Könyv

Áporodott macsóizmus

Cserna-Szabó András: Extra Dry  

  • Kránicz Bence
  • 2021. január 6.

Sorköz

Cserna-Szabó András sokoldalúnak mutatkozó, de valójában egyfókuszú szerző: változatos műfajokban közölt írásaiban ugyanazt a stílust és írói szerepet keresi.

Novellistaként indult, majd gasztronómiai, gasztrotörténeti tárgyú kutatásokat végzett. Írt irodalomtörténeti esszéket, az utóbbi években pedig leginkább regényeket közöl. Műveit összeköti valamiféle kedélyes életesség, zsírospacal-hedonizmus. Nagy nők és nagy ebédek krónikásaként van elemében, anekdotáiban egyszerre freccsen az étolaj és az ondó.

Szórakoztató és érzékeny irodalmi témájú esszéiben – amelyeket a számomra legkedvesebb könyvében, a Mérgezett hajtűkben gyűjtött össze – leginkább olyan szerzőket mutat be, akik maguk is kedvvel szürcsölték az élet nektárját, és nagy láttató erővel írták meg élményeiket. Így kerül személyes kánonjának élére Rabelais, Boccaccio és Szép Ernő, de Cserna-Szabó jól tudja, hogy a kalandor író szerepének mára csak a paródiája játszható el érvényesen. Fikciós műveiben ezért tűnhetnek a szereplők egyszer két lábon járó Szindbád-idézetnek, majd a Kretén humorlapból kiollózott karikatúrának, a történetek vadsága pedig hol a két világháború közötti magyar ponyvairodalmat, hol a tévés valóságshow-k gátlástalanságát idézi.

Mindez művészi programnak talán kevés, de egyéni írói hangnak elégséges, legalábbis a szerző kitartó népszerűsége és töretlen alkotókedve alapján. Az Extra Dry játékos műfaji öndefiníciója szerint „opera buffa”, vagyis melodramatikus túlzásokkal, hisztérikus áriákkal zaklatottá tett vígopera. Kiindulópontja a Kortárs Magyar Valóság, ahol a szereplők reggel dolgozni mennek, délután bevásárolni a Lidlbe, este pedig veszekednek a vacsoraasztalnál. Közéletnek nyoma sincs, de méltányolható, hogy Cserna-Szabó közös, hétköznapi tapasztalatainkat kívánja átgyúrni irodalommá. Nem ugrik el a valóság elől, viszont nagyjából olyan irállyal értelmezi azt, mint Donald Trump a Twitteren. Dermesztő, hogy minden egyes férfialakja alpárian szexista.

Nemcsak az eleinte főszereplőnek tűnő, felszarvazott Aladár jellemzi a feleségét kizárólag a külseje alapján, „zöld macskaszeméről”, „átlagon felüli melleiről”, „formás lábairól” morfondírozva bekezdéseken át, hanem a féltékeny barátnők is így látják Erikát („cicije pattog, mint két felfújt labda”). A nők „tulajdonképpen olyanok, mint a macskák: imádnak pisilni, imádják a simogatást és imádják a szőnyegeket is”, bölcselkedik egy másik szereplő, a harmadiknak pedig egy „kurvaforma nősténnyel” akad dolga. Sokatmondó, hogy az elbeszélő egyedül annak a férfi figurának a külsejét írja le, akiről kiderül, hogy homoszexuális.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.

Állandósult ideiglenesség

Újabb két évig kell négyszáz embernek olyan házakban élnie, amelyeket évtizedekkel ezelőtt bontásra ítéltek. A VIII. kerületi önkormányzat helyett immár az állam felel azért, hogy a lakók 2027 közepére kiköltözhessenek. Van, aki dühös, van, aki elkeseredett, és van, aki már nem érhette meg a történet végét.

Nincs neked annyid!

Az átláthatósággal indokolja a kormány, valójában az eddiginél is kevesebb transzparenciát hoz majd az a törvénymódosítás, amelynek értelmében bármennyi pénzt felhasználva kampányolhatnak az egyéni jelöltek.