Saját zászló alatt

Publicisztika

Az új Alkotmány nyilvánosságra került munkaanyaga szerint Magyarország állami zászlajára felkerülne a címer - ha azt mondjuk, hogy a kedves megrendelő még kért hozzá egy kis zöldet is, bizonyára a "svájcisapkázás" szörnyű nemzetellenes vétkét valósítjuk meg, pedig hát a címer tölgyfalevelek ölelésében szerepelne a trikolóron - ilyen (zászlónk) még úgysem volt. Tartották már a címert két oldalról angyalok (a kiegyezéstől '18-ig), állt már rajta magában a koronás címer (jellemzően '19-től '46-ig), díszítette Kossuth-címer ('46-49), csúfította Rákosi-címer ('49-56), sőt, volt már lyukas is, 1956-ban! Ezt a tölgyfalevelet hadi, illetve haditengerészeti zászlainkon találták.

Az új Alkotmány nyilvánosságra került munkaanyaga szerint Magyarország állami zászlajára felkerülne a címer - ha azt mondjuk, hogy a kedves megrendelő még kért hozzá egy kis zöldet is, bizonyára a "svájcisapkázás" szörnyű nemzetellenes vétkét valósítjuk meg, pedig hát a címer tölgyfalevelek ölelésében szerepelne a trikolóron - ilyen (zászlónk) még úgysem volt. Tartották már a címert két oldalról angyalok (a kiegyezéstől '18-ig), állt már rajta magában a koronás címer (jellemzően '19-től '46-ig), díszítette Kossuth-címer ('46-49), csúfította Rákosi-címer ('49-56), sőt, volt már lyukas is, 1956-ban! Ezt a tölgyfalevelet hadi, illetve haditengerészeti zászlainkon találták.

Ezzel szemben a jó hír az, hogy az állami lobogótól eltérő nemzeti zászló maradna a jelenlegi formájában. Más zászlónk lesz tehát a Fidesz-alkotmány szerint nekünk, népeknek, s más az államnak, hisz a nemzeti és az állami zászló között nagyjában és egészében az a különbség, hogy az állami zászlót csak egy meghatározott csoport használhatja, az állam képviseletében: ezzel ugye eddig nem kellett sokat foglalkozni, mert 1957 óta ugyanaz volt a nemzeti és az állami zászló. Még a "rendszerváltozásnak" is megfelelt a magyar trikolór. Nem így most: a fülkeforradalom vezetőinek korona kell. Meg tölgyfalomb.

Hogy hogyan fest a koronás címer és a tölgyfaág a trikolóron? Ha azt mondjuk, ellentmondásosan, akkor finoman fogalmaztunk. Félre már a rossz tréfával, a trikolór a forradalom, szabadság, a köztársaság jelképe, a francia forradalom hatására a radikális magyar értelmiség találta ki. Minek következtében a trikolór pontosan azt jelenti, hogy semmi szükségünk koronára, éljen a szabadság, éljen a köztársaság. Mai kontextusban azt is, hogy a 21. században élünk, s büszkék vagyunk rá. Most pedig rávarrjuk a koronát, hogy azért annyira ne éljen a szabadság, inkább csak a korona felügyelete alatt - egyszer majd valakik ezt is kivágják.

Ebből a szempontból viszont nagyon is valós képet ad jelen állapotainkról, megtépázott demokráciánkról a koronás címerrel és tölgyfaággal feljavított magyar zászló (simán ráfértek volna, valamelyik sarokba, még az angyalok is). Szedettek és vedettek vagyunk, de legfőként parvenük, magunkra aggatunk mindent, amit kicsit is ősinek gondolunk (csak legyen lehetőleg minél áporodottabb), és nem értünk az egészből semmit sem. Így a jövőben egy jelkép- és jelentéstani, mindközönségesen történelmi nonszensz lesz az államunk jelképe, ami döntő esztétikai hátrányban is van a nemzeti zászlóval szemben. Viszont megvan rá a jó esélye, hogy úgy kerüljön be a történelembe, mint az "Orbán-zászló". Voltaképpen jár is, hisz az is egy történelmi nonszensz, amiben most vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.