Kicsoda Borisz Akunyin, a világhírű író, akit Putyin terroristának tart?

Sorköz

A legnépszerűbb orosz krimiszerző majdnem egy évtizede emigrációban él, a putyinista rezsim azonban munkásságának minden nyomát igyekszik eltüntetni az országból.

December közepén a népszerű detektívregény-író, Borisz Akunyin is bekerült abba a „szélsőségeseket és terroristákat” listázó adatbázisba, amelyet az orosz állam pénzügyi monitoringhivatala, a Rosfinmonitoring vezet. Nem ez az első lépés az író ellen: amikor tavaly februárban az orosz hadsereg megindult Ukrajna ellen, a rezsimmel szemben kritikus írók munkái tucatjai tűntek el a könyvesboltokból, és Akunyin is a fokozódó cenzúra áldozatául esett. December elején az AST, az egyik piacvezető orosz könyvvállalat bejelentette, hogy közéleti megnyilvánulásai miatt teljesen beszüntetik a könyvei terjesztését.

A Rosfinmonitoring mindössze annyit közölt, hogy Akunyin felkerült a listára, de az orosz nyomozóhatóság azt is elárulta, hogy nyomozás indult az író ellen, akit „a terrorizmus igazolásával és álhírterjesztéssel” vádolnak.

Borisz Akunyin már 2014 óta nyugaton él, évek óta Londonban, nem is rossz helyen: egy lakásban a Szent Pál katedrális közelében. „Terroristák nevezek terroristának” – kommentálta a Facebookon. Később azt is hozzátette:

„Bár látszólag jelentéktelen esemény, a könyvek betiltása és írók terroristának nyilvánítása fontos mérföldkő. Könyveket a szovjet idők óta nem tiltottak be Oroszországban. Írókat a nagy tisztogatás időszaka óta nem vádoltak terrorizmussal. Ez nem egy rossz álom, ez most valóságosan megtörténik Oroszországban.”

Putyin rendszere nem véletlenül tart Borisz Akunyintól, aki az egyik legnépszerűbb orosz írónak számított a világban és a szülőhazájában is. Amikor a háború kitört, rögtön kijelentette: „Oroszországot egy elméjében zavart diktátor irányítja, aki ráadásul engedelmesen követi a saját paranoid késztetéseit.” Akunyin szerepel a True Russia platform alapítói között, amit az ukrán és orosz menekültek megsegítésére hoztak létre.

 
Borisz Akunyin
Fotó: Dmitry Smirnov

Grigorij Cshartisvili néven született 1956-ban, Georgiában, anyja révén zsidó családban. Apja világháborús veterán volt („Nem volt hős. Tiszt volt a hadseregben, és a harcvonalon volt négy éven át, ami nagyon ritka, hogy valaki túlélje az egész háborút; kivételesen szerencsés volt.”). Viszonylag későn lépett fel íróként, előbb japán és angol nyelvű művek sorát fordította oroszra, szerkesztőként dolgozott. A japanológus végzettsége és a kultúrához való vonzódása magyarázza japán eredetű írói vezetéknevét: az „Akunyin” azt jelenti, nagy rossz ember. 1998-ban írta meg a Fandorin-krimik első részét Azazel címmel, amelyből később Paul Verhoeven készített filmet. A cári Oroszországban játszódó krimi főhőse ekkor még a tejfelesszájú írnok a moszkvai rendőrkapitányságon, Eraszt Fandorin, aki hamar a legexportképesebb kortárs irodalmi hőssé változott. Magyarul már tizenhárom kötet jelent meg a sorozatban, a legutóbbi, A Víz bolygó 2019-ben.

