Olvasni muszáj

Egy meglepően agresszív háromfejű kisfiú

Sorköz

Az Olvasni muszáj legfrisebb részében Krusovszky Dénes ír az Alföld folyóirat augusztusi, világirodalmi számáról.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz új, Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Mi egyáltalán az a világirodalom? Kezdhetnénk az örök dilemma újabb meddő fejtegetését, de ezt hagyjuk inkább. Hiszen már magát az irodalmat sem igen lehet megfelelően definiálni, olyan, mint az idő, kérdezik, nem tudom, nem kérdezik, tudom, vagy hogy is van ez. Nyilván a nem irodalmárok, sőt, nem bölcsész-érzelműek ettől kapnak agyérgörcsöt, és legott értelmetlenséget kiáltanak (tanszékeket zárnak be, óraszámot csökkentenek etc.), pedig, ha valaminek értelme van, az éppen ez. Mindenesetre van valami, ami évezredek óta változatlan nagyrészt, egyfajta motiváció, hogy az érzéseknek és gondolatoknak nyelvi eszközökkel keressen az ember megfelelő formát, s ha ez még valamilyen úton-módon leírásra is kerül, azt nevezhetjük kábé irodalomnak. Az efféle szövegkísérletek szerteágazó, széttartó, formátlan és uniformizálhatatlan fantom-tömegét meg az egyszerűség kedvéért a „világ” jelzővel látjuk el. Elvileg Goethe copyrightja, és szép is hinni ebben, bár racionálisan ráközelítve aligha a Mester találmánya a spanyolviasz. Ha már, akkor a viasz találmánya a Mester.

Normális időkben egy nyári világirodalmi különszám, ha nem is strandolvasmány szokott lenni, de mondjuk egy laza, színes, szeleburdi egyveleg. Pláne, ha vezérfonál sincs kijelölve számra (hogy mondjuk 16. századi moldáv költészet, vagy kortárs perui dráma). Egyszerűen csak világirodalom, oszt bumm bele.

De milyenek azok a normális idők? Milyenek voltak, ha voltak? És mióta nincs normalitás? A Covid-után-közben, egy retrográd és épp ezért rettenetes (ámbár korántsem biztos, hogy ugyanakkor nem a jövőbe mutató) háború feledik évében, a gazdasági válság mélyén, kiszáradt folyók és tavak partján ülve beszélhetünk-e normalitásról? Vagy épp itt és most lenne muszáj ragaszkodni ehhez a képzethez?

Az Alföld nyári összeállítása kétélű taktikával dolgozik, egyfelől belemegy a jelenkori világproblémák mélyébe, másfelől el is távolít tőlük valamilyen módon. Hiszen a világirodalom – megint csak, azt előfeltételezve, hogy van ilyen – sok egyéb mellett és előtt épp a tágasságról szól. Az emberi kultúra, egyáltalán, az emberi létezés tágasságának megtapasztalásáról, amire más formában aligha nyílik hasonlóan kézenfekvő módon lehetőség. És ezzel az Alföld is nagyon szépen él, ráadásul okosan is, de nem tolakvóan. Az például, hogy a lapszám kezdetén az ukrán Szerhij Zsadan illetve az orosz Dmitrij Danyilov versei állnak, magáért beszél. „Szása csendes alkoholista, ezoterikus, költő. / Az egész nyarat a városban töltötte. / Amikor elkezdődtek a bombázások, meglepődött, / híreket kezdett nézni, aztán abbahagyta.” Így az előbbi (Nagy Tamás magyar hangján), míg az utóbbi ehhez – itt és most, a debreceni lapban – azt teszi hozzá, hogy „A repülés teljesen lehetetlenné vált / Az elefántok vészesen felhalmozódtak / Peking és Jekatyerinburg / és Új-Delhi peremén / És egy meglepően agresszív / Háromfejű kisfiú / áll az ENSZ szószékén / És dühös beszédet mond”.

Mindezek után néhány oldallal (rendben, jó néhány oldallal) azt olvasni egy ismeretlen szerzőtől a 10. századból, A burnanburhi csata című elbeszélő költeményben, hogy tudniillik: „Maguk mögött hullákat hagytak, hogy élvezze / a kormos-köntösű fekete holló, / a görbe csőrű, a hamuszín köpenyeges, / a fehér-farú sasmadár, hogy dögevés legyen, / a falánk harc-sólyom is, / az erdőn lakó szürke farkas is.” Egyszóval mindez elég erős, habár nem túl bíztató keretbe helyezi az elmúlt uszkve ezer év emberi viszonyait. (A mű mellé Tóth Bálint Péter fordító remek kommentárt is írt, ami a verssel együtt erősen ajánlott.)

 

De ne legyünk már ennyire pesszimisták, olvassuk inkább Keats verseit (ezek a romantikus költők még tudtak élni, és ha már itt tartunk, halni is!), itt épp Péti Miklós remek fordításában és kommentárjaival: „Új szárnyat adjatok, s ha tűzbe vesztem, / szálljak, legyek főnix, fékezhetetlen.” Hát nem igaza van? Francnak kell ez a nagy 21. századi búskomorság, kapja be a világ, inkább legyünk főnixek!

Egy efféle lapszám tartalomjegyzékét felsorolni felesleges lenne, van benne minden, vers, novella, dráma, tanulmány, esszé, kritika – és még nagyszerű grafikák is Végh Katától. Az elméleti szekcióból hasraütésszerűen azt mondanám, hogy Németh Zoltán (Transzkulturalizmus és ubikvitás), Goretity József (Végre, KareNYina!), vagy Pusztai Gábor (Jókai Hollandiában) írásaiért már önmagában simán megéri leszámolni azt a nem túl vaskos 900 forintot az újságosnak. És akkor még a Szemle rovat jó 40 oldalnyi recenziós anyagába bele sem kezdtem! De aki csak teheti, kezdjen bele, amíg még kitart a nyár.

 Az Olvasni muszáj előző részei pedig alább olvashatóak:

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.