„Fontosak legyünk magunknak” - Widder Kristóf rendező-koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. november 30.

Snoblesse

Műsoron a Mindegy.

rés a présen: Hogyan lettél egyszerre rendező és koreográfus?

Widder Kristóf: Prózai rendezőnek készültem, de sem az érettségim évé­ben, sem egy évvel később nem indult ilyen szak. Viszont meghirdették a színházrendező szakon belül
a fizikai színházi koreográfus szakirányt. Mindig vonzott a mozgás, hiszen nagyon erős és érzéki kifejezőeszköz, de akkor azt gondoltam, erről már az életkorom miatt lekéstem. Végül felvételiztem, mert azt kommunikálta az egyetem, hogy a jelentkezéshez táncos előképzettség nem szükséges. Így kerültem Horváth Csaba osztályába és ebbe a világba.

rap: A most bemutatott Mindegy című darabodban a saját generációd dilemmáival foglalkozol. Melyek a legfontosabb kérdések, amelyeket feltettél magadnak?

WK: Főleg az foglalkoztatott, hogy hol csúszik el a kommunikáció két ember között, illetve mekkora a szakadék az elvárásaink és a valóság között. Korlátlannak tűnő szabadságunk okán merhetünk nagyot álmodni, így azonban sokkal fájdalmasabb a valósággal szembesülnünk, mint a korábbi generációknak, mert sorozatosan fölé lőjük a vágyainkat annak, mint amit lehetséges elérnünk. Ez hozza elő belőlünk a mindegy életérzést.

false

 

Fotó: Barta Vica

rap: Mi volt a fő munkamódszered?

WK: Formailag a szövegre koreografálás, illetve a mozgókép érdekelt. Előbbi előre felvett monológokat jelent, filozofikus eszmefuttatásokat a szabadságvágyról, az agresszióról, a bezártságról. A film Barta Vica munkája, és a 21. század mediálisan túlfűtött életterét hivatott jelképezni. Négy sávot ajánlunk a nézőknek: szöveg, tánc, zene, film – és rájuk hagyjuk a választás lehetőségét. A különböző jelenetek összefésülését aztán közösen készítettük a többi szereplővel, Gyöngy Zsuzsával, Kiss Anikóval és Horkay Barnabással, volt osztálytársaimmal.

rap: Miből merítettél az ötletelés során?

WK: A konkrét témához kerestem ihlető anyagokat, melyek aztán nem is mind kerültek bele az előadásba. Elsősorban Petri György Metaforák helyzetünkre című verse, Agota Kristof Mindegy című írása és Krasznahorkai László Állatvanbent című kötete inspirált. Ezeknek a szövegeknek a nyers kifejezésmódja, száraz mondatszerkesztése erős hatással lett az előadásra. Meghatározó volt még John Adams Harmonienlehre című, grandiózus zeneművének III. tétele is.

rap: Mi az, ami neked tényleg mindegy?

WK: Most már igyekszem odafigyelni, hogy semmi se legyen az. Muszáj, hogy fontosak legyünk magunknak annyira, hogy merjünk döntéseket hozni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.