„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát »A Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett"

Sorköz

Interjú Ady Endrével a feminsták lapjában.

A Nő című feminista lap 1914 januárjában jelent meg először, a korábbi (1907-től  működő) A Nő és a Társadalom folyóirat helyébe lépve, hasonló tartalommal, ám profibb terjesztéssel. Ez akkor elsősorban azt jelentette, hogy rikkancsokat alkalmaztak, bár arról nem maradtak feljegyzések, hogy azok milyen szavakkal kínálták a lapot. „Megjelent A Nő!”?Itt az új A Nő!”?

Noha a lapban olykor előfordultak a női magazinokból ismerős „praktikus” tematikájú írások, és egészséggel kapcsolatos cikkek is, ám a divat és a sütés-főzés helyett a női egyenjogúság, a szociális problémák, Magyarország elmaradottságának taglalása volt a lap homlokterében. A szerzők is többnyire lányok, asszonyok voltak, akik nem voltak hajlandóan megérteni azt az akkoriban (és mostanában megint) uralkodó nézetet, mely szerint az asszony dolga a szülés, a háztartási munka, a férfi kiszolgálása.

A Feministák Egyesülete már 1906-ban készített egy felmérést, melyben politikusokat, jogászokat és közéleti szereplőket kérdeztek a nők választójogával kapcsolatban. Már akkor is voltak néhányan, akik nem ellenezték, az uralkodó nézetet azonban kétségkívül Tisza István prezentálta, aki a következőt mondta: „A nők képviselőválasztói jogának határozott ellensége vagyok.

Irtózom a gondolattól, hogy asszonyaink megannyi választó polgártárssá alakuljanak át.

Ezzel a reformmal veszítenénk mi, szegény férfiak, de azt hiszem, végeredményben a nők is” – jelentette ki a későbbi miniszterelnök.

Ezek után nem csoda, hogy téma A Nőben sem került le a napirendről, és tíz évvel később újra előkerült. A lap munkatársa, Dénes Zsófia Ady Endrét is felkereste, hogy mondja el ő, mit gondol a női választójogról.

„Testestől lelkestől híve vagyok, ugyanoly mértékben mint a férfiak választójogának, vagyis ugyanazzal a cenzussal: mindenkinek megadnám” – jelentette ki a költő „A férfiak jogállama csődbe jutott, az önzésnek, a szeretetínségnek és zsarnokságnak annyi bűne után igen jó érdeke volna az emberiségnek megpróbáltatni a kiengesztelést és az emberi ideál megvalósítását azokkal, akik még tisztakezűek: a nőkkel” – fejtette ki Ady, aki úgy vélte, a I. világháború „szinte csábítja az embert, térjen át „ősi, becsületes” matriarchális rendszerre. „A nők anyáknak, feleségeknek, szeretőknek és sokkal becsületesebbek, mintsem egy ilyen új vágóhidat, mint a mai megengedjenek. A társadalom mai formájában tisztán a férfi porondja, ahol ágál és nemzedékek sorsát intézi el – egy gerelyvetéssel – tette hozzá, majd így zárta mondandóját: – Az emberiség sorsa, ha az emberiség tényleg jobb sorsot érdemel, parancsolja, hogy a férfi kezéből ragadjuk ki az uralkodó percet, mellyel eddig csak nyomorúságot tudott fajtájára dirigálni”.

„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát a »Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett” – írja Dénes Zsófia, aki – Adyval ellentétben – már nem sokkal később megélhette, hogy 1919 novemberében kialakuljon valamiféle jogegyenlőség – kormányrendelet biztosította ugyanis a választójogot minden „olyan férfinak és nőnek, aki a 21. életévét betöltötte, 6 éve magyar állampolgár, fél éve ugyanabban a községben lakik vagy ott lakása van”. Csakhogy később szigorítottak e feltételeken, s csak a II. világháború után lett teljes szavazati jogegyenlőség Magyarországon a férfiak és a nők között. De Dénes Zsófia ezt is megérhette, sőt még sok egyebet: az Országos Nőtanács létrejöttétől a Nők Lapja megjelenéséig, Tyereskova űrrepülésétől a Suzy Quatro felbukkanásáig, kis híján a rendszerváltásig. A századelős feminista újságíró 1987-ben halt meg, 102 éves korában.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.