„Fontosak legyünk magunknak” - Widder Kristóf rendező-koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. november 30.

Snoblesse

Műsoron a Mindegy.

rés a présen: Hogyan lettél egyszerre rendező és koreográfus?

Widder Kristóf: Prózai rendezőnek készültem, de sem az érettségim évé­ben, sem egy évvel később nem indult ilyen szak. Viszont meghirdették a színházrendező szakon belül
a fizikai színházi koreográfus szakirányt. Mindig vonzott a mozgás, hiszen nagyon erős és érzéki kifejezőeszköz, de akkor azt gondoltam, erről már az életkorom miatt lekéstem. Végül felvételiztem, mert azt kommunikálta az egyetem, hogy a jelentkezéshez táncos előképzettség nem szükséges. Így kerültem Horváth Csaba osztályába és ebbe a világba.

rap: A most bemutatott Mindegy című darabodban a saját generációd dilemmáival foglalkozol. Melyek a legfontosabb kérdések, amelyeket feltettél magadnak?

WK: Főleg az foglalkoztatott, hogy hol csúszik el a kommunikáció két ember között, illetve mekkora a szakadék az elvárásaink és a valóság között. Korlátlannak tűnő szabadságunk okán merhetünk nagyot álmodni, így azonban sokkal fájdalmasabb a valósággal szembesülnünk, mint a korábbi generációknak, mert sorozatosan fölé lőjük a vágyainkat annak, mint amit lehetséges elérnünk. Ez hozza elő belőlünk a mindegy életérzést.

false

 

Fotó: Barta Vica

rap: Mi volt a fő munkamódszered?

WK: Formailag a szövegre koreografálás, illetve a mozgókép érdekelt. Előbbi előre felvett monológokat jelent, filozofikus eszmefuttatásokat a szabadságvágyról, az agresszióról, a bezártságról. A film Barta Vica munkája, és a 21. század mediálisan túlfűtött életterét hivatott jelképezni. Négy sávot ajánlunk a nézőknek: szöveg, tánc, zene, film – és rájuk hagyjuk a választás lehetőségét. A különböző jelenetek összefésülését aztán közösen készítettük a többi szereplővel, Gyöngy Zsuzsával, Kiss Anikóval és Horkay Barnabással, volt osztálytársaimmal.

rap: Miből merítettél az ötletelés során?

WK: A konkrét témához kerestem ihlető anyagokat, melyek aztán nem is mind kerültek bele az előadásba. Elsősorban Petri György Metaforák helyzetünkre című verse, Agota Kristof Mindegy című írása és Krasznahorkai László Állatvanbent című kötete inspirált. Ezeknek a szövegeknek a nyers kifejezésmódja, száraz mondatszerkesztése erős hatással lett az előadásra. Meghatározó volt még John Adams Harmonienlehre című, grandiózus zeneművének III. tétele is.

rap: Mi az, ami neked tényleg mindegy?

WK: Most már igyekszem odafigyelni, hogy semmi se legyen az. Muszáj, hogy fontosak legyünk magunknak annyira, hogy merjünk döntéseket hozni.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.