés volt - például Németországban - a rechtsextremismus és a rechtsradikalismus fogalmának különválasztására.

3.) A "szélsőjobboldali" ideológia vagy politika címszó alatt sokféle tartalmat érthetünk, erre nem alakult ki egységes felfogás a társadalomtudományokban. Ahány szerző, annyiféle meghatározás, ám néhány elem minden szélsőjobboldali ideológiában alapvetőnek tűnik. A téma egyik legtöbbet idézett szakértőjének számító Cas Mudde szerint ezek az ultranacionalizmus, az idegenellenesség, a rendpártiság és a jóléti sovinizmus. Ugyanakkor vannak ennél jóval szigorúbb definíciók is, így például Jürgen Falter és Siegfried Schumann meghatározása szerint a szélsőjobboldaliság magában foglalja az ultranacionalizmust, az etnocentrizmust, az antikommunizmust, az antiparlamentarizmust, az antipluralizmust, a vezérelvűséget, az Amerika-ellenességet, a militarizmust, a rendpártiságot és a kulturális pesszimizmust.

4.) A hazai közbeszédben vitát váltott ki a Jobbik tőkeellenessége is. Találkozhatunk olyan véleménnyel, amely szerint emiatt a Jobbik nem is nevezhető igazán szélsőjobboldali pártnak, hanem inkább szélsőbaloldalinak, "nemzeti bolsevistának" stb. Csakhogy a szélsőjobboldaltól egyáltalán nem idegen a tőkeellenesség, különösen nem az "idegen tőke", a "nagytőke" vagy a "globális tőke" elutasítása. Már a 19. század végén létrejött radikális jobboldal is kapitalizmusellenes volt, az állam szerepének növelését szorgalmazta a klasszikus liberalizmus elveivel szemben. Ugyanez volt jellemző a két világháború közötti szélsőjobboldalra, Szálasi Ferenc hungarizmusa pedig a kommunistákhoz hasonlóan egyfajta tervgazdaságot hirdetett. A tőkeellenesség tehát nem megkülönböztető jellemző, hanem közös pont a szélsőbal és a szélsőjobb politikájában.

5.) Súlyos hiba egy párt politikáját csupán a hivatalos, leírt programja alapján megítélni és definiálni. Nem pusztán azért, mert a párt politikája magától értetődően többet jelent a hivatalos programnál - így például beszédeket, nyilatkozatokat és szimbólumokat -, hanem mert az írásos program finomabb hangszerelése a Jobbiknál teljesen nyilvánvaló politikai taktika, amely egyfelől a számonkérhetőség lehetőségét igyekszik minimalizálni, másfelől megjeleníti a párt nagyra nőtt szavazótáborának megfelelő többszólamúságot. Nem véletlen, hogy a programelemzés nem túlságosan hatékony eszköz a szélsőséges pártok politikájának vizsgálatára - sőt, önmagában ez voltaképpen semmilyen párt vizsgálatához sem elegendő.

6.) Hiba az is, ha valaki azzal a felkiáltással utasítja el a Jobbik politikájának szélsőjobboldaliként leírását, hogy a pártra szavazó több százezer választó nem lehet mind szélsőséges. Ezt senki nem is állította, de egy párt politikáját nem kizárólag a választói alapján ítélhetjük meg. Másrészt viszont egy sikeres párt legalább annyira formálja a választóit, mint amennyire megfelelni igyekszik nekik.

7.) Nem látható előre, hogy milyen irányba mozdul majd el a Jobbik a parlamenti keretek között, de eddigi történetét tekintve jelenleg a legszigorúbb szélsőjobb-definícióknak is megfelel. Mindenekelőtt az állam erőszak-monopóliumát nyíltan megkérdőjelező Magyar Gárda - legalábbis szimbolikus - fenntartása miatt, amellyel nem mellékesen egy jogerős bírósági döntéssel is szembemegy a párt. Kiemelendő továbbá az is, hogy a Jobbik 2006 vége óta nyíltan cigányellenes kampányt folytat, azaz Magyarország egyik legsúlyosabb társadalmi problémáját gátlástalanul és a következményekre való tekintet nélkül használta politikai haszonszerzésre. Vita egyedül talán az antiparlamentarizmus okán merülhet fel. Egy olyan pártról ugyanakkor, melynek elnöke a közelmúltban jelentette ki, hogy "a Jobbik Országgyűlésbe jutása és győzelme nem azt jelenti majd, hogy eggyel több parlamenti párt lesz, hanem azt, hogy néhány hónap múlva néggyel kevesebb", a legkevesebb, amit állíthatunk, hogy ellentmondásosan viszonyul a parlamentarizmushoz és a pluralizmushoz. A két világháború közötti szélsőjobboldal és a mai szélsőjobboldal közötti egyik fontos különbség éppen az, hogy az utóbbi sosem egyértelműen totalitárius, megfogalmazott politikai céljai ebből a szempontból szándékoltan homályosak.

8.) Bár a "szélsőjobboldal" kategória használatának kétségtelenül van normatív tartalma, ez nem feltétlenül akadálya a jelenségek megértésének (legalábbis nem jobban, mint bármilyen más kategória, amellyel megpróbáljuk leírni a Jobbik politikáját). A nácizmus jelenségét és sikerét például a második világháború után igen kevesen vizsgálták hűvös elemzői távolságtartással vagy éppen empátiával. Hasonló mondható el a kommunizmus rémtetteiről is. Mégis, tudásunk egy része az e rezsimekkel szemben nyíltan állást foglaló szerzők tollából származik. Hannah Arendt a totalitarizmus jelenségét boncolgató, humanista alapállásból írt, így szükségképpen "elfogult" művei és az általuk indukált viták például sokkal inkább segítették, mint hátráltatták a totális rendszerek természetének megértését. Nem kell a Jobbik politikájához semlegesen viszonyulni ahhoz, hogy a jelenséget elemezhessük. Világos persze az is, hogy a "szélsőjobboldal" elnevezés politikailag felhasználható definíció. Csakhogy ugyanez elmondható akkor is, ha valaki például "jobboldali radikálisnak" vagy éppen "nemzeti radikálisnak" nevezi a Jobbikot. A különbség mindössze annyi, hogy az előbbi a Jobbik ellenében megfogalmazott definíció, az utóbbi meghatározás pedig a Jobbik önmeghatározásának a megerősítése.

A szerzők a Political Capital elemzői.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."