Olvasni muszáj

A MÁV a szocializmusban is rettenetesen működő üzem volt

Sorköz

A vasút életén túl a Kádár-korszak hétköznapjait is bemutatja Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott... című könyve.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz új, Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Egy olyan óriásvállalatot, mint a Magyar Államvasutak (MÁV) nemcsak napjainkban, hanem évtizedekkel ezelőtt is nyilvánvalóan nehéz volt működtetni és fenntartani. A vasúttársaság mostani helyzete nagyrészt az állami felelőtlenségből és a politikai machinációkból ered, de a MÁV a korabeli viszonyok miatt nem volt jobb helyzetben a szocializmusban sem. Hasonlóan nehéz vállalkozás lehetett az 1970-es évek közepén feltárni, megírni a vasút belső életét, hétköznapjait. A kutatandó anyag óriási, a téma szerteágazó. Moldova György ehhez azért „fentről” kapott segítséget, azaz minisztériumi megbízólevelek birtokában járhatott-kelhetett a vasút területén, munkáját pedig, mint e levelekben ki volt adva, a MÁV dolgozóinak segíteniük kellett. Az Akit a mozdony füstje megcsapott... (1977) a szerző olyan, szintén nagyszabású szociográfiai riportkönyvei után keletkezett, mint a Tisztelet Komlónak! (1971, a címet kiadásoktól függően hol felkiáltójellel, hol anélkül írják) és Az Őrség panasza (1974). Mindkét műnek jelentős visszhangja volt annak idején, így a vasutasriportot azért vettük a kezünkbe Moldova június eleji halálhíre kapcsán, mert kíváncsiak voltunk: vajon milyen képet fest a szocialista Magyarországról és egyik legnagyobb üzeméről, a MÁV-ról.

 

„Milliók elementáris szükségletét elégítették ki azok, akik egyszerre igazolták vissza a rendszer iránti lojalitást és a rendszer abnormalitásának mindennapos tapasztalatát” – ezt írta lapunk még 2013-ban Moldova pályaképének egyik legfontosabb jellemzőjeként. Ez a megállapítás szolgálhat magyarázatul arra, miért ábrázolhatta a MÁV-ot reménytelen, lerohadófélben lévő, korszerűtlen szocialista óriásvállalatként, ami csak azért működik, mert a vasutasok főként idősebb generációja egyfajta megszállottsággal tekint a munkájára. Az Akit a mozdony füstje megcsapott... ezért úgy is értékelhető, tekinthető, mint a korszak látlelete: egy olyan országé, ami még harminc évvel a második világháború után is nyögi a háború pusztításait, szenved az 1950-es évek agyatlan gazdaságpolitikájának hatásától, az elmaradottságtól, a rendszer minden hibájától, észszerűtlenségétől. Anélkül, hogy az anyaggyűjtés és -feldolgozás módszerét részletesen elemeznénk, megállapíthatjuk: szép szociográfiai – néhol már-már néprajzi, szociológiai, történeti jellegű – anyag gyűlt össze a könyvben. Az is igaz ugyanakkor, amiről a már hivatkozott pályaképben szó volt: Moldova nem alkalmaz forráskritikát, „a riportok törzsanyagát jegyzetfüzetből rekonstruált beszélgetések adják. (…) A megszólaltatottak moldovául beszélnek, Moldova-hősökké stilizálódnak.” Ám ez nem volt le semmit a riportkötet értékéből; abból, hogy olyannak ábrázolja a magyar vasutat, egyben az akkori viszonyokat, állapotokat, amilyenek voltak: rettenetesen nyomorultnak.

Mert sok vidám, lelkesítő dolog nincs ebben a könyvben, az biztos.

Csak rosszul fizetett, éjjel-nappal robotoló melósok, élet távol a családtól a zsúfolt és korszerűtlen munkásszállásokon ivászattal, verekedéssel, a rossz infrastruktúrára és a modernizációhoz hiányzó pénzre panaszkodó vasutasok, elavult vasúti pályák, a vonalbezárásokat sirató lakosság. A megszólalók történetei a legritkább esetben pozitív kicsengésűek, általában keserű, olykor tragikus sorsokról szólnak; a riportalanyok panaszkodnak, nehéz élethelyzetek és -történetek villannak fel. Majd’ minden személyes történet mögött ott a szinte teljes 20. századi magyar történelem, ami végigkíséri a könyvet. Az idős vasutasok nosztalgiával emlékeznek a század első felére, amikor kiváltság, megtiszteltetés volt vasutasnak lenni, de ott bennük a keserűség, hogy ma már ez nincs így, a fiatalokat nem érdekli a vasút, nincs presztízse a szakmának. Visszaköszönnek az emberi sorsokban a szocializmus túlélési technikái: a ferencvárosi rendező pályaudvaron lopják az árut a vagonokból; a korszak elavult munkamódszerei, technikái: Záhonyban meg másutt is sok helyen még kézi erővel rakodnak; a korszakra jellemző bürokrácia: tizenegy fős bizottság bírálja el, hogy egy rokkant vasutas kaphat-e művégtagot. „A vasút mindig rosszul fizetett”; „A vasárnap olyan nap, mint a többi, a vasút nem áll le, a forgalomnak mennie kell”; „Kocsirendező voltam, tolatás közben összenyomott a vonat, a mellkasom beszakadt, tüdőlebennyel operáltak. Drótozott mellel dolgozom” – szomorú sorsok, deprimáló, komor hangulat uralja végig e vasutasriportot, amit, ha lehet, még nyomasztóbbá tesznek a könyv fekete-fehér illusztrációi. Ráncos, idősödő vasutasarcok néznek ránk a fotókról, cigarettával a szájban, elhasznált svájci sapkában; düledező állomásépület, szétbontott mozdony, balesetet szenvedett, csonkolt lábú vasutasok képei.

Mintha csak azt akarnák mutatni, bizony, ilyen a létező szocializmus.

Moldova György a vasútról akart szociográfiai riportot írni, de könyve ennél több, az egész szocializmus működését megragadó munka lett. Filmbe illő jelenetei – mivel mégiscsak egy dramaturg végzettségű íróról beszélünk –, képei, történetei, az ábrázolt sorsok, hangulatok, minden, amiről ebben a könyvben szó van, az 1970-es évek lenyomata. És ez még a szocialista Magyarország viszonylag normális évtizede volt…

Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott..., Szépirodalmi Könyvkiadó, 1977, 374 oldal

Az Olvasni muszáj sorozatának korábbi részeit itt találja:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.