„Egy falusi közönség nem tud irányzatokban gondolkodni” - Kováts Kristóf galerista

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 13.

Snoblesse

Paizs Goebel Jenő-kiállítás az Aba-Novák Galériában.

rés a présen: Mikor és hogyan jött létre az Aba-Novák Galéria?

Kováts Kristóf: Leányfalun élek, ahol 2009-ben újjáépítették a Faluházat. A falu vezetése felkért, hogy vezessek benne egy képzőművészeti galériát. Aba-Novák Vilmos unokájaként már korábban észrevétettem magam, bíztak bennem. Innen a galéria neve. Nem kereskedelmi jellegű galéria, kistelepülésen ennek nem látom értelmét. Születésem óta képek vesznek körül, ám tudatosan harminc éve foglalkozom a képzőművészettel.

rap: Milyen jelentősebb kiállításokat csináltatok eddig?

KK: A nyitó kiállításon 17 aktlap címen nagyapám grafikáit mutattuk be, és minden évben neki szentelünk egy-egy kiállítást. Volt már bemutatója Bálint Endrének, Zsögödi Nagy Imrének, Szikora Tamásnak, de kortárs nagyjainkat sem kerültük el: Nagy Gábor, Kárpáti, Wahorn, Vilhelm, Csíkszentmihályi, Jovián. Legemlékezetesebbnek a BIBÓ SZÁZ címűt tartom, de büszke vagyok a Korpusz 2011 című csoportos kiállításunkra is. Az a konty címen édesanyámnak, Aba-Novák Juditnak állítottam emléket. Kontur András rendszeres kiállítónk. A kiállítások ötlete közös munka, többen segítenek, művészek és gyűjtők is jelentkeznek, ajánlanak, de magam is keresek és kérek föl alkotókat. Igyekszem sokszínű lenni. Egy falusi közönség nem tud irányzatokban gondolkodni. Magam is mindenevő vagyok.

false

rap: Hogyan jöhetett létre a Paizs Goebel Jenő-kiállítás?

KK: Egy barátom ajánlotta a lehetőséget, hogy a család segítségével ez az anyag hozzáférhető lesz. Azonnal rámozdultam, éreztem benne a komoly festői erőt. Több helyről kértük el a munkákat, az előkészületek során már éreztem, hogy nagy lesz az érdeklődés, sikerre számíthatunk. Augusztus 29-ig látogatható.

rap: Mit kell tudni róla?

KK: Paizs Goebel sajátos személyiség, gyerekkora óta némiképpen kirekesztetten élt, lévén halláskárosodott volt. Emberi kiteljesedése a festészetében valósulhatott meg. Igazi szuverén festői világot alakított ki. Kiterjedt tanulmányokat folytatott, Nagybányát is megjárta, a Szentendrei Művésztelep egyik alapítója volt, tán legnagyobb hatású festője is. Azoknak lesz igazi csemege, akik a két háború közti magyar festészet iránt érdeklődnek, akik a lírai, kissé meseszerű tartalmakat keresik a képekben, így nem idegen tőlük Henri Rousseau világa sem.

rap: Milyen terveid vannak a következő évadra?

KK: Művészkönyv Triennálét indítottunk 2013-ban, jövőre már másodjára hívjuk ennek a műfajnak képviselőit Leányfalura. Kiss Ilona is másodszorra jön hozzánk kiállítani, mint ahogy Horváth Anna is. Baksai József mellett Matzon Ákos fémjelzi a kortárs vonulatot. A közelmúlt nagyjai közül Kóka Ferenc örökösével tárgyalunk.

rap: Mik a kedvenc gyűjteményeid?

KK: Kereskedelmiek között Kieselbachék, Virág Juditék a nagy kedvencek, de a Haas Galéria, a Nemes Galéria is közel áll a szívemhez. Makláry Kálmán tevékenysége imponáló számomra, és jó kiállításokat láthattam az Inda Galériában, a Godot-ban, a MissionArtban, valamint a Ráday Galériában. A szentendrei Erdész Galéria pedig színvonalában vetekszik az előbbiekkel is.

rap: Melyik festőtől szeretnél magadról portrét?

KK: Aba-Novákot biztosan megkérném, s nem is csak az unokastátusz miatt, hanem mert nagyon hasonlítok rá, így egyszerre lehet önarckép és portré… Molnos Péter könyve alapján nagyon örülnék egy Scheiber-portrénak, és ha Dürer egy karca rólam szólhatna, nem állnék ellent. De Berénynek is szívesen ülnék, nem is beszélve Tihanyi Lajosról. Na, jó, maradjunk Rembrandtnál…

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.