Vonnák Diána

Tűzoltás Armageddon idején

Kulturális kármentés az ukrán háború gócpontjaiban  

Publicisztika

Az orosz invázió az ukrán gazdaság és társadalom mellett a kultúra minden szegmensét is drámai helyzetbe sodorta. Az ostrom vagy megszállás alatt álló városokban, falvakban a kulturális javak védelem alá helyezése, menekítése, a veszteségek dokumentációja is fontos aspektusa a háborúnak.

A háború februári kezdete óta rengeteg ukrajnai múzeumot, mű­emlék épületet ért találat. A Donbasz területén és a délkeleti területeken több gyűjteményt a szakadár köztársaságok területére vittek: úgy tűnik, nemcsak a filtrációs táborok emberanyagát, hanem a kulturális javakat is Doneckben „szortírozzák” jelenleg, az orosz állam ezeket illető tervei egyelőre nem világosak.

Mivel a kulturális értékek célzott pusztítása háborús bűn, a pusztítás rögzítése a majdani perek sikere miatt is kiemelten fontos. Az ukrán kulturális minisztérium létrehozott egy honlapot, ahová lakossági bejelentéseket várnak megkárosodott vagy elpusztult kulturális értékekről, múzeumokról. A minisztériumi stáb ezeket átvizsgálja, ellenőrzi, az Ukrán Kulturális Alap pedig az így kapott listát felhasználva készített egy térképet Kulturális veszteségeink címmel.

A veszteségek mellett a menekítés és a prevenció is fontos: a kulturális szférában dolgozó szakemberek munkáján is múlik, hogy a háború utáni Ukrajna milyen viszonyt tud majd kialakítani a saját történeti-kulturális örökségével, hogy egyáltalán mi és mennyi marad. Ez közel sem csak a látványos, elismert és ünnepelt mű­emlékekre vonatkozik; bizonyos szempontból ezeknél fontosabbak a nagy narratívák réseiben megbúvó más szemszögek, helyi történetek, a sokféleség lenyomatai, mert élő, komplex viszonyt egy porig rombolt múlt törmelékein jóval nehezebb fenntartani.

A súlyos sérüléseket szenvedett, intenzív támadás alatt álló, de stabilan ukrán kézen lévő városok, mint például Harkiv jelenleg a kármentésre fókuszálnak, míg a nyugati területeken a prevenció és a segítségnyújtás országos hálózatának kiépítése a legfontosabb napirendi pont.

 

Akik másodszor csinálják

A jelenlegi helyzet különösen tragikus a donbaszi kulturális szektor és a helyi szakemberek számára, akik közül sokan 2014-ben menekülni kényszerültek. A Donbasz Kijiv által ellenőrzött területeinek egy része pár hónapra a szakadár népköztársaságok kezére került 2014 késő tavaszán, így helytörténészek, kurátorok, restaurátorok és régészek sokasága szembesült azzal, hogy a munkája, munkáltató intézménye veszélybe került. A visszafoglalást követően sok személyes kapcsolat megszakadt, a szeparatisták oldalát választók és az Ukrajna mellett kiálló kollégák között elmérgesedett a viszony. A szeparatisták kezén maradt területeken a gyűjtemények sorsa bizonytalanná vált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.