„Kénytelen vagyok pörögni” - Kiss Tibor Noé író, újságíró, tördelő

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 23.

Snoblesse

Az Inkognitó után itt a második kötet, az Aludnod kellene. Bemutató a Kalicka Bisztróban.

rés a présen: Az Inkognitó után négy évvel idén nyáron jelent meg az új köteted. Mivel telt a köztes időd?

Kiss Tibor Noé: Az Inkognitó viszonylag hamar lecsengett, az Aludnod kellene című második kötetet pedig elég lassan írtam meg ahhoz képest, hogy milyen rövid lett. Lassan, aprólékosan dolgozom, már ami az irodalmi szövegalkotást illeti. Szóról szóra. Amúgy meg nem: tördelőként és újságíróként kénytelen vagyok pörögni. Az írás ilyen értelemben meditáció is.

rap: Szerinted mire számítson, aki belefog az Aludnod kellene olvasásába?

KTN: Elég sok szereplő van a könyvben, akadnak cselekményszálak is. Az olvasó kénytelen lesz odafigyelni, nem csak a főhős zsolozsmájával találkozik. A regény világa még sötétebb. Feloldozás nincs. Cserébe igyekeztem nagyon empatikusan megrajzolni a szereplőim – egy lepusztult mezőgazdasági telepen élő középkorú férfiak – személyiségét. A mindennapi küzdelmeiket, a jóra való törekvésüket és a bennük élő rosszat. A kiszolgáltatottságukat. Egyébként ez, a tehetetlenség élménye rokonítja a könyvet az Inkognitóval.

false

 

Fotó: Valuska Gábor

rap: Az identitástematika az íráson kívül is átszövi az életedet?

KTN: Átszövi. Az Inkognitónak köszönhetően sokkal bátrabban játszom a saját nemi identitásommal. Kevésbé szégyellem magam a nyilvánosság előtt, sokkal jobban látom és el is tudom fogadni a saját szélsőségeimet, a focista macsót és azt a nőt, akit még mindig nagyon kevés ember előtt tudtam felfedni.

rap: Pécsinek lenni mennyire határoz meg téged, és van-e kortárs pécsi szál, amihez kötődsz?

KTN: Jó barátokra, értékes emberekre találtam a városban. A kortárs pécsi szálat számomra elsősorban a Jelenkor körüli társaság tagjai jelentik, hozzájuk kötődöm. Egyébként hiába szeretem ezt a várost, talán soha nem leszek pécsi, mint ahogy soha nem voltam ferencvárosi vagy pestlőrinci sem. Ez alkati kérdés. Egyfelől nagyon szívesen szervezek eseményeket (mint az eddig közel negyven estet megért Irodalmi diszkó a Tititá nevű kocsmában), mégis inkább a saját dolgaimat szeretem bütykölni. Ez pedig helyfüggetlen.

rap: Mit szeretsz legjobban a városban?

KTN: Szeretem, hogy a főutcától öt percre élhetek egy olyan csöndes lakásban, amelyiknek kertje van, madarakkal, macskákkal. Hogy csak tíz percet kell autóznom a teljes sötétségért és csendért. Szeretem, hogy bármikor leülhetek egy teraszra a Király utcában – akár egyedül, akár másokkal, s hogy az ilyen alkalmakat többnyire nem kell megszervezni. De érzem a provincialitás és a belterjesség veszélyét is.

rap: Milyen eseményeken találkozhatunk veled, illetve a kötettel?

KTN: A budapesti könyvbemutatóm október 1-jén lesz a Kalicka bistróban, Fekete Ernő színész közreműködésével. Emellett ősszel a Helyzet Műhelyben (Gólya) is részt veszek egy rendhagyó, a könyv szociológiai vetületét érintő beszélgetésen. Október 13-án az Országos Könyvtári Napok keretében a pécsi Csorba Győző Könyvtárban lépek fel, majd két nappal később Ostravába utazom, a Protimluv folyóirat által szervezett nemzetközi irodalmi fesztivál meghívottjaként. A kötet Facebook-oldalán egyébként minden friss információ megjelenik a könyvről és a hozzá kapcsolódó eseményekről.

rap: Ha otthonra szárnyas oltárt készítenél, kik lennének a fő figurái?

KTN: Senkit sem szeretnék megbántani vallási érzékenységében, de Andrea Pirlo mostanában hasonlít Jézushoz, ő megjelenhetne rajta. Továbbá az X-akták hősei, Gillian Anderson és David Duchovny (utóbbi a Twin Peaksben transzvesztita FBI-ügynökként is feltűnt). Mindenképpen szeretném, ha az oltárból szólna a zene, méghozzá Tim He­ckertől az In the Fog három tétele.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”