„Az elevenek éve”

  • 2015. március 23.

Snoblesse

Egyéves a Szabadság téri Eleven emlékmű, így itt az ideje egy újabb flashmobnak. Az ún. megszállási emlékművet elhomályosító civilek megérdemli az ünneplést. Hétfő este 7!

Tánc, zene és vigalom helyett itt az idő, hogy újra összegyűljünk a Szabadság téren, és jó társaságban emlékezzünk. Ha a tér egyéves krónikáját pár mondatban akarnánk összefoglalni, valószínűleg úgy szólna, hogy volt tüntetés, aztán az Eleven emlékmű megalakulását követően mindennapos beszélgetések, miközben hol sikerült kordont bontani, hol meg úgy alakult, hogy csak nem bontották le azokat a kordonokat. Aztán egyszer csak már állt a szobor, sokan akcióztak, a Krétakör felállított egy tükröt, amit aztán valaki jól tönkretett, megalapították a Szabadság színpadot, és az eleven beszélgetések folyton-folyvást tartottak, máig tartanak, mert e két formáció időjárási viszonyoktól függetlenül, rendületlenül kitartott a téren. Így egy év elteltével a civil jelenlétet és a szobor előtt létrehozott igazi emlékműhalmot fogják ma sajátos módon ünnepelni.

Emlékmű és emlékmű

Emlékmű és emlékmű

Fotó: Facebook/Eleven emlékmű

 

„Egy éve már, hogy 2014. március 23-án először találkoztunk a Szabadság téri garázslejárónál, hogy szimbolikus kavicsaink, mécseseink és emléktárgyaink letevésével, egy eleven emlékmű létesítésével tiltakozzunk a történelmi hazugságot hirdető szobor terve ellen. A felállítást magát ugyan nem sikerült megakadályoznunk, de a mi ellenemlékművünk sem tűnt el a térről. Sőt, büszkén mondhatjuk el: a civil, polgári ellenálláson megtört a magát előszeretettel mindenhatónak láttató hatalom ereje. A német megszállási emlékműre végérvényesen ráégett botrányos fogantatása, alattomban történt felállításának szégyene, szorgalmazói akarnokságának, műveletlenségének, rossz ízlésének és gyávaságának megannyi bélyege. A civil társadalom nagy sikere, hogy a kormány és a kormányzó pártok vezetői nemhogy felavatni nem merték, még csak személyesen felkeresni is röstellték.

Mi viszont ott vagyunk azóta is, kitartóan és rendíthetetlenül, nemcsak a kellemes nyári estéken, de esőben, hóban, szélben, fagyban is. Háromszázhatvanöt napja cserélünk eszmét, emléket, véleményt fehér székeinken körbeülve, és ápoljuk, tisztogatjuk a tárgyakat. Sok-sok ezer ember számára tettük a Szabadság teret egy új társadalmi párbeszéd, az önismeret és mások felé való megnyílás találkahelyévé. Birtokunkba vettük a városunk, a hazánk egy kis szigetét, hogy példát mutassunk arra: se múltunkat, se jelenünket, se jövőnket nem engedjük hamis próféták és önjelölt népvezérek martalékává tenni.

Eleven-kör tavaly

Eleven-kör tavaly

Fotó: Facebook/Eleven emlékmű



Van tehát oka, hogy megemlékezzünk a civil ellenállás egy évvel ezelőtti kezdeteiről. Ezért 2015. március 23-án, hétfőn este 7 órára Az elevenek éve címmel flashmobot szervezünk. Ezúttal arra kérjük a résztvevőket, hogy a helyszínen egy-egy mécsest gyújtsanak meg a közös emlékezet tüzéről, és helyezzék az Eleven emlékmű padkájára; illetve készítsenek magukról a helyszínen olyan selfie-t, amelynek hátterében az EE látszik, és tegyék azt közzé közösségi oldalakon. Az eseményen mindössze két rövid beszéd hangzik el, Rényi András és Závada Pál részéről” – írják a Szabadság tériek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.