"Ráállhatnánk arra is, hogy állandóan sírunk"

  • .
  • 2009. augusztus 27.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. augusztus 20. Sírni csak a győztesnek szabad Elismerés illeti szerzői gárdájukat azért, hogy kitartanak az olvasóik által megkedvelt, a szókimondást és radikalizmust könnyed szabadszájúsággal elegyített stílus mellett.
Ritkán akad olyan kivétel, mint legutóbbi számukban Mészáros Bálint írása, amelynek olvasásakor az a benyomásom támadt, hogy a merész jelszavakat hordozó zászló rúdja helyett mikrofonállvány akadt a keze ügyébe, amikor a rádió nagy hatalmú elnöke sajátságos nézeteit igyekezett szembetűnő tisztelettel az olvasók tudomására hozni. Az interjú formájába bújtatott magabiztos kinyilatkoztatás fő üzenete az üzleti alapú rádiózás védelme volt, a közszolgálatiság megítélését pedig nagy határozottsággal az elnöki munkakörbe sorolta az ellentmondást aligha tűrő médiafőnök.

A vita mostanában az elnöki javadalmazás körül robbant ki - amelynek mértéke még a BKV és más cégekéhez mérten is országos rekordnak számít -, de a közszolgálatiság tekintetében már korábban is határozott kifogásoknak adott hangot társadalmi életünk számos kiválósága. Ezek felidézése, a jelek szerint, meghaladta a riporter merészségét. Sokak szerint az adófizetők pénzén fenntartott médium működtetésében nem elég csupán a jogra hivatkozni, a hallgatók a stílus, a morál terén a jogszabályokon túl is megfogalmazhatnak határozott elvárásokat. A bírósági határozatokon túl erkölcsileg védhetetlen az a kíméletlen elszántság, amivel az adófizetők pénzén teremtett konkurenciát a szép múltú és jobb sorsra érdemes, Petőfi nevét viselő adóban azoknak, akik milliárdokat fizetnek a könnyűzenei műsorszórásért. Az elnök konok meggyőződésével szemben az üzleti világban kialakult normák szerint ez tisztességtelen piaci magatartásnak minősül, különösen annak fényében, hogy dicsekvően említi a reklámpiacon elért nagy eredményeket.

Az arculat kialakítása is sokakban keltett ellenérzést. Milyen jó volt hallani pl. a Süddeutsche Rundfunk és mások mellett a külföldi közvetítésekben a számunkra oly kedves Magyar Rádió megnevezést - ha nem is mindig tökéletes kiejtésben. Fölvetődött, hogy legalább naponta négyszer (műsorkezdéskor, déli harangszókor, esti híradónál és műsorzáráskor) hangozzék el: "Önök a Magyar Rádiót hallgatják." Arról nem is beszélve, hogy világhírű büszkeségeink, a Magyar Rádió énekkara, zenekara, gyermekkórusa valami ismeretlen Mister (MR) tulajdonába kerültek. Megütközést keltettek olyan faragatlanságok, mint pl. a Zeneakadémia közvetítő páholyára aggatott hatalmas 3-as szám, amelynek fojtó szorításában már alig észrevehetővé zsugorodott a szellemiséget mindaddig hordozó Bartók név. Sok pénzbe került ez a nehezen elfogadható arculatváltás is.

Azt sem ártott volna felvetni a riportban, hogy a jelentős kulturális értéket hordozó szellemi műhelyek felszámolása komoly károkat okozott, ráadásul az elnöki beismerés szerint is mérsékelt anyagi haszonnal. Sok más cikkel együtt a múlt heti ÉS szerencsésen egészítheti ki a vérszegényre sikerült interjút, noha a tisztogatást ott is szóvá tevő Báron György bizonyára azok közé tartozik, akiket az elnök egészen beteg lelkületű, sértett embereknek minősít. A bírálók elemi szintű könyvelési ismereteit hiányolja, ugyanakkor könnyen belátható, hogy a digitális multiplex elmaradása éppúgy nem jelentett megtakarítást a folyó költségekben, ahogy a Márványterem felújítását, az új programközpont kialakítását és más fejlesztések megvalósítását sem a folyó költségek megtakarításai tették lehetővé. Én is az 50-60 fölötti korosztályhoz tartozom - sajnos -, de erősen kétlem, hogy olyan sok kulturális "javat" (gondolom: értékhordozó jószágot) élvezhetnék az elnöki újraelosztás jóvoltából.

A Kossuth ünnepi műsorában most éppen Szántai Lajos népszerűsítésének lehetek fültanúja. Az ő tudományos munkásságának, ha nem is a legnagyobb, de mindenképpen rendkívül jellemző egyik eredménye az a felfedezés, hogy "Kerecsen az a név, amit maga Mária adott Jézusnak". Ráadásul a közszolgálatiságba az ünnep méltatására kiszemelt történelem-szakértő és a köztársasági elnök szentistváni értelmezésének alapvető különbségeiről is beleférne némi tájékoztatás.

A bátortalan riport aligha ösztönöz bármiféle javító folyamat megindítására.

Példamutatóan bátor hagyományaik folytatásában bízó, hű olvasójuk

Kard Aladár

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.