Az ifjúságügy hosszú évek kormányzati érdektelensége, mulasztásai és haveri fosztogatásai okán siralmas állapotban van

  • Nagy Ádám
  • 2020. február 3.

Publicisztika

Rácz Zsófia diplomájának megléte vagy hiánya tényleg huszadlagos kérdésnek tűnik.

Rácz Zsófia ifjúsági helyettes államtitkárról már sokan és okkal leszedték a keresztvizet. Általános felháborodást keltett, hogy a parlament rövid úton módosította a kormányzati igazgatásról szóló törvényt a kedvéért, s így egyetemi diploma nélkül is magas kormányzati hivatalt nyerhetett el. (Bár jegyezzük meg: a szép emlékű Borkai Zsolt országos politikai pályája is úgy indult, hogy a NOB-ról szóló törvényt a személyére szabták 2010-ben.)

Ám ha egy pillantást vetünk arra a területre, amely ezentúl Rácz irányítása alá tartozik majd, azt kell látnunk: az ifjúságügy hosszú évek kormányzati érdektelensége, mulasztásai és haveri fosztogatásai okán olyan siralmas állapotban van, hogy Rácz Zsófia diplomájának megléte vagy hiánya tényleg huszadlagos kérdésnek tűnik.

Pedig az ifjúság ügyét a Fidesz első kormánya a fontosabb területek közé sorolta. Mindez nem volt véletlen, hiszen Deutsch Tamás kapta a tárcát diplomaajándékba, igaz, akkor még nem merték egyetemi végzettség nélkül kinevezni. Ha mégoly felemásan is, de akkor rakták le az ifjúságügyi rendszer alapjait (erről lásd: Az Ijesztő Silányság Minisztériuma, Magyar Narancs, 2001. március 29.). Nyolc év szocialista kormányzás alatt az ifjúságpolitika sokat értéktelenedett, a valaha volt minisztériumalkotó tényezőből mindössze egy főosztály maradt a tárca egyik épületének padlásterében, a fénymásoló után balra. A terület jelentősége 2010 óta is folyamatosan csökken, ami meglátszik mind a költségvetési pozíciójában, mind az igazgatásban elfoglalt helyében, mind az ifjúsági szakma állapotában. Olyannyira, hogy 2010 és 2014 között a terület két konkuráló minisztériumban kapott teret (ez inkább szétaprózottságának, mint fontosságának a jele volt). A Nemzeti Erőforrás (később Emberi Erőforrások) Minisztériuma volt felelős az ifjúságpolitika végrehajtásáért, miközben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban egy másik kabinet gondozta az Új Nemzedék Jövőjéért Programot, amelyből később az Új Nemzedék Központ nőtt ki.

Ifjúságkutatás

A terület Európában ennél jóval nagyobb figyelmet kap. Ha a gyerekek, fiatalok fejlődésére nemcsak iskolai növendékként vagy családtagként gondolunk, hanem kíváncsiak vagyunk arra, mit csinálnak napi, heti szabadidejükben, nyári vakációjuk alatt; ha azt gondoljuk, hogy érdemes lenne a focipályák és stadionok spontán szocializációja mellé alternatívát állítani ifjúsági klubokkal, terekkel, házakkal és táborokkal; ha a fiatalt a maga személyiségének teljességében tekintjük, akkor megértjük: az ifjúságügy mégiscsak egy szakma lenne, amelynek sajátos szemlélete, tartalma, módszerei és formái vannak. Hogy mást ne mondjunk, ez a terület lenne hivatott megtanítani a fiatalokat a demokrácia működésére, az emberi jogok alapvetéseire is, vagy arra, hogy mik a véleménynyilvánítás legitim és nem legitim formái.

Az európai fősodor ezt a komplex teret ún. mágikus háromszögként fogja fel, ahol az ifjúságkutatás (mint elmélet), az ifjúságpolitika (mint közpolitika) és a szociálpedagógiai irányultságú ifjúsági munka (mint gyakorlat) hat egymásra. Nézzük hát, hogy Helyettes Államtitkár Asszony milyen állapotban is veszi át e három szempont szerint az ifjúságügyet, mit örököl elődeitől.

Nagymintás, 8000 fő megkérdezésével zajló ifjúságkutatások 2000 óta, négyévente vannak Magyarországon. A kutatói közösség a felvett adatokhoz korábban minden esetben hozzájutott és dolgozhatott velük. Az uniós forrásokból finanszírozott Nézőpont Intézet és Századvég koprodukciójában felvett 2016-os adatok azonban 2018-ig nem voltak elérhetők. A kutatás eredményeinek eltitkolása explicit módon ütközik az uniós támogatásokra vonatkozó szabályokkal, hisz ezek az így keletkező valamennyi ismeret és információ szabad hozzáférését követelik meg. Régi, rossz szokásokat idéz az, hogy a kutatási anyagot és az adatbázist csak belső körök ismerhették meg, és az eredményeket a kutatók még szakmai fórumokon sem hozhatták nyilvánosságra.

