PanoDráma: 174/B – Az igazság szolgái

  • 2012. november 14.

Snoblesse

Gyűlölet-bűncselekmények Magyarországon, avagy hogyan lehet egy kisebbségek védelmét szolgáló passzust a kisebbségek ellen fordítani. Dokumentarista színház Csákányi Eszterrel és 12 civil esküdttel.


A PanoDráma alkotócsapata ezúttal a Btk. 174/B paragrafusának nyomába szegődik; az első törvényjavaslattól az értelmezésen és alkalmazáson át a vele való visszaélésig követik a gyűlölet-bűncselekményekre kidolgozott paragrafus pályafutását. Mindenekelőtt azt a magyar sajátosságot, hogy miként lehet egy kisebbségek védelmére szolgáló passzust a kisebbségek ellen fordítani. Az előadás alapját vallomások, tárgyalási jegyzőkönyvek, vádlottakkal, sértettekkel, ügyvédekkel, rendőrökkel, bíróval és ügyésszel készített interjúk képezik, az interjúszövegekből összeállított előadásban pedig profi színészek (Bartsch Kata, Csákányi Eszter, Kádas József, Nagy Viktor, Ördög Tamás, Szamosi Zsófi, Urbanovits Krisztina) szerepelnek. A látottakat viszont egy civilekből álló, 12 tagú esküdtszék vitatja meg; ők a bemutatót megelőző  hetekben két drámapedagógussal dolgoztak együtt – a Galgagyörkön, Bagon, Budapesten, Hidasnémetiben, illetve Pécs és Miskolc környékén folytatott foglalkozások civil résztvevőiből áll össze az (egyetértés esetén ítéletet is hozó) esküdtszék. Az előadások mindhárom nap 20.00 órakor kezdődnek.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.