„Mindig szembementünk” - Fehér Viktor dobos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 3.

Snoblesse

Kerekes Band Erdőbényén

rés a présen: Emlékszel az első Kerekes Band-koncertre?

Fehér Viktor: Az elsőre sajnos nem, de biztosan nagyon amatőr volt. A kezdet mindig nehéz, de legalább egy csomó vicces sztorink van, amik utólag nagyon tudnak hiányozni. Volt, hogy leállt egy koncert, mert a színpad melletti fagyiárus kihúzta a konnektorból az erősítőt, hogy bedugja a fagylaltgépét. Volt, amikor vidéken meg akartak verni minket, mert a közönség azt hitte, hogy valami bálzenét fog kapni. Amikor profivá válik az ember, minden szabályozott lesz. Mindenki azért dolgozik, hogy ne legyen semmi malőr.

rap: Honnan érkeztél a zenekarba?

false

FV: Amikor testvéremmel, Zsomborral megalapítottuk a bandát, csak annyit szerettünk volna, hogy a Kerekes legyen a legjobb moldvai-gyimesi népzenei együttes. Aztán rá kellett jöjjünk, hogy mi nem Moldvában születtünk, hanem Egerben, és a zene is olyan, mint a borkészítés, akkor izgalmas, ha megjelenik benne a terroir jelleg. Ha ez megvan, akkor valami egyedi születik. Ha nincs, akkor me­gint csak lemásoltunk valamit. Úgyhogy mi inkább hagytuk, hogy a saját identitásunk legyen a mérv­adó: a magyar pásztorhagyományokból merítkező kemény, de szabad zene.

rap: Az elmúlt 20 évetekben volt valami változás?

FV: A legnagyobb változást a 2006-os Pimasz lemez hozta, amivel letértünk a népzenei útról, és a saját lábunkra álltunk. Akkor még nem tudtuk, hogy ez hozza meg a valódi sikert. Egy számunkra akkor még ismeretlen könnyűzenei hipertérben kezdtünk el lebegni, ahol minden kritikus más zenei műfajba sorolt be minket. Mi az osztályozás helyett azóta is töretlenül építjük a Kerekes brandet, ami egyelőre minket igazol: Fonogram-díjak, aranylemezek.

rap: Melyek azok a népzenét a modern zenével vegyítő zenekarok, akiket szeretsz?

FV: A magyar crossover mozgalomban nekem még mindig a Muzsikás az etalon. Náluk egységesebb hangzással, kiérleltebb gondolatisággal kevesen álltak elő. Máskülönben mindig a dinamikus zenéket kerestem. Amikor először jártam Gyimesben, lenyűgözött az a nyers erő, ahogy a táncosok ropogtattak, és ahogy zengett a gardon. Ugyanennyire imádom Ringo Starr pumpálását vagy Muddy Waters énekét. Valaki a technikára esküszik, én a dinamikára.

rap: Melyik betyárfigurát kedveled leginkább?

FV: A betyárok egy része közönséges bűnöző volt, akikkel nem vállalnék közösséget. A másik része egy olyan rendszer ellen lázadt, amiben kívül­állók voltak. Ilyen szempontból nem hiszem, hogy sok különbség van például Vidróczki és James Brown között. Vidróczki nem akarta, hogy besorozzák, James Brown nem akart elnyomott feketeként élni. A lázadáson van a hangsúly. Mi sem akartunk soha béna „népiszopi furulyazenét” játszani, mert hittünk és hiszünk abban, hogy ennek a zenének ereje van, és ugyanolyan létjogosultsága, mint a gitárzenének, a laptopos dj-zésnek vagy a mindent felülíró hiphopnak. Ilyen szempontból mindig szembementünk a zeneiparral.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.