Az adatokat a 2018-as választásokig visszatartó kormány egyébként 30–40 ifjúságkutatótól volt ennyire berezelve: mintha ezek a lánglelkű kutatók lennének a NER-t elsöprő forradalom motorjai! Holott egy ekkora, közel 200 kérdéses adatbázisban mindig lesznek olyan területek, amelyek pozitív folyamatokat mutatnak (ilyen volt 2016-ban az elhelyezkedés vagy a fiatalok saját gazdasági helyzetéről alkotott véleménye), és lesznek negatív trendek (a kormányzat szándékaival nem épp ellentétes továbbtanulási szándékok radikális csökkenése vagy a migrációtól való félelem).

Érdekesség, hogy a kutatásban sikerült összefüggést találni a kilátástalanság mint problémaészlelés és a migrációs szándék között. Magyarán a fiatalok nem azért költöznek Londonba, mert a Regent’s Parkban mókust lehet simogatni, hanem mert itthon reménytelen a helyzetük. Így már érthető, hogy ezen miért nem fog segíteni semmilyen sok százmilliós Gyere Haza Fiatal! kampány, amely Berlinnel vagy Béccsel szemben a Túró Rudit kínálja fel alternatívaként. Nem mellesleg az országot már elhagyó fiatalok nem is részei a kutatásban megkérdezettek körének.

false

 

Fotó: Novák Katalin Facebook-oldala

Ifjúsági közpolitika

A Nemzeti Ifjúsági Stratégiát 2009-ben fogadta el a parlament, közel 90 százalékos többséggel, az akkori kormányzó párt és a még ellenzékben lévő Fidesz egyetértésével. A 15 éves időtávot felölelő stratégia arra a föltevésre épült, hogy a következő kormányok mindegyike találhat a szívének kedves és megvalósítható elemeket benne, így a kétévente elvégzendő felülvizsgálatok során lépésről lépésre végrehajtható a program. Ehhez képest bár mintegy fél tucat cselekvési terv készült el, azok megvalósítása gyakorlatilag meg sem kezdődött.

A tényleges tevékenységet kétségtelenül keveset végző állami szakmai-módszertani szervezet, a Mobilitás nevű intézmény helyét az Új Nemzedék Központ (ÚNK) vette át 2012/2013 fordulóján. Az ÚNK elvben foglalkozott átfogó pedagógus-továbbképzéssel, életpálya-tervezéssel, vállalkozói kompetenciafejlesztéssel, sőt művészeti tehetséggondozást is gesztorált. Több, uniós forrásból megvalósult ifjúságszakmai projektet is koordinált; például csak 2012-ben mintegy 3 milliárd forintos uniós támogatást kaptak. Ezt 2016-ban újabb (Új Nemzedék Újratöltve) 5 milliárd követte, de a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségével karöltve is hozzájutottak 6,5 milliárdhoz. Mit ad isten, amikor az ugyancsak a NER kezében lévő Állami Számvevőszék igyekezett volna ellenőrizni a projekteket, a támogatás iratai sajnálatos módon eláztak a pincében. Nem véletlen, hogy 2019 szeptemberében az ÚNK-t bezárták, maradványai Erzsébet Ifjúsági Alapként élnek tovább még 12 hónapot.

A 2011-ben alakult, de hivatalosan csak 2015-ben bejegyzett Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT) az ifjúsági szervezetek számára létrehozott azon fórum, amely a hazai és nemzetközi ifjúsági párbeszéd megteremtését tűzte ki célul. Egyik legfontosabb feladata a fiatalok érdekképviseletének és az ifjúsági szervezetek képviseletének ellátása, illetve a mindenkori kormány megszólítása lenne. A hároméves bejegyzési folyamatot végigcsináló szakmai szervezetektől a bejegyzést követően rögtön belépő kormányközeli társulások azonnal át is vették a hatalmat. Mára alapító szervezet gyakorlatilag nem maradt a NIT közelében, az elnökségben volt Fidelitas-tisztségviselők bukkannak fel, s a szervezet képviselői valós érdekképviselet helyett valamennyi rendezvényen megemlékeznek arról, hogy ők a legszebbek kerek e világon. A NIT vezetői azon a 2019. szeptemberi népesedési konferencián is ott pózoltak, ahol csupa férfi emlékezett meg a családok fontosságáról.

