Várhegyi Éva

Nyugodtan készpénznek veheted

A kriptovaluták, a jegybankok és a digitális pénz térhódítása  

Publicisztika

Régi és eddig nem cáfolt igazság, hogy a pénz hatalom. Egyre több bizonyítékát látjuk annak is, hogy különféle információk birtoklása is mekkora hatalmat ad annak, aki célzottan használja föl.

A pénzmozgásokból, az egyének fizetési forgalmából kinyerhető ismeret is hatalom forrása lehet. Mondd el, mikor kinek és mennyit fizettél az életed során, és megmondom, ki vagy! Túlzás, de a mai világban, amikor első blikkre ártalmatlannak látszó személyes adatokból sokféle célra használható „profilokat” alakítanak ki rólunk, talán érzékelteti, hogy erre a veszélyre is gondolni kell.

A bankok által végzett fizetési műveletek a központi elszámolási rendszeren, a zsírón mennek keresztül, így a nem készpénzes összes pénzmozgások teljes egészében nyomon követhetők. Ám az egyéni tranzakciókat éppúgy védi a banktitok, mint a pénzintézetekben összegyűlő más adatainkat. Ha tartunk tőle, hogy a zsírót üzemeltetők vagy a bankokat felügyelő hatóság emberei visszaélnek velük, annak leginkább politikai oka lehet. Demokratikus jogállamban bíznunk kell benne, hogy a hatóságok a törvényeket betartva működnek.

Akkor sem kell aggódnunk, ha a szigorúan ellenőrzött bankrendszeren kívül, de hatósági engedéllyel és felügyelettel működő digitális pénzügyi szolgáltatók (fintech vállalkozások) bonyolítják le a fizetéseinket. Az alacsonyabb költségeik miatt ők olcsóbban kínálják szolgáltatásaikat, mint a bankok, amelyeknek különféle tőke- és likviditási követelményeket kell betartaniuk, továbbá készpénztartási kötelezettségük van, és (többnyire) személyes ügy­félszolgálatot is működtetnek. A fizetési megbízásaink alapján fizetnek közvetlenül vagy valamilyen platform közvetítésével a felhatalmazásunk (például a kártyaadataink megadása) nyomán az ügyfélszámlánkon elhelyezett pénzünkkel. Az ilyen platformok egy része vagy valamely banké (mint például az OTP-hez tartozó SimplePay), vagy önálló pénzintézeti jogosítványt szerzett (mint például a nemzetközileg elterjedt PayPal); mindkettő adatkezelését hivatalból ellenőrzi a pénzügyi felügyelet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.