Ajánló

Riviéra–Erzsébetváros motortúra

  • Támogatott tartalom
  • 2021. december 1.

Sorköz

Lengyel Gábor hosszú évtizedeken át dolgozott az orvosiműszer-kereskedelemben, és kizárólag olvasóként tekintett az irodalomra. A helyzet azután változott meg, hogy elhagyni kényszerült vállalkozását, s az ezzel járó traumát úgy dolgozta fel, hogy írni kezdett – terápiás céllal.

Első regényének első változatát „belső használatra” szánta, csak ismerőseinek mutatta meg, ám a sokszorosított kézirat eljutott a Fekete Sas Kiadóhoz, ami alapos szerkesztés után 2015-ben jelent meg Homokember címmel. Második regényét közvetlenül az önéletrajzi ihletésű kötet megjelenése után kezdte el írni, majd hagyta félbe – kudarcnak ítélve azt. „Ha nincs a pandémia és a kijárási tilalom, talán nem is vettem volna elő a félbehagyott saját regényemet” – nyilatkozta nemrég, s ennek az „elővételnek” lett eredménye az Álomidő, ami két fiatal nő különös kapcsolatát meséli el – szélsőségek közt mozogva, ám sohasem szélsőségesen. A történet egy zátonyra futott itáliai nászúttal kezdődik: a megalázott – tipikus, középosztálybeli – menyasszony, Rita nem tehet egyebet, minthogy lelép. Hazafelé menet ismerkedik meg a különös nevű motoros lánnyal, Ororral, akinek a nevénél már csak a sorsa különösebb; nyomorúságos körülmények közt nőtt fel a Dzsumbujban, de onnan kitört, és – Rita számára addig elképzelhetetlen – szabadságban éli az életét. Az Álomidő voltaképpen e két nő „road movie”-ja a Dzsumbuj, Belső-Erzsébetváros és az olasz tengerpart között, álomszép és rémálmokkal terhelt tájakon, sok-sok szimbolikus jelentéssel.

Lengyel Gáborral áprilisban készítettünk interjút, melyet itt olvashatnak el:

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.