A kormány és a civil együttműködések közötti egyeztetésre majd’ minden országban létrejött valamifajta közös döntéshozatalra alapozott kerekasztal. 2010 után erre a 2013-ban létrehozott Ifjúsági Szakmai Egyeztető Fórumot (ISZEF) nevezték meg, de nem mint a civil-kormányzati párbeszéd felületét, hanem mint minisztériumközi egyeztető szervet, ahová civileket is meghívtak. Ezzel a kormány pusztán a saját igazgatási egyeztető felületét bővítette civil jelentkezőkkel: sem a témák kijelölésénél, sem a döntések végrehajtásánál, sem az ülések összehívásánál nem volt és nincs szerepe az államigazgatáson túli szereplőknek. Nem csoda, ha az ISZEF – bár hivatalosan nem szűnt meg – ülést évek óta nem tartott.

Források tekintetében még szomorúbb a helyzet. A valaha szebb napokat és majd félmilliárdos összeget látott Gyermek- és Ifjúsági Alapprogram mára 80 milliós tétel a 2020-as költségvetésben, miközben az az Új Nemzedék Központ is kap 300 millió forintot, amely, mint az imént volt szerencsénk megemlíteni, 2019 szeptemberében megszűnt. Létezik azonban az európai Erasmus+ program ifjúsági szelete, amelynek döntéshozatalára jellemző, hogy a NIT korábban egy évet regnáló és megbukó elnökének pályázati nyereményei sosem látott összeget és rendszerességet értek el. Az általa vezetett szervezet 2015 és 2018 között kilenc nyertes Erasmus+ pályázatnak volt a szerződője 270 ezer euró (mintegy 90 millió forint) értékben – ez önmagában több, mint a teljes Gyermek- és Ifjúsági Alapprogram éves támogatási összege. De rendszeres (értsd: majd minden pályázati fordulóban) sok tíz­ezer eurós nyereménnyel büszkélkedhet az a Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzati Társaság is, amelynek elnöke – el nem hinnék! – maga is pályázati szakértő.

Ismeretes még a zánkai gyerektábor példája: az épületegyüttes előbb szociális üdültetés céljára átkerült az Erzsébet-programhoz, majd később alapítványához, ez utóbbival veszítve el közpénzjellegét. Ezen túlmenően megjelennek még az ifjúsági célok a CÖF/CÖKA-elnök által vezetett Nemzeti Együttműködési Alap öt kollégiumának egyikében. A valaha „a civilek válasszák meg saját képviselőiket és osszák szét a rendelkezésre álló forrásokat” elvét gyakorló Nemzeti Civil Alapprogram utódjában mára a civil delegáltak egyharmados kisebbségben vegetálnak.

Ifjúsági munka

Az ötmilliós Norvégia ifjúsági klubjainak szövetsége 500 feletti taggal büszkélkedhet, a magyarországi szolgáltatók szervezeti tagjainak száma nem éri el az egy tucatot. Míg Finnországban 3200 államilag fizetett ifjúságsegítő van, s három éve kötelező a városi mellett gyermek- és ifjúsági önkormányzatok létrehozása, addig Magyarországon az ifjúsági szolgáltatórendszerről szóló törvény sem létezik. Az ifjúságsegítő szakmák felsőfokú képzését (15 év után) 2014-ben felszámolták, beolvasztva azt a közösségszervezés szakba. Ahelyett, hogy a táboroztatás finanszírozási, jogi és igazgatási feltételeit teremtette volna meg a kormány, az Erzsébet-táborokkal a saját kezébe vette azt. A valaha volt önkormányzati ifjúsági segítők, az ifjúsági referensek rendszere – kormányzati pályázatok hiányában – kimúlt. Míg Drezdában vagy Barcelonában egymást érik az ifjúsági házak és klubok, itthon nincsenek terei, szakemberei és erőforrásai sem az ifjúsági munkának.

Az új helyettes államtitkár katasztrofális állapotban veszi át a feladatkört. Politikailag egyszerű a helyzet. Ha nem akar túl sokat, és megmarad az államtitkár meghosszabbított kezeként, akkor még sokra viheti – elődjeihez hasonlóan lehet belőle Fidelitas-elnök (mint Illés Boglárkából), de még parlamenti államtitkár is (mint Schanda Tamásból). Ifjú kora szakmailag is javára válhat. Ha sokáig pozícióban marad, akár újra is építheti a mostanra bekrepált rendszert, netán jobbat alkothat a korábbi felemás szisztémához képest. Esetleg végleg bezárhatja az egész boltot.

A szerző egyetemi docens, az egykori Nemzeti Civil Alapprogram volt elnöke.

A cikk eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2019. december 18-i számában (31.évf. 51. lapszám) jelent meg Régen leállt a gyár címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.