Akunyin azok közé tartozik, akik szeretnék, ha detektívregény-szerzőként is komolyan vegyék. Amellett, hogy írásaiban teljesíti a legfőbb kötelességét (legyen izgalmas), egy csomó klasszikusra utal Dosztojevszkij, Tolsztoj, Bulgakov és a többiek műveiből: „Szabadon garázdálkodom az orosz irodalomban, és persze a nem oroszban is. Olyan ez, mint egy nagybani társasjáték, lehet találgatni, mi honnan való, milliószám vannak a regényeimben rejtett, kevésbé rejtett és szemet szúró utalások, idézetek, centók” – nyilatkozta a Magyar Narancs hasábjain 2010-ben. Csehov neves színművét krimivé alakítva dolgozta fel Sirály címmel. Sokan azért méltatták, mert visszacsempészte a minőséget az orosz tömegirodalomba, ezt ő gyengéden utasította el: „Előttem is voltak, utánam is lesznek, és velem párhuzamosan is működnek hasonló alakok. De konkrét példáért forduljon a feleségemhez, én ugyanis, amióta fikciót írok, felhagytam a regényolvasással. A feleségem az, aki mindig beszámol, ha valami érdekeset olvasott.”

A Fandorin-történetek később „spin-offot” is kaptak: A Magiszter kalandjai című sorozat (magyarul eddig két kötete olvasható) a legendás nyomozó angol állampolgárként élő unokájáról, Nicholas Fandorine-ről szól, aki a család oroszországi ágának eredetét kutatja. Harmadik sorozata, a Pelagia három kötetből áll: egy szeplős, okulárés apácáról szól, akinek „megvan az az apácákhoz méltatlan tulajdonsága, hogy remek nyomozó, és emiatt persze állandóan bajba is kerül”. Akunyin több könyvet írt más álnevek alatt, a magyarul is olvasható Temetői ​történetek borítóján pedig saját polgári neve és írói álneve egymás után szerepel. A vámpírtörténetet, amelynek vérszívó főhőse, Karl Marx a temetőbe látogató kommunisták vérén él, ugyanis a japanológus-irodalomtörténész esszékkel egészíti ki, amelyek a világ hat híres temetőjéről szólnak.

Az író régóta a Putyin-rendszer bírálója. (Levelezése a bebörtönzött üzletemberrel, Mihail Hodorkovszkijjal magyarul is megjelent.) Egy tavaly, az Al Jazeerának adott interjúban rögtön leszögezte, hogy nem bízik egy olyan elnökben, aki a KGB kötelékéből érkezett, majd felpanaszolta, hogy a putyini rendszer megszilárdulása a média elleni támadással kezdődött, a propagandaarzenál kiépítésével vált lehetővé és a bírói rendszer korrumpálásával végződött:

„De az a probléma, hogy mi oroszok csak beszélünk, beszélünk, beszélünk. Ezt csinálunk. Írunk, beszélünk, miközben ez az ember, ő nem beszél. Ő magához ragadja a hatalmat.”

Ugyanebben az interjúban azt is kifejtette, hogy Putyin uralmát az fenyegeti, hogy egy demokratikus keretek között működő Ukrajna sikeres lehet: „muszáj bukott államot csinálni belőle, hogy az emberek lássák, a demokrácia nem működik”.

Nem csoda, hogy Akunyinnal kapcsolatban Andrej Guruljov orosz politikus úgy fogalmazott, mint „ellenségről”, akit „el kell pusztítani.”

De ha a Londonban élő Akunyin után egyelőre nem is ér el Putyin keze, a hazájukban élő ismerőseit igyekeznek elkapni. Az író épp a napokban közölte, hogy barátai, kollégái, szakmabeli ismerősei hamis üzeneteket kapnak a nevében, amelyekben a magukat Akunyinnak kiadó személyek pénzügyi támogatást ígérnek. Az ügyben nyilván Moszkva keze van: az a céljuk, hogy orosz állampolgárokra rásüthessék, hogy egy terroristától kapnak pénzt. Eközben a nyomozóhatóság megérkezett a Zakharov kiadóvállalathoz, amely az orosz író könyveit megjelentette, ellenőrzések vannak azokban a színházakban is, ahol korábban Akunyin-színdarab volt a műsoron, és a filmstúdiókban, ahol filmek készültek a műveiből.

Alighanem a moszkoviták legpikánsabb felfedezése az lehetett, hogy

volt olyan filmadaptációja a Fandorin-történeteknek, amelyben a híres nyomozót egy bizonyos Volodimir Zelenszkij színész játszotta.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.