Gyerekként élte túl a holokausztot, most pedig gyerekeknek is megírta, hogy mi történt vele

Sorköz

Lantos Péter A fiú, aki nem akart meghalni című könyvében első emlékeire és későbbi kutatásaira támaszkodva mesél családja deportálásáról, a fiatal olvasók számára pedig eufemizmus nélkül igyekszik valamelyes mégis érthetővé tenni a felfoghatatlant.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Lantos Péter, az Angliában élő magyar orvosprofesszor 2006-ban megjelent Sínek és sorsok című memoárja után ezúttal egy gyerekeknek szóló könyvben ír családja deportálásáról, a bergen-belseni koncentrációs tábor borzalmairól, valamint megmenekülésének kalandos történetéről. A kis Péter még öt éves sem volt, amikor fűrésztelepet üzemeltető családját a makói gettóba költöztették, hogy onnan Szegedre, majd Strasshofon és Bécsújhelyen át Bergen-Belsenbe szállítsák őket. Első emlékeire, de még inkább a túlélő családtagok beszámolóira és saját későbbi kutatásaira támaszkodva meséli el az „utazást”, miközben minden eufemizmus nélkül igyekszik valamelyest mégis feldolgozhatóvá és érthetővé tenni a borzalmakat a fiatal olvasók számára.

A szerző időrendi sorrendben számol be saját és családja megpróbáltatásairól Magyarország német megszállásától egészen a hazatérés utáni első iskolanapig. Különleges hangulatot ad a könyvnek, hogy bár a gettó zsúfoltsága, az elviselhetetlen kosz, később pedig a marhavagonokban és a koncentrációs táborban tapasztalt embertelen körülmények is szóba kerülnek, a szöveg jelentős részében mégsem a megannyi szörnyűség részletezése, sokkal inkább a bizonytalanság, nem ritkán az unalom érzékeltetése dominál. „A gettólét nagyon unalmas volt. Mindenhol zsúfoltság uralkodott, a kis kert pedig olyan koszos lett, hogy már nem lehetett játszani benne. Reggeli után anyuval mentem a piacra, de a nap hátralévő részében szinte semmit nem lehetett csinálni” – olvashatjuk egy helyen, de később is számos részletet találunk arra vonatkozóan, hogy gyakran a halál közvetlen közelségénél is rémisztőbb az őrlő tétlenség, és hogy senki nem tudja, mit hoz a holnap.

 
Lantos Péter: A fiú, aki nem akart meghalni
Fotó: A szerző felvétele

A történtek megértését segítik a kötet végén található fényképek, amelyek még személyesebbé teszik az elbeszélést, valódi arcot adnak a visszaemlékezés szereplőinek. A családi fényképekhez írt rövid anekdotákból és kiegészítő információkból ráadásul azt is megmutatjuk, hogy a felfoghatatlan veszteségek és traumák árnyékában hogyan tudta anya és fia újrakezdeni az életét. Kétségtelen, hogy a családtagokról és felszabadított rabokról készült felvételek mellett különösen érdekes annak az amerikai katonának a portréja, aki ott volt a kisfiút és az édesanyaját szállító vonat felszabadításakor, és akivel évtizedekkel később hosszas keresés után tudta felvennie a kapcsolatot a szerző. Ugyancsak nagyon hasznosak az átlátható térképek, valamint az utolsó néhány oldalon böngészhető gondosan összeállított szójegyzék is, amelyek vázlatos, általános iskolai szintű történelmi tudás mellett is követhetővé teszik az egyébként is jól szerkesztett és egyszerű nyelvezetű szöveget.

Bár a gyermeki nézőpontnál összességében hangsúlyosabb az elbeszélés retrospektív jellege, kiemelt szerepet kapnak a – tudatosan szerkesztett és utólag minden bizonnyal némileg dramatizált – dialógusok, azokon keresztül pedig az anya és az apa alakja. A kisfiú ugyanis még a legreménytelenebb pillanatokban sem veszíti el természetes kíváncsiságát, így megannyi kérdésére válaszolva valójában a szülők vázolják fel a körülöttük zajló események alakulását és a második világháború menetét. „Amíg egymás után tudod feltenni a kérdéseket, nem fenyeget az éhhalál. Majd akkor kezdek el aggódni, ha abbahagyod” – mondja az anya a koncentrációs táborban. Ezeknek a beszélgetések a dinamikája egyfajta iránymutatást is ad a könyv olvasáshoz, a közös olvasáshoz, aminek legfontosabb tétje, hogy újabb és újabb kérdéseket ébresztve tartsa életben a holokauszt áldozatainak emlékét.

Lantos Péter: A fiú, aki nem akart meghalni. Kolibri Kiadó, 2024, 208 oldal, 4299 forint. Fordította: Miks-Rédai Viktória

Lantos Péterről lapunk legfrissebb számában olvasható riport, amelyben a családjáról, a deportálásról és a könyv keletkezéséről beszél:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.