Vonnák Diána

Tűzoltás Armageddon idején

Kulturális kármentés az ukrán háború gócpontjaiban  

Publicisztika

Az orosz invázió az ukrán gazdaság és társadalom mellett a kultúra minden szegmensét is drámai helyzetbe sodorta. Az ostrom vagy megszállás alatt álló városokban, falvakban a kulturális javak védelem alá helyezése, menekítése, a veszteségek dokumentációja is fontos aspektusa a háborúnak.

A háború februári kezdete óta rengeteg ukrajnai múzeumot, mű­emlék épületet ért találat. A Donbasz területén és a délkeleti területeken több gyűjteményt a szakadár köztársaságok területére vittek: úgy tűnik, nemcsak a filtrációs táborok emberanyagát, hanem a kulturális javakat is Doneckben „szortírozzák” jelenleg, az orosz állam ezeket illető tervei egyelőre nem világosak.

Mivel a kulturális értékek célzott pusztítása háborús bűn, a pusztítás rögzítése a majdani perek sikere miatt is kiemelten fontos. Az ukrán kulturális minisztérium létrehozott egy honlapot, ahová lakossági bejelentéseket várnak megkárosodott vagy elpusztult kulturális értékekről, múzeumokról. A minisztériumi stáb ezeket átvizsgálja, ellenőrzi, az Ukrán Kulturális Alap pedig az így kapott listát felhasználva készített egy térképet Kulturális veszteségeink címmel.

A veszteségek mellett a menekítés és a prevenció is fontos: a kulturális szférában dolgozó szakemberek munkáján is múlik, hogy a háború utáni Ukrajna milyen viszonyt tud majd kialakítani a saját történeti-kulturális örökségével, hogy egyáltalán mi és mennyi marad. Ez közel sem csak a látványos, elismert és ünnepelt mű­emlékekre vonatkozik; bizonyos szempontból ezeknél fontosabbak a nagy narratívák réseiben megbúvó más szemszögek, helyi történetek, a sokféleség lenyomatai, mert élő, komplex viszonyt egy porig rombolt múlt törmelékein jóval nehezebb fenntartani.

A súlyos sérüléseket szenvedett, intenzív támadás alatt álló, de stabilan ukrán kézen lévő városok, mint például Harkiv jelenleg a kármentésre fókuszálnak, míg a nyugati területeken a prevenció és a segítségnyújtás országos hálózatának kiépítése a legfontosabb napirendi pont.

 

Akik másodszor csinálják

A jelenlegi helyzet különösen tragikus a donbaszi kulturális szektor és a helyi szakemberek számára, akik közül sokan 2014-ben menekülni kényszerültek. A Donbasz Kijiv által ellenőrzött területeinek egy része pár hónapra a szakadár népköztársaságok kezére került 2014 késő tavaszán, így helytörténészek, kurátorok, restaurátorok és régészek sokasága szembesült azzal, hogy a munkája, munkáltató intézménye veszélybe került. A visszafoglalást követően sok személyes kapcsolat megszakadt, a szeparatisták oldalát választók és az Ukrajna mellett kiálló kollégák között elmérgesedett a viszony. A szeparatisták kezén maradt területeken a gyűjtemények sorsa bizonytalanná vált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.