„Egy falusi közönség nem tud irányzatokban gondolkodni” - Kováts Kristóf galerista

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 13.

Snoblesse

Paizs Goebel Jenő-kiállítás az Aba-Novák Galériában.

rés a présen: Mikor és hogyan jött létre az Aba-Novák Galéria?

Kováts Kristóf: Leányfalun élek, ahol 2009-ben újjáépítették a Faluházat. A falu vezetése felkért, hogy vezessek benne egy képzőművészeti galériát. Aba-Novák Vilmos unokájaként már korábban észrevétettem magam, bíztak bennem. Innen a galéria neve. Nem kereskedelmi jellegű galéria, kistelepülésen ennek nem látom értelmét. Születésem óta képek vesznek körül, ám tudatosan harminc éve foglalkozom a képzőművészettel.

rap: Milyen jelentősebb kiállításokat csináltatok eddig?

KK: A nyitó kiállításon 17 aktlap címen nagyapám grafikáit mutattuk be, és minden évben neki szentelünk egy-egy kiállítást. Volt már bemutatója Bálint Endrének, Zsögödi Nagy Imrének, Szikora Tamásnak, de kortárs nagyjainkat sem kerültük el: Nagy Gábor, Kárpáti, Wahorn, Vilhelm, Csíkszentmihályi, Jovián. Legemlékezetesebbnek a BIBÓ SZÁZ címűt tartom, de büszke vagyok a Korpusz 2011 című csoportos kiállításunkra is. Az a konty címen édesanyámnak, Aba-Novák Juditnak állítottam emléket. Kontur András rendszeres kiállítónk. A kiállítások ötlete közös munka, többen segítenek, művészek és gyűjtők is jelentkeznek, ajánlanak, de magam is keresek és kérek föl alkotókat. Igyekszem sokszínű lenni. Egy falusi közönség nem tud irányzatokban gondolkodni. Magam is mindenevő vagyok.

false

rap: Hogyan jöhetett létre a Paizs Goebel Jenő-kiállítás?

KK: Egy barátom ajánlotta a lehetőséget, hogy a család segítségével ez az anyag hozzáférhető lesz. Azonnal rámozdultam, éreztem benne a komoly festői erőt. Több helyről kértük el a munkákat, az előkészületek során már éreztem, hogy nagy lesz az érdeklődés, sikerre számíthatunk. Augusztus 29-ig látogatható.

rap: Mit kell tudni róla?

KK: Paizs Goebel sajátos személyiség, gyerekkora óta némiképpen kirekesztetten élt, lévén halláskárosodott volt. Emberi kiteljesedése a festészetében valósulhatott meg. Igazi szuverén festői világot alakított ki. Kiterjedt tanulmányokat folytatott, Nagybányát is megjárta, a Szentendrei Művésztelep egyik alapítója volt, tán legnagyobb hatású festője is. Azoknak lesz igazi csemege, akik a két háború közti magyar festészet iránt érdeklődnek, akik a lírai, kissé meseszerű tartalmakat keresik a képekben, így nem idegen tőlük Henri Rousseau világa sem.

rap: Milyen terveid vannak a következő évadra?

KK: Művészkönyv Triennálét indítottunk 2013-ban, jövőre már másodjára hívjuk ennek a műfajnak képviselőit Leányfalura. Kiss Ilona is másodszorra jön hozzánk kiállítani, mint ahogy Horváth Anna is. Baksai József mellett Matzon Ákos fémjelzi a kortárs vonulatot. A közelmúlt nagyjai közül Kóka Ferenc örökösével tárgyalunk.

rap: Mik a kedvenc gyűjteményeid?

KK: Kereskedelmiek között Kieselbachék, Virág Juditék a nagy kedvencek, de a Haas Galéria, a Nemes Galéria is közel áll a szívemhez. Makláry Kálmán tevékenysége imponáló számomra, és jó kiállításokat láthattam az Inda Galériában, a Godot-ban, a MissionArtban, valamint a Ráday Galériában. A szentendrei Erdész Galéria pedig színvonalában vetekszik az előbbiekkel is.

rap: Melyik festőtől szeretnél magadról portrét?

KK: Aba-Novákot biztosan megkérném, s nem is csak az unokastátusz miatt, hanem mert nagyon hasonlítok rá, így egyszerre lehet önarckép és portré… Molnos Péter könyve alapján nagyon örülnék egy Scheiber-portrénak, és ha Dürer egy karca rólam szólhatna, nem állnék ellent. De Berénynek is szívesen ülnék, nem is beszélve Tihanyi Lajosról. Na, jó, maradjunk Rembrandtnál…

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.