„Fontosak legyünk magunknak” - Widder Kristóf rendező-koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. november 30.

Snoblesse

Műsoron a Mindegy.

rés a présen: Hogyan lettél egyszerre rendező és koreográfus?

Widder Kristóf: Prózai rendezőnek készültem, de sem az érettségim évé­ben, sem egy évvel később nem indult ilyen szak. Viszont meghirdették a színházrendező szakon belül
a fizikai színházi koreográfus szakirányt. Mindig vonzott a mozgás, hiszen nagyon erős és érzéki kifejezőeszköz, de akkor azt gondoltam, erről már az életkorom miatt lekéstem. Végül felvételiztem, mert azt kommunikálta az egyetem, hogy a jelentkezéshez táncos előképzettség nem szükséges. Így kerültem Horváth Csaba osztályába és ebbe a világba.

rap: A most bemutatott Mindegy című darabodban a saját generációd dilemmáival foglalkozol. Melyek a legfontosabb kérdések, amelyeket feltettél magadnak?

WK: Főleg az foglalkoztatott, hogy hol csúszik el a kommunikáció két ember között, illetve mekkora a szakadék az elvárásaink és a valóság között. Korlátlannak tűnő szabadságunk okán merhetünk nagyot álmodni, így azonban sokkal fájdalmasabb a valósággal szembesülnünk, mint a korábbi generációknak, mert sorozatosan fölé lőjük a vágyainkat annak, mint amit lehetséges elérnünk. Ez hozza elő belőlünk a mindegy életérzést.

false

 

Fotó: Barta Vica

rap: Mi volt a fő munkamódszered?

WK: Formailag a szövegre koreografálás, illetve a mozgókép érdekelt. Előbbi előre felvett monológokat jelent, filozofikus eszmefuttatásokat a szabadságvágyról, az agresszióról, a bezártságról. A film Barta Vica munkája, és a 21. század mediálisan túlfűtött életterét hivatott jelképezni. Négy sávot ajánlunk a nézőknek: szöveg, tánc, zene, film – és rájuk hagyjuk a választás lehetőségét. A különböző jelenetek összefésülését aztán közösen készítettük a többi szereplővel, Gyöngy Zsuzsával, Kiss Anikóval és Horkay Barnabással, volt osztálytársaimmal.

rap: Miből merítettél az ötletelés során?

WK: A konkrét témához kerestem ihlető anyagokat, melyek aztán nem is mind kerültek bele az előadásba. Elsősorban Petri György Metaforák helyzetünkre című verse, Agota Kristof Mindegy című írása és Krasznahorkai László Állatvanbent című kötete inspirált. Ezeknek a szövegeknek a nyers kifejezésmódja, száraz mondatszerkesztése erős hatással lett az előadásra. Meghatározó volt még John Adams Harmonienlehre című, grandiózus zeneművének III. tétele is.

rap: Mi az, ami neked tényleg mindegy?

WK: Most már igyekszem odafigyelni, hogy semmi se legyen az. Muszáj, hogy fontosak legyünk magunknak annyira, hogy merjünk döntéseket hozni.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.