„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát »A Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett"

Sorköz

Interjú Ady Endrével a feminsták lapjában.

A Nő című feminista lap 1914 januárjában jelent meg először, a korábbi (1907-től  működő) A Nő és a Társadalom folyóirat helyébe lépve, hasonló tartalommal, ám profibb terjesztéssel. Ez akkor elsősorban azt jelentette, hogy rikkancsokat alkalmaztak, bár arról nem maradtak feljegyzések, hogy azok milyen szavakkal kínálták a lapot. „Megjelent A Nő!”?Itt az új A Nő!”?

Noha a lapban olykor előfordultak a női magazinokból ismerős „praktikus” tematikájú írások, és egészséggel kapcsolatos cikkek is, ám a divat és a sütés-főzés helyett a női egyenjogúság, a szociális problémák, Magyarország elmaradottságának taglalása volt a lap homlokterében. A szerzők is többnyire lányok, asszonyok voltak, akik nem voltak hajlandóan megérteni azt az akkoriban (és mostanában megint) uralkodó nézetet, mely szerint az asszony dolga a szülés, a háztartási munka, a férfi kiszolgálása.

A Feministák Egyesülete már 1906-ban készített egy felmérést, melyben politikusokat, jogászokat és közéleti szereplőket kérdeztek a nők választójogával kapcsolatban. Már akkor is voltak néhányan, akik nem ellenezték, az uralkodó nézetet azonban kétségkívül Tisza István prezentálta, aki a következőt mondta: „A nők képviselőválasztói jogának határozott ellensége vagyok.

Irtózom a gondolattól, hogy asszonyaink megannyi választó polgártárssá alakuljanak át.

Ezzel a reformmal veszítenénk mi, szegény férfiak, de azt hiszem, végeredményben a nők is” – jelentette ki a későbbi miniszterelnök.

Ezek után nem csoda, hogy téma A Nőben sem került le a napirendről, és tíz évvel később újra előkerült. A lap munkatársa, Dénes Zsófia Ady Endrét is felkereste, hogy mondja el ő, mit gondol a női választójogról.

„Testestől lelkestől híve vagyok, ugyanoly mértékben mint a férfiak választójogának, vagyis ugyanazzal a cenzussal: mindenkinek megadnám” – jelentette ki a költő „A férfiak jogállama csődbe jutott, az önzésnek, a szeretetínségnek és zsarnokságnak annyi bűne után igen jó érdeke volna az emberiségnek megpróbáltatni a kiengesztelést és az emberi ideál megvalósítását azokkal, akik még tisztakezűek: a nőkkel” – fejtette ki Ady, aki úgy vélte, a I. világháború „szinte csábítja az embert, térjen át „ősi, becsületes” matriarchális rendszerre. „A nők anyáknak, feleségeknek, szeretőknek és sokkal becsületesebbek, mintsem egy ilyen új vágóhidat, mint a mai megengedjenek. A társadalom mai formájában tisztán a férfi porondja, ahol ágál és nemzedékek sorsát intézi el – egy gerelyvetéssel – tette hozzá, majd így zárta mondandóját: – Az emberiség sorsa, ha az emberiség tényleg jobb sorsot érdemel, parancsolja, hogy a férfi kezéből ragadjuk ki az uralkodó percet, mellyel eddig csak nyomorúságot tudott fajtájára dirigálni”.

„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát a »Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett” – írja Dénes Zsófia, aki – Adyval ellentétben – már nem sokkal később megélhette, hogy 1919 novemberében kialakuljon valamiféle jogegyenlőség – kormányrendelet biztosította ugyanis a választójogot minden „olyan férfinak és nőnek, aki a 21. életévét betöltötte, 6 éve magyar állampolgár, fél éve ugyanabban a községben lakik vagy ott lakása van”. Csakhogy később szigorítottak e feltételeken, s csak a II. világháború után lett teljes szavazati jogegyenlőség Magyarországon a férfiak és a nők között. De Dénes Zsófia ezt is megérhette, sőt még sok egyebet: az Országos Nőtanács létrejöttétől a Nők Lapja megjelenéséig, Tyereskova űrrepülésétől a Suzy Quatro felbukkanásáig, kis híján a rendszerváltásig. A századelős feminista újságíró 1987-ben halt meg, 102 éves korában.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.