Kirill Haratyjan

Putyin feltámadása

…és ami utána jön

Publicisztika

Az orosz elnök mostanra szemmel láthatóan felélénkült, sőt, ellazult. Már nem kerüli a népet.

Emlékeznek arra, hogyan nézett ki közvetlenül a háború előtt és az első hónapokban? Például az orosz biztonsági tanács emlékezetes február 21-i nyílt ülésén, amikor az ország hatalmi elitjének összes főszereplője kénytelen volt besározni magát, hogy az elnök szándéka szerint hivatalossá tegyék az Ukrajnától elorozott területek státuszát. Érdemes felidézni az abszurd, alpári játszmát, ahogy Putyin Szergej Nariskint, az orosz kémelhárítás főnökét megleckéztette.

Nariskin: Egyetértek Nyikolaj Platonovics (Patrusev, a biztonsági tanács titkára – K. H.) javaslatával, miszerint még egy utolsó esélyt kell adni az – úgymond – nyugati partnereinknek, hogy Kijevet a lehető legrövidebb idő alatt békekötésre és a minszki egyezmények teljesítésére kényszerítsék. Ellenkező esetben nekünk kell meghoznunk azt a döntést, amelyről ma beszélünk.

Putyin: Mit jelent az „ellenkező esetben”? Azt javasolja, hogy kezdjünk tárgyalásokat, vagy hogy ismerjük el a köztársaságok szuverenitását? Beszéljen egyértelműen.

Nariskin: Majd támogatom az elismerést.

Putyin: Majd – vagy most támogatja? Beszéljen egyértelműen, Szergej Jevgenyijevics!

Nariskin: Támogatom a javaslatot…

Putyin: Igen vagy nem? Mondja így.

Nariskin: Így mondom: támogatom a javaslatot, hogy a Donyecki és Luhanszki Népköztársaságok csatlakozzanak az Oroszországi Föderációhoz.

Putyin: Erről nem beszélünk, ezt nem tárgyaljuk. Arról beszélünk, hogy elismerjük-e a függetlenségüket.

Nariskin: Igen. Támogatom a függetlenség elismerésére tett javaslatot.

Putyin: Jól van. Köszönöm, leülhet!

 

A kezdeti félelmek

Világosan látszott: az ülés minden egyes résztvevőjének ki kellett nyilvánítania, hogy támogatja a két terület „függetlenségét”, rá­adásul egységes, egybehangzó megfogalmazásban.

A közvetítés alatt a kamera jó néhányszor megmutatta Putyin jobb kezét: kitartóan dobolt az ujjaival az asztalon. Az arcán is zavarral vegyes ingerültség látszott. De mi volt olyan bonyolult? Mitől kellett félnie? Hogy ezek az alakok majd merészelnek valamivel nem egyetérteni? Miért kellett fogcsikorgatva kikényszeríteni az ülés minden egyes résztvevőjéből, hogy támogatja a két terület „függetlenségét”, ráadásul ugyanabban a megfogalmazásban? Talán mert Putyin ellen összeesküvés készült? S ezért volt a háború elkerülhetetlen? Ez a verzió semmivel sem valószerűbb, mint hogy a Kremlben Putyin hasonmása ül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.