Könyv

Semmi sem lett jobb

Csabai László: A vidék lelke

Sorköz

Két évvel ezelőtt a szerző egy csaknem 900 oldalas nagyregényben dolgozta föl – sajátos szempontból, meta-detektívtörténet formájában – az 50-es évek nyírségi eseményeit. A Szindbád, a forradalmár főhőse, a korábbi regényekből már jól ismert Schiffer Árpád detektív Szibériából tért vissza, hogy a kommunista hatalom megbízottjaként tevékenykedje végig a korántsem dicsőséges évtizedet egészen a címben is jelzett forradalmi fordulatig. A szerző legújabb könyve e nagy prózai kísérlet, a realista történelmi narratíva és a detektívregény összeházasításának melléktermékeiből indul ki. Olyan kistörténetekből, amelyek ugyan nem adnak ki egy központi elbeszélést, de kirajzolnak valamiféle mozaikos képet, amelyben ráadásul a főhős, Szindbád nélkül egészen máshová kerülnek a hangsúlyok.

Csabai 2006-os debütáló könyve, A hiéna reggelije is elbeszéléskötet volt, a 2014-es Száraz évszak pedig mintha közvetlen előzménye lenne a mostani kötetnek. Legalábbis szerkezeti, prózapoétikai szempontból. Ott páros, Csabai saját terminusával „duovellákat” találtunk, itt pedig „triovellákat”, vagyis egy főcím alatt három rövidebb elbeszélést kapunk, melyek motivikusan vagy metaforikusan függnek össze egymással. Ez a hármas struktúra egyszerre izgalmas és kissé veszélyes. Az esetek többségében valóban többrétegű, többhangú, talányos hiátusokkal bíró elbeszélésszövet jön létre, máskor azonban olyan érzésünk támad, csak azért volt szükség bizonyos szövegrészekre, hogy meglegyen a hármas egység.

A vidék lelke – egy kis szegedi kitérővel – a Csabaitól megszokott környezetben, a Nyíregyháza másának tekinthető Nyárligeten és környékén játszódik. Egyfajta kelet-magyarországi Yoknapatawphaként épül kötetről kötetre a Nyírség legendáriuma, amelyben éppúgy vonulnak fel Csabai figurái, ahogy Faulkner félig fiktív, félig történelmi alakjai népesítették be az ő déli megyéjét.

A mű gerincét, akárcsak a Szindbád, a forradalmár esetében, az 50-es évekbeli történetek adják, ám itt van egyfajta időbeli mozgás: a Horthy-rendszerből indulva, háborún, kommunizmuson, forradalmon, Kádár-rendszeren át jutunk el a rendszerváltásig, majd tovább, a kötetzáró kortárs történetekig.

A novellák alaptónusa kopár és kíméletlen, inkább a hétköznapi beszéd felé mutat. Mintha Tar Sándor kilátástalanságát vegyítenék Borbély Szilárd Nincstelenekjének elkeseredettségével, hogy keserű humorral spékelve írják tovább a magyar vidék nyomorúságának krónikáját. De a testi-lelki nélkülözés ilyen töménységű ábrázolása nem könnyű feladat. Egyrészt fennáll a veszély, hogy egy idő után irreálissá vagy legalábbis abszurddá válik, másrészt nehéz kikerülni a kliséket.

 

*

Csabai a nagyprózában ügyesebben kerülgeti e buktatókat, mint A vidék lelke elbeszéléseiben. Most mintha futószalagon érkeznének a sorscsapások, nincs időnk megrendülni, együtt­érezni, de talán még ennél is nagyobb baj, hogy az elbeszélések szereplői is kárvallottjai lesznek a nyomorúság gépies halmozásának. Csak úgy sorjáznak a pártfunkcionáriusok, elvtársak, tszcs-dolgozók, brigádvezetők, akiknek fellépéséből, majd eltűnéséből nem sok minden következik, azon a tanulságon túl, hogy az élet szívás. Ők sokszor panelmondatokban nyilvánulnak meg, amelyekről nem lehet eldönteni, iróniának szánta-e az író vagy sem. „A nép nem bírja már a sarcot, a nyomort. Fellázadnak, és visszahozzák Horthyt és az embereit. (…) Megölik a vörösöket, vagy­is minket.”

A közhelyes mondatok gyakran elfedik a történetek egyedi fordulatait, így elsikkad az a sajátos tudás, amivel Csabai rendelkezik a Nyárliget környéki bokortanyák mélyvilágáról. De van néhány erős motívum, amelyek fenntartják az érdeklődést akkor is, amikor a történelmi lecke felmondása kiszámíthatóvá válik. Az egyik ilyen a szexualitás, illetve a hiánya. A nemi élet – mindenki csak gyakásként emlegeti – jobbára csak vágyakozásképpen jelenik meg. Ha netán el is jutnak a szereplők az aktusig, abban nincs köszönet. „A nyírségi meg a beregi ember nem csinál nagy hűhót a nemi érintkezésből. Nincs is ismerete a dolog finom és kéjmarasztaló részleteiről. A férj a pulyák elszunnyadása után ráfordul az asszonyra, egy kis ideig dulakodnak, aztán lefordul róla.” Ennyi, azaz mégsem, mert a történetekben azért elég ritka, hogy férj az asszonnyal, asszony a férjjel „gyakjon”, az aktusok túlnyomó része házasságtörésből következik.

A könyv utolsó harmadának elbeszélései már a rendszerváltáskori helyzetet és az azóta eltelt időt követik. A tanulság nem meglepő, semmi sem lett jobb. Korrupt, pénzéhes, igénytelen tolvajok váltják a régi urakat. „Bár Naményben még nincs KFC. Ez a helybeli ifjúság nagy sérelme. Az idősebbeké meg az, hogy egyesek, akik korábban meg sem fordultak a környéken, a rendszerváltás után hússzor annyi földre tettek szert, mint a volt téesztagok.” KFC és földmutyi, ezek az új generációs traumák. Meg Kuknyó Robi, „az ávós pribékek és terménybegyűjtők méltó utóda”, aki közlekedési rendőrként túl sokat bírságol, hacsak le nem fizeti valaki. Csabai novelláskötetében a történelem nehézkedése szinte agyonnyomja Nyárliget jobb sorsra érdemes alakjait. Nincsenek egyéni történetek, nincsenek jobb és rosszabb pillanatok, boldog epizódok, csak ez a felülről jövő, elviselhetetlen, végül magukat az elbeszéléseket is megnyomorító nyomás. Ebben a leszedált viszonyrendszerben nemigen találni olyan momentumot, amelyben ennek a vidéknek a lelke megjelenne. A hiánya annál inkább.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.