„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát »A Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett"

Sorköz

Interjú Ady Endrével a feminsták lapjában.

A Nő című feminista lap 1914 januárjában jelent meg először, a korábbi (1907-től  működő) A Nő és a Társadalom folyóirat helyébe lépve, hasonló tartalommal, ám profibb terjesztéssel. Ez akkor elsősorban azt jelentette, hogy rikkancsokat alkalmaztak, bár arról nem maradtak feljegyzések, hogy azok milyen szavakkal kínálták a lapot. „Megjelent A Nő!”?Itt az új A Nő!”?

Noha a lapban olykor előfordultak a női magazinokból ismerős „praktikus” tematikájú írások, és egészséggel kapcsolatos cikkek is, ám a divat és a sütés-főzés helyett a női egyenjogúság, a szociális problémák, Magyarország elmaradottságának taglalása volt a lap homlokterében. A szerzők is többnyire lányok, asszonyok voltak, akik nem voltak hajlandóan megérteni azt az akkoriban (és mostanában megint) uralkodó nézetet, mely szerint az asszony dolga a szülés, a háztartási munka, a férfi kiszolgálása.

A Feministák Egyesülete már 1906-ban készített egy felmérést, melyben politikusokat, jogászokat és közéleti szereplőket kérdeztek a nők választójogával kapcsolatban. Már akkor is voltak néhányan, akik nem ellenezték, az uralkodó nézetet azonban kétségkívül Tisza István prezentálta, aki a következőt mondta: „A nők képviselőválasztói jogának határozott ellensége vagyok.

Irtózom a gondolattól, hogy asszonyaink megannyi választó polgártárssá alakuljanak át.

Ezzel a reformmal veszítenénk mi, szegény férfiak, de azt hiszem, végeredményben a nők is” – jelentette ki a későbbi miniszterelnök.

Ezek után nem csoda, hogy téma A Nőben sem került le a napirendről, és tíz évvel később újra előkerült. A lap munkatársa, Dénes Zsófia Ady Endrét is felkereste, hogy mondja el ő, mit gondol a női választójogról.

„Testestől lelkestől híve vagyok, ugyanoly mértékben mint a férfiak választójogának, vagyis ugyanazzal a cenzussal: mindenkinek megadnám” – jelentette ki a költő „A férfiak jogállama csődbe jutott, az önzésnek, a szeretetínségnek és zsarnokságnak annyi bűne után igen jó érdeke volna az emberiségnek megpróbáltatni a kiengesztelést és az emberi ideál megvalósítását azokkal, akik még tisztakezűek: a nőkkel” – fejtette ki Ady, aki úgy vélte, a I. világháború „szinte csábítja az embert, térjen át „ősi, becsületes” matriarchális rendszerre. „A nők anyáknak, feleségeknek, szeretőknek és sokkal becsületesebbek, mintsem egy ilyen új vágóhidat, mint a mai megengedjenek. A társadalom mai formájában tisztán a férfi porondja, ahol ágál és nemzedékek sorsát intézi el – egy gerelyvetéssel – tette hozzá, majd így zárta mondandóját: – Az emberiség sorsa, ha az emberiség tényleg jobb sorsot érdemel, parancsolja, hogy a férfi kezéből ragadjuk ki az uralkodó percet, mellyel eddig csak nyomorúságot tudott fajtájára dirigálni”.

„Megkérdeztem, szabad-e ezt a nyilatkozatát a »Nő«-be írnom. Készséggel beleegyezett” – írja Dénes Zsófia, aki – Adyval ellentétben – már nem sokkal később megélhette, hogy 1919 novemberében kialakuljon valamiféle jogegyenlőség – kormányrendelet biztosította ugyanis a választójogot minden „olyan férfinak és nőnek, aki a 21. életévét betöltötte, 6 éve magyar állampolgár, fél éve ugyanabban a községben lakik vagy ott lakása van”. Csakhogy később szigorítottak e feltételeken, s csak a II. világháború után lett teljes szavazati jogegyenlőség Magyarországon a férfiak és a nők között. De Dénes Zsófia ezt is megérhette, sőt még sok egyebet: az Országos Nőtanács létrejöttétől a Nők Lapja megjelenéséig, Tyereskova űrrepülésétől a Suzy Quatro felbukkanásáig, kis híján a rendszerváltásig. A századelős feminista újságíró 1987-ben halt meg, 102 éves korában.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”