Tüntetések a menekülttáborok ellen: „Ne az én hátsó kertemben!”

  • Mikecz Dániel
  • 2015. augusztus 18.

Liberális szemmel – Republikon

A menekülttáborok építése elleni civil tüntetések sajátos típust képviselnek, amennyiben kizárólag egy szűk, helyi közösség elsődleges érdekeit fogalmazzák meg. Azonban még ha nehezen is hozhatók összhangba, a partikuláris érdekeknek nem kell feltétlenül tagadniuk a civil társadalom koncepciójának egyetemességét.

A menekültügy mellékzöngéjének tűnhet, hogy Sormáson és Martonfán is tiltakoztak a községek lakói (helyi politikusokkal karöltve) a menekültek számára épített konténervárosok, ideiglenes menekülttáborok ellen. A múlt héten Pécsen egy politikamentesnek hirdetett tüntetésen szólaltak fel az Együtt, az LMP és a Jobbik politikusai is. Míg a helyi civilek leginkább a fertőzések, a bűnözés lehetséges növekedése, a terrorveszély és ingatlanjaik értékcsökkenése miatt aggódnak, addig a helyi polgármesterek a kormány és az önkormányzatok közötti párbeszéd, koordináció hiányát róják fel. Szlovákiában a döntően magyarok által lakott Bősön tartott helyi népszavazáson a megjelentek 96 százaléka utasította el, hogy átmeneti menekültszállás épüljön a község határában. A legutóbbi fejlemények szerint Martonfa helyett Nagykanizsa külterületén épül meg a menekülttábor.

false

A menekülttáborok építésével és általában a helyi beruházásokkal szembeni tiltakozások külön típusát képviselik a tüntetéseknek. Ezeknek a tüntetéseknek az összefoglaló neve NIMBY, ami az angol „not in my backyard” (azaz ne az én hátsó kertemben) kifejezésből alkotott mozaikszó. Az ilyen típusú tüntetésekre az jellemző, hogy az adott település lakosai tiltakoznak egy olyan beruházás ellen, amely véleményük szerint felborítaná a közösség addigi életvitelét, veszélyezteti biztonságukat, elértékteleníti ingatlanjaikat. Tipikusan ilyen beruházások a repülőterek, gyorsvasutak, börtönök, erőművek építése. Hazánkban sem ritka a NIMBY típusú tiltakozás, mint pl. az állami gondozattak decentralizált elhelyezése elleni megmozdulások. Az év elején Tolnán tiltakoztak helyi lakosok az állami gondozott gyermekek elhelyezésére szolgáló lakásotthonok ellen.

Vannak természetesen különbségek a NIMBY jellegű tüntetések között. Az Európában legismertebb ilyen jellegű tüntetések, mint a stuttgarti pályaudvar bővítése vagy az olasz TAV gyorsvasút elleni megmozdulások nem csupán a helyi lakosok kényelméről szólnak, de felmerül érvként a természetes és az épített környezet megóvása is, ahogyan a repülőterek kapcsán a zaj-, ill. az erőművek, szemétégetők esetében a légszennyezés. A menekülttáborok elleni tiltakozások azonban néha szélsőséges, erőszakos formát is felvehetnek, ahogyan most és a kilencvenes évek elején is érték támadások a menekültek otthonait Németországban.

A NIMBY-tiltakozó a legtöbb esetben maga sem kérdőjelezi meg a beruházás szükségességét, azonban úgy véli, hogy azt mégsem az ő szomszédságába kell telepíteni. Megfogalmazhatóak akár környezetvédelmi aggályok, de végső soron mégiscsak a helyben lakók egészsége, kényelme és érdeke az elsődleges. Ezekben a tüntetésekben tehát felfedezhető némi önzés és konzervativizmus, hiszen alapvetően a demonstrációk reakciók, amelyek a változások ellen szólnak.

false

A civil társadalomra általában úgy gondolunk, mint egy olyan közegre, ami teret ad a polgárok szabad társulásainak. A civil társadalom koncepciójának egyik fontos eleme az egyetemesség, ami egyrészt azt jelenti, hogy mindenki alanya és kezdeményezettje lehet a civil társadalomban végzett tevékenységeknek. Ez olyan kiindulási alapokat és eljárási normákat feltételez, mint az ember jogainak egyetemessége, a humanizmus, egymás kölcsönös tisztelete. A menekülteknek segítséget nyújtó aktivisták tevékenysége értelmezhető ebben a keretben, hiszen humanista alapon nyújtanak segítséget az éppen arra rászorulónak, függetlenül azok korától, nemétől, etnikumától. A NIMBY tüntetések esetében azonban az egyetemes civil társadalom koncepciójával szemben egy partikuláris civil érdek áll szemben. A menekülttáborok ellen tüntetők nem gondolják azt, hogy az ő helyi érdekeik összhangban lennének valamilyen egyetemes civil értékekkel és érdekekkel. Sormáson és Martonfán nem értelmezhető a zöld és a globális igazságosság mozgalom jelmondata: „Think global, act local.”

Nem szabad ugyanakkor elítélni Sormás és Martonfa tüntetőit. Mindenkinek joga van ahhoz, hogy megóvhassa lakóhelyét, megvédje életformáját, ha úgy érzi, azt – vélt vagy valós – fenyegetés éri. A probléma nem a civil „önzés”, a partikuláris érdek képviselete, hiszen még ha nehezen is hozhatók összhangba, azoknak nem kell feltétlenül tagadniuk egyetemes igazságokat. Az egyeztetések mellőzése és a gerjesztett félelmek miatt azonban ez most kevéssé valószínű. Ez pedig nem csak Martonfa és Sormás lakosait vagy éppen a menekülteket érinti, hanem mindannyiunkat, akik remélik, hogy létezhet a demokratikus párbeszéd kultúrája Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.