Legát Tibor

Ünnepi készülődés

Költözik a Közlekedési Múzeum

Publicisztika

A veterán autókkal nem lehet mellényúlni. Legyen szó esküvőről, céges buliról vagy nemzetközi konferenciáról, a siker garantált, ha régi kocsival dobják fel.

De biztosra mehet az is, aki oldtimer-találkozót szervez; nem lehet bukni sem a trabantos felvonulással, sem a luxusautós Concours D’Elegance-szal, még a Moszkvics, illetve Zaporozsec klubok bolhapiacaira is tömegek kíváncsiak. A veterán autós találkozó általában népünnepély a nosztalgia jegyében. Tudományos-műszaki ismereteket a legritkább esetben közvetít, közlekedéstörténeti jelentősége lényegtelen. A hangsúly egyértelműen külsőségeken van, és szinte kizárólag a szórakoztató motívumok, a gyakran falunapos kulisszák dominálnak – nem véletlenül nevezik járműparádénak az efféle eseményeket.

Május 1-jén a Közlekedési Múzeum is old­timer-felvonulást szervezett, amelyen 250 privát veterán autó vett részt. A majálisként beharangozott eseményen Schneller Domonkos, a múzeum főigazgatója egy 1968-as évjáratú BMW motorkerékpárt vezetett.

Akkor még nem gondolta senki, hogy e könnyed rendezvény az Építési és Közlekedési Minisztérium alá tartozó múzeum jövőjét is jelképezheti. Alig két héttel a felvonulás után Lázár János egy vidéki kampányeseményen jelentette be, hogy a múzeumot Debrecenbe, az épülő BMW gyár közelébe költöztetné, július elején pedig a Népszavához is valahogy eljutott az a pályázati dokumentáció, amelyből már az derül ki, hogy Lázárék úgy tekintenek a Közlekedési Múzeumra, mint potenciális „élményfürdőre”, és nem úgy, mint országos gyűjtőkörű állami közintézményre.

125 év a lejtőn

Mielőtt megpróbálunk a jelenlegi abszurd helyzetre magyarázatot találni, érdemes megjegyezni, hogy a május 1-jei autós felvonulás apropója a Közlekedési Múzeum 125. évfordulójának megünnepelése lett volna, bár a nagy menetelésben pont arra nem jutott idő, hogy megemlékezzenek az intézmény múltjáról. Az évforduló tényén kívül szinte semmit nem tudhattunk meg a múzeum történetéről, ami egyebek mellett azért szomorú, mert végre lehetőség nyílott volna arra is, hogy méltóképp emlékezzenek meg az intézmény elfeledett alapítójáról, Banovits Kajetán MÁV-főtanácsosról (aki egy ideig a Magyar Labdarúgó Szövetségnek is elnöke volt). Banovits anno egymaga képes volt meggyőzni a kormányzati illetékeseket, hogy a magyar közlekedés reprezentatív millenniumi pavilonját a Városligetben ne bontsák le 1896 végén, hanem alakítsák át múzeumi célokra.

Az 1899. május 1-jén megnyílt Közlekedési Múzeum nemzetközi viszonylatban is egye­dül­álló volt, akkoriban ilyen jellegű állandó kiállítóhely alig volt a világon. Ám ahogy a világraszóló millenniumi földalatti vasút, úgy a Közlekedési Múzeum esetében is kizárólag a megnyitás tekinthető fényes eseménynek, a kibontakozás és a fejlődés elmaradt. A millenniumi csarnok kezdettől fogva szűknek bizonyult, s miután Banovits 1915-ben meghalt, a bővítés is lekerült a napirendről, a pavilont pedig többször is megpróbálták kisajátítani a Budapesti Nemzetközi Vásár számára. A ligeti épület sorsát végül az pecsételte meg, hogy 1944-ben súlyos bombatalálat érte – ezután több mint húsz évig nem volt állandó kiállítóhelye a hivatalosan továbbra is létező Közlekedési Múzeumnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."